søndag 14. august 2011

Nyhetsbrev nr. 1 – Kommunestyrevalg 2011 – Enebakk Høyre


Enebakk, 10. august 2011
Hei kjære Høyrevenner!

Jeg håper at alle har hatt en deilig sommer og at dere er klare for valgkampen som nå nærmer seg.
Valgkampen starter sentralt lørdag 13. august kl. 12.00. I Enebakk var det egenlig ikke meningen at vi skulle starte med stands før neste helg, men mange innbyggere vil nok forvente at de kan treffe lokalpolitikere førstkommende lørdag. Jeg håper derfor at vi kan stille med noen personer i hver del av bygda. Se vedlagt forslag til valgkampoversikt.
Mange vil ha behov for å snakke om det som har skjedd. Vi bør vise raushet og være medmennesker for de som vil snakke med oss – alle har hatt det vondt uansett politisk tilhørighet.

Enebakk kommune  - Angrepet på Utøya og bomben i Oslo
Det kan være at dere får spørsmål om hvordan kommunen har håndtert katastrofen fredag 22. juli.
I dagene som fulgte etter tragedien fungerte jeg som ordfører og i løpet av helgen snakket jeg med Dag Bjerke og med fungerende rådmann Rune Hallingstad. Rune og jeg hadde et møte mandag morgen, samt to senere møter med kommunens kriseteam og prest. Det ble etter hvert avklart at Enebakk ikke hadde noen direkte involverte innbyggere, men vi kunne ikke være sikre de første dagene så kommunens kriseteam var i beredskap i påvente av endelig svar.
Vi ble enige om å utvide åpningstiden på helsestasjonen, åpne Enebakk kirke to ettermiddager og kvelder, samt legge ut en kondolanseprotokoll slik at innbyggerne kunne uttrykke medfølelse og omtanke med de som er rammet. Jeg var sammen med deltakere fra kriseteamet og presten begge dagene kirken var åpen. Det var noen få innbyggere innom og tente lys begge dagene.
I ettertid ble det også åpnet for at man kunne tenne lys og legge ned blomster på minnelundene vi har ved begge kirkene våre.
 Veien videre
Å tenke på kommunevalg og valgkamp har ikke vært enkelt for noen av oss, men i morgen torsdag 11. august skal 2-3 representanter fra alle partiene møtes på Herredshuset for å snakke om valgkampen i Enebakk. Fra oss stiller John-Arne, Owe Gunnar og jeg.
For oss i Høyre gjelder det å oppfordre alle til å bruke stemmeretten sin. Å støtte opp om demokratiet er viktigere enn noensinne.

John-Arne legger programmet ut på Enebakk Høyres nettsider:

Ønsker du papirutgaven? Ta kontakt med Tonje – Tlf.: 90552268 eller på E-post: t-and-o@online.no

Økt valgdeltakelse i Enebakk må være et mål denne valgkampen – snakk med alle du kjenner om at du står på listen til Høyre ved kommunevalget. Skal vi vinne valget og nå målet med Høyreordfører i Enebakk de neste fire årene, må vi være i kontakt med velgerne – både gamle og nye!

Varm klem fra Tonje

lørdag 13. august 2011

Snart starter valgkampen i Enebakk


Høyre er nå i gang med forberedelsene til valgkampstarten lørdag 13. august. Tirsdag 9. august var jeg invitert til filmopptak på Høyres Hus i Oslo. Alle Høyres ordførerkandidater i Akershus var invitert. På 30 sekunder skulle jeg presentere meg som Enebakk Høyres ordførerkandidat, si litt om våre hovedsaker og oppfordre innbyggere til å stemme på oss. På 30 sekunder….. Det var en utfordring, da man knapt får sagt navnet sitt på den tiden. Det ble foretatt et par opptak, så får vi vente i spenning på om dette ble bra eller ikke.

Møte på Stortinget

Samme dag hadde høyrepolitikere fra alle kommunene i Akershus samling på Stortinget med samtaler om de grusomme hendelsene i Oslo og på Utøya, gjennomgang av valgkampmateriale og litt om hvordan Høyre har håndtert hendelsene. Å gi støtte til Arbeiderpartiet og AUF har vært viktig i denne perioden. Attentatene var et angrep på vårt demokrati og kunne rammet hvem som helst.
For oss gjelder det å oppfordre alle til å bruke stemmeretten sin. Å støtte opp om demokratiet er viktigere enn noensinne.
Nå er det kommunevalg og ikke stortingsvalg, derfor skal våre lokale saker være i hovedfokus. 


