19. mai var alle politiske partier i Enebakk invitert til møte av Kommunalt foreldre utvalg (KFU). Det stilte FAU-foreldre fra alle skolene utenom Ytre Enebakk barneskole. Det stilte opp politikere fra Frp, Sp, Ap og Høyre. Gledelig var det også at det kom to representanter fra Venstre. Krf og Sv var ikke tilstede med representanter. Møtet skulle omhandle budsjetter og skolenes økonomiske situasjon.
Foreldrene tok bl.a. opp manglende svømmeundervisning, manglende delingstimer i praktiske fag og oppfølging av vedtak fra ppt.
Enebakk skolene leverer lovpålagte tjenester
Skolekoordinator Grethe Sofie Keller redegjorde for den økonomiske situasjonen for skolene. Hun sa at skolene i fjor ble enige om en ny fordelingsnøkkel på grunn av tidligere skjevhet i rammene. Endringen ble vedtatt i kommunestyret i fjor og i år er det første budsjettår med den nye fordelingen. For meg som politiker er det derfor overraskende at skolenes eget forslag ikke ser ut til å fungere etter hensikten. Det viktigste var allikevel at koordinatoren fortalte at vi ligger innenfor lovpålagte tjenester på alle skolene våre.
Debattene som har vært i det siste kan tyde på at vi leverer dårlige skoletjenester, men det er viktig å skille mellom lovpålagte og ønskede tjenester. Enhetslederne har ansvar og frihet til å planlegge undervisningen på forskjellige måter. Jeg tror det kan være et utviklingspotensial her?
Hvordan foregår budsjetteringen?
Skolekoordinatoren skisserte arbeidet med budsjettene for oss: Våren før et nytt budsjettår starter arbeidet (skolene får bestandig et halvt år i hvert budsjett, noe som ofte gjør det svært vanskelig å forutse rammer og økonomi). Jeg tenker at det hadde vært enklere å starte skoleåret ved nyttår.
Rektorene skal melde inn sine behov på våren før et nytt budsjett år (dvs. nesten et år før).
1. Midler til lovpålagt undervisning blir fordelt etter ny modell
2. Hva kan vi forvente å bruke ut i fra dagens ramme – før statsbudsjettet kommer
3. Midlene blir fordelt ut fra likeverdighetsprinsippet (dvs. størrelser på grupper osv., dette kan gi forskjell på antall timer iflg. koordinatoren).
4. Rektorene planlegger kommende undervisning.
De skal ta hensyn til Opplæringsloven, Kunnskapsløftet som er en forskrift og vedtak om spesialundervisning.
Tilslutt er det politikerne som vedtar budsjettet ut i fra de rammene vi har.
Bekymring for elever og foreldre som ikke når frem i systemet
Det ble tatt opp at enkelt foreldre ikke føler at de når frem hvis de vil klage på vedtak, manglende grunnopplæring osv. Etter min mening er dette alvorlige påstander. Dersom man ikke når frem, oppfordret jeg dem til å sørge for skriftlighet og dersom de ikke når frem på skolen, må de ta kontakt oppover i systemet. Skolekoordinatoren sa også at ved skriftelige henvendelse, så plikter skolen/skolekontoret å foreta seg noe. Skolekoordinatoren innrømmet at vi har en jobb å gjøre på dette området og hun viste blant annet til den nye planen for Hjem/skole-samarbeid. Denne planen skal KFU ha en nøye gjennomgang av og i samarbeid med skolene sørge for at den blir gjort kjent for elever og foreldre.
Hvordan ivareta elever med vedtak?
Det var flere FAU representanter som var bekymret for at elever ikke fikk oppfylt vedtak på grunn av manglende ressurser. Jeg vil ta denne bekymringen opp med rådmannen, slik at vi får avdekket det eventuelle omfanget. Det er utarbeidet gode rutiner på dette området, men det hjelper lite hvis det ikke har nådd ut til foreldrene. Det skal være satt av nok ressurser til å dekke lovpålagte vedtak.
Vi satser mye på å kunne tilby en alternativ skolehverdag for elever som har behov for det.
Vi satser mye på å kunne tilby en alternativ skolehverdag for elever som har behov for det.
I Enebakk kommune har i flere år utviklet et tilbud via Prosjekthuset. Dette er et helt unikt tilbud hvor elever med sammensatte utfordringer som psykiske/sosiale- og lærevansker får mulighet til å få undervisning på andre arenaer. I 2010 hadde de 42 elever inne på dette tilbudet hvor de også samarbeider med Sand gård og Nordre Brevig gård. Målet er å motivere, støtte og gi elevene trygghet og selvtillitt via mer praktisk arbeid. Dette er et ekstra tilbud som jeg er sikker på at alle politikere støtter opp om selv om det ikke er lovpålagt.
