fredag 11. mars 2011

Akershus Høyres årsmøte 11.-12. mars

Å være mor for to 8-åringer har sine utfordringer :-) Denne uken har den ene vannkopper og kjeder vettet av seg hjemme, mens den andre er invitert på "guttetur" til Kongsberg for å stå på slalom i helgen. Å dra på tur med en kamerat er selvsagt super kult, men mor har sine bekymringer - og har gitt klare instruker om å ikke kjøre for mye i skogsløyper, og huske hjelm osv. "Ja da, ja da" svarer han. Så det er vel bare å gi slipp og si "God tur, kos deg!"
I dag gjør jeg meg klar for å delta på Akershus Høyres årsmøte i Asker. Det viktigste som skal skje er vedtak av Fylkestingsprogrammet 2011-2015.
Akershus Høyre vil: Forslag fra programkomiteen

Høyres formålsparagraf: Høyre vil føre en konservativ fremskrittspolitikk, bygget på det kristne kulturgrunnlag, rettsstaten og folkestyret, for å fremme personlig frihet og sosialt ansvar, medbestemmelse og eiendomsrett, og et forpliktende nasjonalt og internasjonalt samarbeid.
Datalagringsdirektivet
Det er i dag en trist Høyre politiker som mener at JA til datalagringsdirektivet (DLD) slik det fremtår i dag, strider i mot Høyres formålsparagraf og er et inngrep på privatlivet som vi ikke er tjent med.

Møte i Teknikk og utvikling (TEK) i går - jeg er spent på utfallet og diskusjonen rundt mange viktige saker: Saksliste TEK.
Plassering av den nye brannstasjonen. Administrasjonen har gitt Nordre Follo Brannvesen 7 alternative tomter å bygge stasjon på. Valget har falt på en tomt som ligger i forkant av Herredshuset mot riksvei 122. Å plassere brannstasjonen i Kirkebygda er naturlig siden det er i midten av bygda. Jeg mener at når den skal ligge som et utstillingsbygg midt i sentrum, bør vi kreve at utbygger tar store hensyn til utformingen av bygget. Tradisjonelt er ikke moderne brannstasjoner særlig vakre. Estetikk blir et stikkord her. Sentrumsområdene i bygda vår bør bære preg av god arkitektur og i større grad må vi være på vakt, slik at vi ikke risikerer "industribygg" midt i sentrumsområdene våre.

torsdag 10. mars 2011

Et kort innlegg om kommunestyret den 28. februar som ble langt og handlet om alt mulig

I kommunestyret den 28. februar hadde vi mange spennende saker oppe til behandling. Likebehandling av barnehagene var en av sakene, derfor hadde vi for en gangs skyld tilhørere i salen. Hyggelig, men rart hvor taletrengte vi blir når noen hører på oss. Saksliste

Jeg mener at barn i private barnehager skal ha samme kommunale støtte som barn i kommunale barnehager
Fra 1. januar ble de statlige øremerkede tilskuddene til barnehager innlemmet i rammetilskuddet til kommunene. De rødgrønnes allergi mot private aktører omfatter heldigvis ikke barnehager. Målet med 100% barnehagedekning gjorde at de inviterte til samarbeid, og det er flott!
I Enebakk har vi 13 barnehager og kun 3 av dem er kommunale. De private har ennå ikke fått oversikt over den økonomiske støtten de skal ha for 2011. I tillegg er de ikke gjort kjent med hvilke tall rådmannen legger til grunn ved utregningen av tilskuddene. Det er etter mitt syn ikke godt nok. De som driver disse viktige barnehagene må ha forutsigbarhet i sin drift. Men det skal sies til kommunens forsvar at den har ikke hatt god tid på seg til å utarbeide de nye retningslinjene.