For Enebakk Høyre er å bevare og å videreutvikle et godt og trygt lokalsamfunn for alle innbyggere viktig.
  • Vi vil ha flere og nye boliger for unge og for eldre som ønsker å skifte ut et stort hus, med noe mindre og mer lettstelt. 
  • Vi ønsker flere arbeidsplasser til kommunen, fordi mindre pendling gir mer tid til familie og hobbyer. 
  • Vi vil legge tilrette for lag og foreninger som gjør frivillig arbeid. De frivillige er en bærebjelke i lokalsamfunnet.

Enebakk Høyres program var ferdig trykket før sommerferien og vi er stolte over et godt program som vi skal jobbe etter de neste fire årene. Vi gleder oss til å komme ut å treffe velgere og kommer til å stille på stand med et mannskap som er engasjerte og dyktige.

Torsdag 11. august skal deltakere fra alle partiene i Enebakk møtes for å snakke om den kommende valgkampen. Åpningen av valgkampen er lørdag 13. august kl. 12.00.

tirsdag 9. august 2011

Kondolanseprotokoll - Ligger på biblioteket i Enebakk t.o.m. 12. august 2011


Ord blir fattige når familier og venner i hele vårt langstrakte land er i dyp sorg. Men samtidig er det fint å kunne vise medfølelse i en felles kondolanseprotokoll.


"Våre kondolanser, dypeste medfølelse og sympati til alle etterlatte, til de skadede og til de som klarte seg på Utøya og i Oslo denne forferdelig dagen.
Fredag 22. juli 2011 ble vår frihet og vårt demokrati angrepet. Hele landet er rammet og vi er alle i sorg etter et angrep som er helt uvirkelig. Alle våre varme tanker går til de berørte i Oslo, alle som har deltatt i det krevende redningsarbeidet, til Arbeiderpartiet og ikke minst til alle de flotte ungdommene i AUF. Nå er det er viktig at vi som mennesker og samfunn støtter hverandre og viser samhold i sorgens tid."


Mitt lille land -

Det har vært en usedvanlig lang sommerferie for familien og meg. Vi har spart lenge og gledet oss til fireukers reise i Thailand. Vi var flere familier som reiste sammen og vi hadde alle en fantastisk tur. Reiseruten var Bangkok, Hua Hin, Koh Tao, Koh Samui og tilbake til Bangkok. Vi kommer nok til å dra tilbake til dette spennende og vakre landet.

Hjemreisen gikk fint og vi ble hentet av svigerfar på Gardermoen fredag den 22. juli. Glade og fornøyde kom vi hjem og ble møtt av svigermor med verdens beste hjemmelaget lapskaus. Da de dro tilbake til Oslo, dumpet vi ned i sofaen og satte på TV’n. 
”Det har vært en stor eksplosjon”, sa mannen min – ”Huff, glad vi ikke er i en storby som Bangkok lenger”, tenkte jeg. Der var det sikkerhetsvakter overalt og vi ble stadig påminnet om at terrorfaren er en del av hverdagen i mange land. Jeg tittet på bildene på TV-skjermen. ”Himmel, det er jo i Oslo”, sa jeg. ”Det er ikke mulig”. Resten av dagen og helgen ble vi sittende i sofaen foran TV’n. Grusomhetene var ikke til å fatte.


I dagene som fulgte ble det klart at Enebakk ikke hadde noen direkte involverte innbyggere. Jeg fungerte som ordfører den kommende uken, siden ordføreren var på ferie. Det ble bestemt at vi skulle utvide åpningstiden på helsestasjonen, holde åpen kirke to kvelder, samt legge ut kondolanseprotokoll slik at innbyggerne kunne uttrykke medfølelse og omtanke med de som er rammet. Jeg var sammen med deltakere fra kommunens kristeteam og presten begge kveldene vi holdt åpen kirke. Det var ikke så mange innom, men det var fint å kunne tenne lys for de som var rammet av tragedien i Oslo og på Utøya. I etterkant ble det også åpnet for at man kunne tenne lys og legge ned blomster på minnelundene vi har ved begge kirkene våre.

