Viser innlegg med etiketten Skole Kvernstua. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Skole Kvernstua. Vis alle innlegg

onsdag 11. mai 2011

Ny skole på Kvernstua i Ytre Enebakk

Mandag 9. mai ble skolesituasjonen i Ytre Enebakk behandlet i kommunestyret. Høyre, Frp og Krf fikk flertall i vedtaket om å å bygge en ny 4-5 trinnsskole på Kvernstua. 

Jeg har blogget om saken tidligere  her: Ny skole i Ytre

Vedtaket i kommunestyret mandag 9. mai ble slik:

Jostein Årre, H, framsatte følgende fellesforslag på vegne av H, Frp og Krf:

”1. Det vedtas bygging av en 4 parallell skole for hele Ytre Enebakk på Kvernstua. Plasseringen av skolen gjøres slik at den på sikt kan utvides til en 5 parallell; enten på eksisterende tomt eller ved tilkjøp av omkringliggende arealer.
 

2. Rådmannen utarbeider en sak for politisk behandling hvor man ser på kravene som må stilles/behovene som skal dekkes av ny skole. FAU/SU, ledelsen og ansatte ved Ytre Enebakk skole og byggekomitèen skal involveres i krav-/behovsutarbeidelsen. Saken legges fram for politisk behandling i løpet av oktober 2011.
 

3. Det utredes om realiseringen av skolen skal skje via OPS (offentlig privat samarbeid), eller om kommunen selv skal bygge/finansiere og drifte skolen. Dette legges fram for politisk behandling før budsjettbehandlingen for 2012.
 

4. Det gjennomføres nødvendig vedlikehold ved Ytre Enebakk skole for å sikre drift av skolen fram til ny skole står klar. Romproblematikken ved Ytre Enebakk skole løses. Rådmannen gis i oppdrag å løse nødvendig vedlikehold og romproblematikken ved skolen innenfor rammen avsatt i økonomiplanen (10 mill kr) med umiddelbar oppstart. Byggekomitèen holdes løpende oppdatert over planer/framdrift.
 

5. Kostnadene til ny skole vurderes i forbindelse med budsjett 2012 og ØP 2012-2015 med siktemål om at ny skole skal stå ferdig til skoleåret 2014/15.”

Å få avklart skolesituasjonen i Ytre var viktig - for de ansatte, elevene og for foreldre/foresatte. Jeg gleder meg til å følge utviklingen av den nye skolen. Nå gjenstår det å se på hva man skal gjøre med byggningene på Ytre Enebakk skole, når det nye skolebygget står klart om få år. Å rehabilitere byggene for nærmere 80 millioner ser jeg ikke på som en oppgave for kommunen. Det er en spennende tomt og det er sikkert mange muligheter som kan åpne seg her. 


onsdag 4. mai 2011

I morgen kveld skal Høyre diskutere skolesituasjonen i Ytre på sitt gruppemøte

I kommunestyret (KST) på mandag skal skolesituasjonen i Ytre Enebakk behandles. Sakspapirer finner du her 
Tilstandanalysen til Ytre Enebakk skole (YES) var faktisk noe bedre enn fryktet, men ny skole skal allikevel planlegges nå. 
I Formannskapet den 27. april, foreslo AP/SP en ny utredning av en ny skolebruksplan for hele Enebakk. Slik jeg ser det er de utredningene som foreligger gode, og vi i Høyre ønsker overhodet ingen omkamp på AP/SP sitt ønske om å legge ned Mjær ungdomsskole og bygge en felles ungdomsskole i Kirkebygda. Høyre fikk gjennomslag og flertall sammen med Frp og SV.
Høyre var i fjor med på å stoppe skoleplanene om Berget det blå på Kvernstua. Spaden sto nesten i jorda, men da vi fikk forelagt økonomien i prosjektet måtte vi legge spaden ned. Det var budsjettert 120 millioner til skolen, og nå viste prosjektet at forslaget ville ligge på rundt 180 millioner kroner. Det kunne vi i Høyre ikke være med på, selv om vi fikk forelagt et noe rimligere alternativ ved en ny behandling av saken. Vi vet at det er menneskene inne i bygget som skaper verdien og som er viktigst for læring og trivsel. Da må et signalbygg til overpris legges til side.
Nye prognoser fra rådmannen viste dessuten at skoleproblematikken ikke var så prekær som først antatt. Rådmannen fikk i oppgave å komme tilbake med ny sak når situasjonen endret seg - og det har vi fått nå.

Romkapasitet på YES
På denne tiden i fjor ble vi forsikret av rådmannen om at romkapasiteten på YES ikke ville være noe problem ennå, og det ville være helt greit å opprette en avdeling med forsterket enhet for barn med multifunksjonshemninger i rommene til den gamle helsestasjonen som hadde sine lokaler på YES. Vi i Høyre ønsket å utrede muligheten for å bygge en forsterket enhet ved Kirkebygden skole. Det var flere årsaker til det. For det første ligger denne skolen midt i bygda, den har flate og oversiktlige uteområder, ungdomsskolen og svømmehallen ligger rett ved og vi mente at det ville være positivt å samle kompetansen på et sted. Dessuten var vi sikre på at YES ville ha behov for den ekstra romkapasiteten som ble tilgjengelig etter helsestasjonen. På grunn av hastverk (vi fikk saken til behandling i mars-10) og flere elever med sterke hjelpebehov trengte skoleplass fra høsten 2010, lot vi oss overbevise om å gå for denne enheten på YES. Høyre hadde dessuten ikke flertall med seg i denne prosessen.
Nå ser vi at det sannsynligvis var feil. I sak 29/11 som kommer opp i KST på mandag står det i punkt 4.: ”rom-problematikken på YES skal vurderes nærmere og sak med alternative løsninger skal legges frem for KOS før budsjettbehandlingen i 2012”. Dvs. nå til høsten.

Ny storskole i Ytre Enebakk
Rådmannen foreslår i sin innstilling at det skal utredes en 4 (5) parallell skole for hele Ytre Enebakk. Det er fornuftig etter min mening. En felles barneskole er både en pedagogisk og økonomisk god løsning. Det er også positivt at OPS (offentlig/privat samarbeid) skal vurderes.
Dersom det stemmer at romkapasiteten er sprengt, ser jeg ingen grunn til å følge rådmannens forslag om å ha skolen klar om 5-7 år. Da bør vi sette i gang utredning av en fornuftig priset skole nå, og skolen bør står klar senest i 2013.