I tillegg til rådmannens innstilling var det enstemmighet om forslaget til Sp og Frp om at:
”Rådmannen innkaller snarest de private barnehagene til orienteringsmøte, slik at de får klarlagt sine økonomiske rammer.” og ”Rådmannen bes utarbeide en sak om konsekvenser ved å likebehandle kommunale og private barnehager, herunder både ressursmessige og økonomiske forhold. Saken legges fram i god tid før budsjett-behandlingen for 2012. Lenke: Protokoll fra kommunestyret 28. februar 2011  

Børter – atter en gang
Søknad om dispensasjon for oppføring av bygninger på Børter Gård.
Flertallet med Høyre, Arbeiderpartiet og Senterpartiet ser på prosjektet på Børter gård som et Landbruk Puss prosjekt. Vi er altså enige med rådmannen i at det ikke må søkes om regulering av området.
Kommunen kan i søknader om dispensasjon legge til vilkår, det har de valgt å gjøre for å ivareta allmennhetens rett til ferdsel. Vilkåret var tinglyst rett til ferdsel for allmennheten i henhold til friluftsloven § 2 fra kryss sørvest på Børterveien ved Møllerstua til passert bebyggelse på Furubråtan. Det er satt opp bygninger slik at det danner et tun på et av de omsøkte områdene. Men, at man må tinglyse hele veien ned til Møllerstua har jo ikke noe med gjennomgang på tunet å gjøre. Det ble derfor mye frem og tilbake i dagene før kommunestyret, da grunneier ønsket å trekke søknadene for de byggene som ble omfattet av tinglysningen. Han ble da underrettet av kommunen om at han i så fall kunne risikere dagsbøter som nå forløper seg til rundt 2 millioner kroner. Han valgte å ikke trekke søknaden. Flertallet stemte for å gi dispensasjon for byggene som ikke var omfattet av tinglysning. De andre byggene ble utsatt i påvente av avklaring fra Ad-hoc utvalget om atkomst til marka, jfr. kommuneplanen, da behov for tinglyst ferdselsrett forventes å bli avklart i denne prosessen. Dersom avtale om traseèr og ferdselsrett ikke lar seg realisere innen 01. oktober 2011, skal saken opp til ny behandling i kommestyret med ny dato om pålegg for riving.

Det pågår et arbeid i et valgt Ad hoc utvalg som arbeider med målet i kommuneplanen; Tilgang til Marka fra Ekebergdalen. Målet er å ha en avtale med grunneiere før sommeren 2011.

Trenger vi å tenke nytt?
Næringsutvikling og nytenkning vil være en viktig del av jordbruket i fremtiden. Mange må etter hvert se seg om etter muligheter i markedet som kan gi ekstra inntekter. Jeg mener derfor at vi må se nærmere på hvilke tjenester kommunen kan yte til grunneiere som nesten alltid eier tomter som ligger i LNF områder. Det foregår mange spennende prosjekter både i Enebakk og i andre kommuner. Loven åpner for muligheter og da bør det legges til rette slik at man ikke sliter seg ut i møtet med det kommunale/fylkeskommunale byråkratiet.

Apropos byråkrati…..
Gebyrregulativet som har blitt vedtatt i kommunestyret etter flere behandlinger viser allerede at vi må følge godt med på hvilke ringvirkninger det får i praksis. Det viser seg at den nye plan og byggningsloven om søknader for våtrom i bolighus ville ende på den nette sum av kr. 6900,-. Nytt forslag lød på kr. 3000,- Det lyder mer fornuftlig, men fremdeles dyrt.

Snakk om fornuft - jeg har forstått det slik at bakgrunnen for at rehabilitering eller nybygg av bad/våtrom kommer av for mye dårlig arbeid, for mange vannskader og forsikringssaker. Jeg forstår godt at dette koster penger for både privatpersoner og forsikringsselskap, men hva koster det å byråkratisere dette arbeidet? Dersom det skjer en vannskade i mitt private hjem blir jo det en sak mellom meg og mitt forsikringsselskap.
Saksbehandlere i alle norske kommuner sitter allerede med arbeid til langt oppover skuldrene, hva med tiden som brukes til å fylle ut skjemaer, sende brev frem og tilbake, antall telefoner mellom kommune, eier og utbygger?
Jeg er temmelig sikker på at dette koster langt mer enn de vannskadene som oppstår på grunn av slett arbeid. Det neste er at det også skal komme en tredjepart ut i etterkant for å godkjenne arbeidet. Skal denne uavhengige? kontrolløren ha noen form for ansvar? Hva om han godkjennet et bad som ikke holder mål? Hvem har da skylda? Hvem skal betale for skadene? Eller blir det som med eiendomsmeglere eller takstmenn? Det neste blir vel da at vi skal ha en forsikring til, denne gangen på et nyoppusset bad - og da er jo ringen sluttet...