Nå er det mer enn 14 dager siden hendelsen og jeg har, sikkert i likhet med mange andre, hatt en følelse av tomhet og motløshet. At en person kan klare å planlegge og gjennomføre et angrep av et slikt omfang gjør oss sårbare. Samtidig har det vært godt å se hvordan vi som et folk har klart å stå sammen i sorgen. Det er kun årene som kommer som kan si oss noe om det virkelige omfanget av denne tragedien.

Å tenke på kommunevalg og valgkamp har vært utenkelig nå, men torsdag 11. august skal representanter fra alle partiene i Enebakk møtes. Da skal vi snakke om hvordan valgkampen skal gjennomføres her i Enebakk. Demokratiet er vårt viktigste våpen og da er valg nødvendig.

lørdag 25. juni 2011

Tale på åpningen av kunstgressbanen på Mjær stadion i Ytre Enebakk 25. juni 2011 av Tonje Anderson Olsen

Blomst og takk for innsatsen fra leder Atle Stenvik, til næringslivet i Enebakk. Disse kara har stilt med arbeidskraft, maskiner og kompetanse for svært store summer.
Det har vært en fantastisk dag på Mjær stadion i Ytre Enebakk. Etter en uke med pøsende regnvær, opprant dagen med blå himmel. Dette hadde arrangørene til de grader fortjent! Ikke uventet var det familien Tidemann/Stenvik som dro i mange av trådene. Hele dagen har vært en stor fest for små og store i hele bygda. Dag Bjerke og jeg var invitert til å si noen ord i anledningen, noe jeg er veldig stolt over. Enkelte dager vil gå inn i historien, som ekstra store og viktige dager i lokalsamfunnet - og denne dagen ble en slik dag. Når man ser hvilket engasjement som finnes i klubben blir man både rørt og imponert. 
Det har blitt en helhet over anlegget som jeg tror ingen hadde forestilt seg.  

Hele familien Olsen fikk kjøpt hver sin andel at banen - Stas! Vi som bor i miden av bygda er noen ganger litt splittet mellom de to klubbene vi har. Guttene mine spiller håndball for Driv i Ytre og så lenge de har fotball-lag i Kirkebygda spiller de selvsagt fotball for Enebakk idrettsforening. I dag var de så heldige at de fikk spille i en av åpningskampene mot Driv. Morsom kamp med mange mål, til slutt endte det 10-9 til Driv og det var fin forbrødring på tvers av bygda. Flere av gutta kjente de fra før via håndballen, så det var nok litt rart å være på hvert sitt lag i fotball. Gøy var det uansett :-)

Tale ved åpning av Mjær stadion 25. juni 2011 av Tonje Anderson Olsen

Hallo alle sammen og takk til Driv for invitasjonen!
I et lokalsamfunn er ildsjeler med fremtidsyver viktig. Jeg husker i fjor høst da Atle Stenvik sa at kunstgressbanen ville være spilleklar sommeren 2011. ”Flott, stå på” sa jeg, men tenkte samtidig, ”jammen er Atle litt av en optimist”. De tankene er gjort til skamme av ham og fantastiske ildsjeler her i Driv. Ikke bare har Enebakk fått en ny bane, men lokale entreprenører og næringsliv har stilt opp og skapt et fantastisk helhetlig anlegg. Med Einar Braathen i spissen for et superteam har dere løftet dette til noe langt mer enn vi kunne drømme om.

I år er det frivillighetens år i EU. De vil se på betydningen av dugnad og frivillig arbeid. Sånn som jeg ser det – kan EU komme hit til Enebakk så får de se essensen av hvilken betydning ildsjeler og frivillig dugnad har og si. 
Et anlegg som dette er så mye mer enn fotball. Det arbeidet som næringslivet og privatpersoner har lagt ned her, skaper felleskap og det skaper tilhørighet. Det at så mange har stått på sent og tidlig disse hektiske månedene gir et eierskap til arenaen på tvers av generasjoner og kjønn. På vegne av innbyggerne ønsker jeg å takke for deres innsats og engasjement for nærmiljøet her i Ytre.