For de fleste elever med et vedtak, gis det tilbud om støttetimer med lærer eller assistent på skolen. Det kom frem påstander om at elever ikke får oppfylt vedtakene sine. Det er alvorlig og skal selvsagt ikke forekomme. Vi politikere forholder oss til saksfremlegg og rapporter som blir fremlagt. Dersom det viser seg at elever ikke får det tilbudet det har vedtak om skal det fremkomme her. Samarbeid hjem/skole skal ivareta oppfølging av vedtak. Skolekoordinatoren gjentok at skriftelige henvendelser er viktige i slike saker. Fylkesmannen er siste klageinstans dersom klage ikke fører frem i kommunen.
Ved langtidsfravær av lærere
Det kom frem at det var utfordringer med klasser som i lange perioder var uten sine faste lærere. Skolekoordinatoren fortale om vanskene med å skaffe til veie kvalifiserte vikarer og at skolene gjør så godt de kan med å rekruttere, også til faste stillinger. Det kom opp forslag om at kommunen kunne ha en vikarpool, siden lærerne er ansatt i kommunen og ikke på en fast skole. Min oppfattning av det er at det kan være en god idé. På ungdomsskolene har man i stor grad faglærere, så der vil det kanskje ikke være til så stor hjelp, men på barneskolene underviser lærerne i flere fag. Det vil være en stressende arbeidssituasjon å stå i, så jeg har ingen tro på tvang. Men det kan jo være at noen er positive til å jobbe på forskjellige skoler innenfor kommunen. Dessuten kan dette bli ressurspersoner som kan være med å utvikle skolene dersom de får dele sine erfaringer fra de ulike skolene.
Hvor finner man gull? Foto: Tonje A. Olsen, 2008 |
Åpen runde for de politiske partiene
Helt til slutt hadde leder av KFU satt av tid til en runde der vi politikere kunne snakke varmt for de sakene vi er mest opptatt av. Senterpartiets ordførerkandidat var opptatt av at elevene må lære å svømme og at kommunen må ha et økonomisk grunnlag til å følge opp kunnskapsløftet. Arbeiderpartiets deltaker var opptatt av økonomien og at vi ikke kommer til å ha penger til å drifte skolene hvis vi bygger ny storskole på Kvernstua, samt at alle elevene skal ha et like godt undervisningstilbud.
Fremskrittspartiets ordførerkandidat var ikke bekymret for skolene i Enebakk, han viste til at det leveres gode tjenester og at kommunen satser stort på skole og oppvekst, noe jeg er enig med ham i. Undertegnede fra Høyre, viste til at det arbeides godt med skolenes faglige innhold. Høyre mener at mål nummer en må være at elevene skal lære å lese, skrive og regne. Nasjonaleprøver viser at satsningen i Enebakk på lesing har begynt å gi resultater og elevene gjør det ganske bra i engelsk. Vi har fremdeles et stykke igjen på å løfte matematikk kunnskapene, men det arbeides det nå veldig aktivt med ute i alle skolene med realfagene. Vi skal ta med oss påstandene om at skolene ikke følger opp vedtak som er gitt av bl.a. ppt. Videre understreket jeg at en ny storskole ikke nødvendigvis blir så veldig mye dyrere enn opposisjonens ønske om å flytte Mjær-elevene til Kirkebygda og pusse opp og Ytre Enebakk barneskole.
Dette resulterte i at Arbeiderpartiets deltaker kommenterte at han var lei seg for at han satt før meg på denne åpne runden. Vi skal sikkert få nye muligheter til å diskutrere skole i månedene som kommer, så da kommer vel argumentene frem da.
Det mest oppsiktsvekkende var at kandidatene fra Venstre ennå ikke hadde noen mening om skolepolitikken i Enebakk. De valgte å stå over runden. Når Venstre endelig stiller med liste i Enebakk igjen, hadde jeg håpet at de hadde gjort seg opp en mening i deres viktigste kjernesak utenom miljø og småbedrifter. Venstre og Høyre har mange av de samme kampsakene innenfor skole nasjonalt, så jeg regner med at de kommer sterkere utover i valgkampen og at vi kan få til et godt samarbeid om å utvikle kunnskapsskolen.
Det var et positivt møte og jeg håper vi blir invitert igjen. Det er verdifullt at administrasjon, innbyggere og politikere kan samles for å diskutere og få lagt frem synspunkter.
1 kommentar:
Hei
Har lånet bildet ditt av ENUS med regnbue til foreldregruppe for 2000 kullet på skolen. Forsidebilde på den lukkede gruppen. Har skrevet at det er ditt bilde, og hvor jeg fant det.
Er det ok?
Mvh Lena
Legg inn en kommentar