De Rødgrønne passer på oss og pålegger nye kostbare ordninger, noe som ikke bare går utover privatpersoner og utbyggere, men også en fra før presset kommune som har mer enn nok papirmøller fra før.
Regjeringen sier de forstår at folk reagerer på den nye Plan- og bygningsloven, men mener den er til befolkningens beste. Snart kommer nye innskjerpinger.”

”Den nye ordningen er ikke så omfattende som folk kanskje tror - hvis alt er i orden vil jeg ikke tro at uavhengig kontroll på for eksempel en ny enebolig vil koste mer enn 5 000 kroner.” sier Sandbakken, statssekretær i Kommunal- og regionaldepartementet.
Kilde: http://e24.no/eiendom/innfoerer-enda-strengere-regler/20032699  

Dette skal altså være i tillegg til de kommunale søknadsgebyrene. Til det beste for befolkningen! Hva om det beste for alle er at vi kan stole på at en fagmann med fagbrev eller mesterbrev faktisk kan den jobben han/hun er sertifisert til å gjøre? Mitt inntrykk er at det er mange flinke fagfolk der ute og det er klart at vi forbrukere må være bevisste på hvem vi velger til å pusse opp det dyreste rommet i huset/leiligheten.


De som bruker svart arbeidskraft for å spare penger, kommer de til å velge denne løsningen som er til beste for oss alle? Jeg har mine tvil....

Bruker vi pengene i kommunen på rett måte?
I sak 11/11 behandlet vi kveldens viktigste sak: Forvaltningsrevisjonsprosjekt - Offentlige anskaffelser
Noen av sakene som ble tatt opp kjente vi i kommunestyret til fra før, fordi vi har vært nødt til å gi tilleggsbevillinger i etterkant. Revisjonen viser at kommunen har store utfordringer vedrørende systemer og dokumentasjon på innkjøp og prosjektstyring. Offetlige anskaffelser er underlagt lover og regler som må følges. Kommunen kan bli saksøkt, noe som kan gi store økonomiske konsekvenser. Rådmannen sier i sin vurdering at hun straks vil iverksette tiltak for å sikre rutinene for avtaler, innkjøp og prosjekterstyring.

Arbeiderpartiets forslag til vedtak fikk enstemmig oppslutning:
1. Kommunestyret tar forvaltningsrevisjonsrapporten om offentlige anskaffelser til orientering, og registrerer at den avdekker store avvik fra gjeldende lov- og regelverk. Kommunen følger opp lov- og regelverk for offentlige anskaffelser.
2. Rådmannen bes følge opp rapportens anbefalinger og legge fram en redegjørelse for
kommunestyret og kontrollutvalget innen utløpet av 2011 om hvordan Enebakk kommune følger opp lov- og regelverk for offentlige anskaffelser.
I dagens papirutgave av Enebakk avis blir denne saken slått opp på hele forsiden med bilde av rådmannen. Dessverre har nettsidene til Enebakk avis ikke lenger samme aktualitet, da de stort sett det siste året har valgt å legge inn en eller to saker i uka. Denne saken har ikke blitt prioritert som viktig nok til komme inn i de digitale medier. Enebakk avis

onsdag 9. mars 2011

Utvalg for klima og miljø, har egentlig litt lite å arbeide med om dagen... jeg tror vi kunne fått flere saker

Vinterferie, Ski-VM og skolefri. Nå står det kanelsnurrer i ovnen og ungene spiller kort, mor forsøker å lese litt pensum til studiene sine på Høgskolen og etterpå blir det en kveldstur i lysløypa til Driv i Ytre Enebakk. Deilig! Å være lærer har absolutt sine fordeler.