Alle dere unge som gleder dere til å komme ut å teste de nye banene - vi vet at kunstgressbaner åpner for at flere får lyst til å prøve å sparke fotball – ta godt i mot alle nye lagkammerater som kommer og har ønsker om å være med.

Treningssesongen deres blir lenger og ikke minst så har dere fått en bane som holder seg bra uansett vær. Gode treningsforhold skaper idrettsglede og målet må være å løfte fotballen i Driv opp noen divisjoner. Kos dere med masse lek og moro på idrettsbanen. 

Ta godt vare på det nye anlegget deres, og vær takknemlige for at nettopp dere hadde mange voksne rundt dere med fremtidsyver, pågangsmot og vilje til å gjennomføre et kjempeprosjekt.
Egentlig skulle alle som har vært med hatt hver sin blomst i dag, men som et symbol ønsker vi å overrekke en liten gavesjekk til klubben og blomster til prosjektleder Einar Braathen og primus motor og leder, Alte Stenvik. 

På vegne av Enebakk kommune gratulerer vi Driv med et fantastisk anlegg.
Noomi Strømsborg holder en tale til Driv fra Enebakk idrettsforening. Gutter 02 Kirkebygda er med på gratulasjonen.

onsdag 1. juni 2011

Å pålegge kriminelle asylsøkere å bo utenfor de store byene - Er det mulig?


Gårsdagens valgkamputspill fra AP: Statsminister Jens Stoltenberg viste til nye endringer i utlendingsloven i går. Han sa, ifølge en pressemelding som både er sendt ut av Ap og Statsministerens kontor: «Regjeringen vil blant annet foreslå at asylsøkere som begår kriminalitet i åpne rusmiljøer i de store byene, skal kunne pålegges et bestemt oppholdssted andre steder i landet.».

Hmm hva mener de egentlig med dette? tenkte jeg. Skal den lensmannen Storberget har fjernet, følge med på om de holder seg på et bestemt sted? Skal de bures inne?Hvem skal følge opp dette?

Kanskje får jeg svaret raskere enn forventet: I dag har jeg hjemmedag og nå er det direkte debatt på TV fra Stortinget hvor de rød/grønne forsøker å snakke seg bort fra forslaget om å sende alle "problemer" ut av byen. Egentlig er dette til å få mer feber av kjenner jeg ....

Fra debatten: Erna gratulerer Storberget med å snu i saken om å fengsle kriminelle asylsøkere raskt, før hun sier at ideen med spre kriminelle asylsøkere ut i distriktene er et hån mot alle kommuner som arbeider hardt for å trygge sine lokalsamfunn. Storberget svarer at tanken er at de skal bo et fast sted, men at de ikke skal flyttes på.  
Erna sier at det står i statsministerens pressemelding: "...at de skal flyttes til et bestemt sted utenfor de store byene". Storberget: "Nei det er feil. De kan pålegges å bo der de har adresse.".

Her er altså ikke Statsministeren og Justisministeren helt enige om hva de mener eller hva de skal gjøre med kriminelle asylsøkere. 

Slik jeg ser det er dette en ny måte å smøre langere og kriminelle i et tynt lag utover hele landet. Det vil sikkert hjelpe på statistikken i Oslo og andre store byer, men når regjeringen har kuttet i lokalpolitiet ved å legge ned lensmannskontorer og kuttet i driften på de nye store enhetene, ligger vel veien åpen for å kunne distribuere narkotika via nye nettverk over hele landet. 
Tror ikke Stoltenberg og Storberget at det finnes narkomane utenfor storbyene? 

Siste ord er nok ikke sagt i denne debatten!


Skolene i Enebakk - innspill fra Kommunalt foreldre utvalg (KFU)