Året har kommet godt i gang og det nærmer seg årets første kommunestyremøte. Sakene som skal opp til behandling ligger her:


http://www.enebakk.kommune.no/Modules/councilmeeting.aspx?ObjectType=ePhorteCommitteeMeeting&ePhorteCommitteeMeeting.ID=548  

I utvalg for klima og miljø har vi kun hatt et par saker oppe til høringsuttalelser og noen referatsaker om Børter og Gran.
På Gran har endelig Fylket kommet frem til at de krever opprydding i de forurensede massene som ligger der.


I saken om Børter står det at Klima- og forurensningstilsynet (Klif) har mottatt dokumentasjon fra Enebakk kommune 3. mai 2010, om at det ved flere tilfeller har blitt deponert masser klassifisert som farlig avfall ved Børter gård. Dersom dette stemmer er det svært alvorlig og utvalget ba derfor om en sak administrasjonen redegjør for fremtidig håndtering av deponier i Enebakk kommune. Slik jeg oppfatter det burde vi vært informert om dette for lenge siden.

Jeg har bedt administrasjonen om en kopi av dokumentasjonen. Vi må få vite om disse massene har blitt avvist og kjørt ut igjen eller om det har blitt deponert.

onsdag 5. januar 2011

Oppsummering av 2010 - Litt om hva vi har jobbet med i kommunestyret i året som gikk



Mange saker har blitt behandlet i utvalg og styrer i løpet av årets som gikk. Vi i Høyre har lagt ned masse arbeid og lest utallige sider med bakgrunnsstoff, funnet frem til dokumenter som burde fulgt saker som er kontroversielle og ikke minst har vi stått på for ”våre” saker.

Året startet med et ekstraordinært kommunestyre. Budsjettet og økonomiplanen som ble behandlet i kommunestyret på slutten av 2009 var et ulovlig vedtak. Vedtaket kunne sende Enebakk tilbake til Robek-lista, noe som ville vært helt krise for kommunen. Høyre spurte gjentatte ganger om lovligheten av vedtaket, men ble beroliget av at alt var sjekket opp og i orden. Både rådmannen og ordføreren ba om unnskyldning. Nytt vedtak til budsjett og økonomiplan ble vedtatt 8. januar.

Årets innbyggeraksjon
Nedleggelse av lensmannskontoret. Saken skapte stor interesse, både på lensmannskontoret, blant innbyggerne og hos politikerne. Ordføreren stod på sammen med ordførerne i Follo. Brev ble sendt til justisminister Storberget uten at det var til særlig hjelp. Nå, 6 måneder etter nedleggelsen har jeg hatt gleden av å treffe politiets forebyggende ungdomsteam flere ganger i løpet av høsten 2010. De er fast i Enebakk hver tirsdag og har vært svært synlige og tilgjengelige. Les om Follopolitiets prioriteringer her: https://www.politi.no/follo/rad_fra_politiet/barn_og_unge/ . Om andre viktige oppgaver blir i varetatt på samme tilfredsstillende måte vil tiden vise. Men så langt virker det ut til at våre innbyggere ikke følger seg mindre trygge enn de gjorde tidligere.

Årets prognose
Utviklingen i Ytre Enebakk har ikke vært så stor som forventet. I følge rådmannen kan Ytre Enebakk skole holde frem til 2016 med dagens utvikling. Skolen på Kvernstua som har vært budsjettert til maks 120 mill. kostet plutselig 160-180 mill. Vi fikk heldigvis satt en stopper for prosjektet rett før spaden var i jorda. Nytt vedtak kommer fra rådmannen når det foreligger et reelt elevgrunnlag for ny skole. Sett i forhold til hvor mye arbeid som er lagt ned i dette prosjektet, er det trist at prislappen ikke stod i forhold til det som er avsatt. Å legge konkurranser ut på anbud uten en makspris er kanskje ikke så lurt?