19. mai var alle politiske partier i Enebakk invitert til møte av Kommunalt foreldre utvalg (KFU). Det stilte FAU-foreldre fra alle skolene utenom Ytre Enebakk barneskole. Det stilte opp politikere fra Frp, Sp, Ap og Høyre. Gledelig var det også at det kom to representanter fra Venstre. Krf og Sv var ikke tilstede med representanter. Møtet skulle omhandle budsjetter og skolenes økonomiske situasjon. 
Foreldrene tok bl.a. opp manglende svømmeundervisning, manglende delingstimer i praktiske fag og oppfølging av vedtak fra ppt.
Enebakk skolene leverer lovpålagte tjenester
Skolekoordinator Grethe Sofie Keller redegjorde for den økonomiske situasjonen for skolene. Hun sa at skolene i fjor ble enige om en ny fordelingsnøkkel på grunn av tidligere skjevhet i rammene. Endringen ble vedtatt i kommunestyret i fjor og i år er det første budsjettår med den nye fordelingen. For meg som politiker er det derfor overraskende at skolenes eget forslag ikke ser ut til å fungere etter hensikten. Det viktigste var allikevel at koordinatoren fortalte at vi ligger innenfor lovpålagte tjenester på alle skolene våre.
Debattene som har vært i det siste kan tyde på at vi leverer dårlige skoletjenester, men det er viktig å skille mellom lovpålagte og ønskede tjenester. Enhetslederne har ansvar og frihet til å planlegge undervisningen på forskjellige måter. Jeg tror det kan være et utviklingspotensial her?

Hvordan foregår budsjetteringen?
Skolekoordinatoren skisserte arbeidet med budsjettene for oss: Våren før et nytt budsjettår starter arbeidet (skolene får bestandig et halvt år i hvert budsjett, noe som ofte gjør det svært vanskelig å forutse rammer og økonomi). Jeg tenker at det hadde vært enklere å starte skoleåret ved nyttår.
Rektorene skal melde inn sine behov på våren før et nytt budsjett år (dvs. nesten et år før).
1. Midler til lovpålagt undervisning blir fordelt etter ny modell
2. Hva kan vi forvente å bruke ut i fra dagens ramme – før statsbudsjettet kommer
3. Midlene blir fordelt ut fra likeverdighetsprinsippet (dvs. størrelser på grupper osv., dette kan gi forskjell på antall timer iflg. koordinatoren).
4. Rektorene planlegger kommende undervisning.
De skal ta hensyn til Opplæringsloven, Kunnskapsløftet som er en forskrift og vedtak om spesialundervisning. 
Tilslutt er det politikerne som vedtar budsjettet ut i fra de rammene vi har. 

Bekymring for elever og foreldre som ikke når frem i systemet
Det ble tatt opp at enkelt foreldre ikke føler at de når frem hvis de vil klage på vedtak, manglende grunnopplæring osv. Etter min mening er dette alvorlige påstander. Dersom man ikke når frem, oppfordret jeg dem til å sørge for skriftlighet og dersom de ikke når frem på skolen, må de ta kontakt oppover i systemet. Skolekoordinatoren sa også at ved skriftelige henvendelse, så plikter skolen/skolekontoret å foreta seg noe. Skolekoordinatoren innrømmet at vi har en jobb å gjøre på dette området og hun viste blant annet til den nye planen for Hjem/skole-samarbeid. Denne planen skal KFU ha en nøye gjennomgang av og i samarbeid med skolene sørge for at den blir gjort kjent for elever og foreldre.

Hvordan ivareta elever med vedtak?
Det var flere FAU representanter som var bekymret for at elever ikke fikk oppfylt vedtak på grunn av manglende ressurser. Jeg vil ta denne bekymringen opp med rådmannen, slik at vi får avdekket det eventuelle omfanget. Det er utarbeidet gode rutiner på dette området, men det hjelper lite hvis det ikke har nådd ut til foreldrene. Det skal være satt av nok ressurser til å dekke lovpålagte vedtak.

Vi satser mye på å kunne tilby en alternativ skolehverdag for elever som har behov for det.
I Enebakk kommune har i flere år utviklet et tilbud via Prosjekthuset. Dette er et helt unikt tilbud hvor elever med sammensatte utfordringer som psykiske/sosiale- og lærevansker får mulighet til å få undervisning på andre arenaer. I 2010 hadde de 42 elever inne på dette tilbudet hvor de også samarbeider med Sand gård og Nordre Brevig gård. Målet er å motivere, støtte og gi elevene trygghet og selvtillitt via mer praktisk arbeid. Dette er et ekstra tilbud som jeg er sikker på at alle politikere støtter opp om selv om det ikke er lovpålagt.
For de fleste elever med et vedtak, gis det tilbud om støttetimer med lærer eller assistent på skolen. Det kom frem påstander om at elever ikke får oppfylt vedtakene sine. Det er alvorlig og skal selvsagt ikke forekomme. Vi politikere forholder oss til saksfremlegg og rapporter som blir fremlagt. Dersom det viser seg at elever ikke får det tilbudet det har vedtak om skal det fremkomme her. Samarbeid hjem/skole skal ivareta oppfølging av vedtak. Skolekoordinatoren gjentok at skriftelige henvendelser er viktige i slike saker. Fylkesmannen er siste klageinstans dersom klage ikke fører frem i kommunen.

Ved langtidsfravær av lærere
Det kom frem at det var utfordringer med klasser som i lange perioder var uten sine faste lærere. Skolekoordinatoren fortale om vanskene med å skaffe til veie kvalifiserte vikarer og at skolene gjør så godt de kan med å rekruttere, også til faste stillinger. Det kom opp forslag om at kommunen kunne ha en vikarpool, siden lærerne er ansatt i kommunen og ikke på en fast skole. Min oppfattning av det er at det kan være en god idé. På ungdomsskolene har man i stor grad faglærere, så der vil det kanskje ikke være til så stor hjelp, men på barneskolene underviser lærerne i flere fag. Det vil være en stressende arbeidssituasjon å stå i, så jeg har ingen tro på tvang. Men det kan jo være at noen er positive til å jobbe på forskjellige skoler innenfor kommunen. Dessuten kan dette bli ressurspersoner som kan være med å utvikle skolene dersom de får dele sine erfaringer fra de ulike skolene.
Hvor finner man gull? Foto: Tonje A. Olsen, 2008


Åpen runde for de politiske partiene
Helt til slutt hadde leder av KFU satt av tid til en runde der vi politikere kunne snakke varmt for de sakene vi er mest opptatt av. Senterpartiets ordførerkandidat var opptatt av at elevene må lære å svømme og at kommunen må ha et økonomisk grunnlag til å følge opp kunnskapsløftet. Arbeiderpartiets deltaker var opptatt av økonomien og at vi ikke kommer til å ha penger til å drifte skolene hvis vi bygger ny storskole på Kvernstua, samt at alle elevene skal ha et like godt undervisningstilbud.

Fremskrittspartiets ordførerkandidat var ikke bekymret for skolene i Enebakk, han viste til at det leveres gode tjenester og at kommunen satser stort på skole og oppvekst, noe jeg er enig med ham i. Undertegnede fra Høyre, viste til at det arbeides godt med skolenes faglige innhold. Høyre mener at mål nummer en må være at elevene skal lære å lese, skrive og regne. Nasjonaleprøver viser at satsningen i Enebakk på lesing har begynt å gi resultater og elevene gjør det ganske bra i engelsk. Vi har fremdeles et stykke igjen på å løfte matematikk kunnskapene, men det arbeides det nå veldig aktivt med ute i alle skolene med realfagene. Vi skal ta med oss påstandene om at skolene ikke følger opp vedtak som er gitt av bl.a. ppt. Videre understreket jeg at en ny storskole ikke nødvendigvis blir så veldig mye dyrere enn opposisjonens ønske om å flytte Mjær-elevene til Kirkebygda og pusse opp og Ytre Enebakk barneskole. 
Dette resulterte i at Arbeiderpartiets deltaker kommenterte at han var lei seg for at han satt før meg på denne åpne runden. Vi skal sikkert få nye muligheter til å diskutrere skole i månedene som kommer, så da kommer vel argumentene frem da.

Det mest oppsiktsvekkende var at kandidatene fra Venstre ennå ikke hadde noen mening om skolepolitikken i Enebakk. De valgte å stå over runden. Når Venstre endelig stiller med liste i Enebakk igjen, hadde jeg håpet at de hadde gjort seg opp en mening i deres viktigste kjernesak utenom miljø og småbedrifter. Venstre og Høyre har mange av de samme kampsakene innenfor skole nasjonalt, så jeg regner med at de kommer sterkere utover i valgkampen og at vi kan få til et godt samarbeid om å utvikle kunnskapsskolen.

Det var et positivt møte og jeg håper vi blir invitert igjen. Det er verdifullt at administrasjon, innbyggere og politikere kan samles for å diskutere og få lagt frem synspunkter.