Årets rareste avtale
- fant veien til formannskapet. Vi politikere prioriterer utbygging ut fra prognoser, forventet etterspørsel og ønsket utvikling. Plutselig blir vi gjort kjent med at tidligere rådmann har inngått en utbyggingsavtale på 100 boliger med Block Watne og at de kan omgå rekkefølgeplanen som alle andre utbyggere må forholde seg til. Ja, det var jo kjekt å få greie på!

Årets kloakkutslipp
Rådmannen har stått hardt på at Barbøl er det beste stedet for et nytt sentralrenseanlegg. Undertegnede var lenge i mot, og ønsket en bedre utredning av alternativet på Burstad. I et miljøperspektiv vil det være positivt å få med flest mulig eiendommer på ledningsnettet. Begge tomter som ble lagt frem som alternativer ligger merkelig høyt i terrenget, noe som krever mange pumper og forbruk av strøm som vi vet ikke blir billigere med tiden. Økonomisk var det lite som skilte de to stedene. Et samlet kommunestyre stemte for rådmannens forslag til slutt. Nå må beboerne på Burstad sørge for egne systemer for utslippene sine i ”all fremtid”.

Årets rehabilitering
Enebakks vakre middelalderkirke fra 1100-tallet har fått tårnet rehabilitert, utvendig er plastmaling fjernet og kirken er kalket på nytt, tårnet er også sikret for arbeiderne. Vegger og loft er ført tilbake til opprinnelig stand. I følge prosjektleder Per Kongsnes, sa arkeolog Ola Rønne under et besøk i sommer: ”Hadde denne kirken stått i Italia ville den vært full av nordmenn som klappet i hendene!”. Takk til kirkeverge Grethe Dihle og prosjektleder Per Kongsnes. Kirken ligger nå igjen som et smykke midt i Kirkebygda.

Årets Børter
Administrasjonen kom med et forslag om at veien over tunet på Børter er å anse som utmark.
http://www.enebakk.kommune.no/getfile.aspx/ephdoc/?db%3DEPHORTE%26MO_ID%3D421%26MD_DOKTYPE_DU%3DMP  


Det kom da inn forslag fra Børter gård om å bygge turvei i henhold til kommuneplanen. I utvalg for teknikk og utvikling gikk diskusjonen livlig. Frp mente at det var leit at grunneiere ikke unner folk å gå i marka. Sv forsvarte rådmannens forslag. Bent Aasli fra Høyre fremmet et alternativt forslag som inkluderte Børter gårds nye forslag. Flere uttalte av de var lei av hele prosessen. Krf var opptatt av at avtalen ikke skulle avskjære allmennheten fra å bruke privatveien dersom de heller ville gå der, Krf ville også tinglyse avtalen. Flertallet utenom Høyre og Senterpartiet ønsket å opprettholde rådmannens forslag om at ferdsel på Børterveien ikke er til vesentlig hinder. Det gikk som det måtte gå. Børter trakk sitt tilbud og kommunen var like langt. Høyre jobbet aktivt med saken frem mot kommunestyret den 20.09.10
Undertegnede skrev følgende avisinnlegg: "Vil du ha en turvei over gårdsplassen din?"
http://www.enebakkavis.no/debatt/article5275008.ece

I kommunestyret fremmet Jostein Årre, H, følgende fellesforslag fra H, AP og SP:
1. Kommunestyret ønsker ikke å definere veier gjennom gårdstun som utmark.
2. Kommunestyret ber rådmannen fortsette arbeidet med å følge opp kommuneplanens
vedtak om å sikre atkomst til Marka fra Ekebergdalen, med utfartsparkering. Det
nedsettes en arbeidsgruppe bestående av representanter for grunneiere, politikere og administrasjonen for å arbeide videre med gjennomføring av tiltak. Saken legges fram for kommunestyret for endelig vedtak.

18 stemte for fellesforslaget fra H, AP og SP (9H, 6AP og 3Sp) og 9 stemte for innstillingen fra KLM (6FRP, 1KRF, 2SV)
Arbeidsgruppen skal i gang med sitt arbeid så snart som mulig.

Årets runddans
Kommunedelplan for kultur ble til slutt vedtatt etter å ha blitt sendt frem og tilbake noen ganger. Den har mange positive og gode intensjoner, men med en stram kommuneøkonomi er det tvilsomt at vi kan prioritere de ikke lovpålagte oppgavene foran de lovpålagte oppgavene som står i kø. En prioritert liste skal komme til behandling innen 1. mars 2011.

Årets nedtur
Det nye bokollektivet for tjenestemottakere med nedsattfunksjonsevne som var planlagt bygget på en tomt som kommunen ikke eide selv, har trukket ut i langdrag. Nå skal det være klart for regulering noe som også tar tid. Det er leit for de som venter på dette tilbudet. Det er lite vi kan gjøre med det som ligger i fortiden, vi kan bare lære, og bli bedre i fremtiden.


Årets grønne

Enebakk kommune vedtok Klima og energiplan 2010-2014. Planen inneholder mange positive tiltak, nå gjenstår det at planen blir brukt i det daglige arbeidet i kommunen. Det skjer mye innen miljø, klima og energi. Vi må følge med i tiden og ligge i forkant så vi slipper lignende tilfeller vi har hatt på Gran med alunskifer og avrenning til Morsa vassdraget.


Årets forenkling
Endelig kan innbyggerne på Flateby slippe å reise til Ski legevakt, nå kan de dra til Lillestrøm noe som er svært positivt og etterlengtet for de med postadresse 1911.

Årets dårligste avtale
I desember skulle Enebakk kommune endelig inngå en avtale om kjøp av bioenergi, noe som er miljøvennlig og allerede tilrettelagt i noen av våre offentlige bygg. MEN, så viser det seg at avtalen er ulovlig og kan ikke inngås. Ny anbudskonkurranse må utlyses og ny sak skal fremmes for kommunestyret innen utgangen av april 2011. Dette er unødvendig og pinlig!

Årets opptur 1
To kunstgressbaner skal bygges i Ytre og på Flateby. Det er satt av penger til flerbrukshall i Kirkebygda. Flott for bygdas innbyggere!

Årets opptur 2
Det begynner å løsne på Gran. Flere bedrifter er på banen og ønsker å bygge på næringstomtene. Enebakk skal være en kommune der bedrifter og næringsdrivende skal tas godt i mot og de skal møte et høyt servicenivå i alle ledd de kommer i kontakt med! Dette vil skape arbeidsplasser og en positiv utvikling i et lenge utskjelt område.

Årets fyrtårn
Enebakk har blitt en Miljøfyrtårnkommune, det innebærer at kommunens miljøvernrådgiver kan sertifisere bedrifter og egne avdelinger i kommunen. Det legges vekt på arbeidsmiljø, avfallsbehandling, energibruk, innkjøp, utslipp og estetikk. Målet er at vi skal ha en mer miljøvennlig ressursforvaltning og drive mer bærekraftig. En barnehage i Ytre var førstemann ute med å bli sertifisert. Gratulerer!











mandag 13. desember 2010

Budsjett 2011 - Årets siste kommunestyre møte

Så har det altså skjedd - full enighet mellom alle partiene i Enebakk.

Flertallet, bestående av H, Frp og Krf la frem forslaget sitt til budsjett og økonomiplan i formannskapet 22.11. Vi var svært fornøyde med å ha ”funnet” penger som kan omdisponeres i forhold til Rådmannens budsjettforslag. Høyre har sammen med Frp og Krf valgt å satse på barn og unge i neste års budsjett. Opprettelse av en ny stilling innenfor Samordning av Lokale kriminalitetsforebyggende tiltak (SLT) er det et stort behov for. De som arbeider innenfor SLT gjør en kjempejobb med å gi ungdom som trenger det; ”Riktig hjelp til riktig tid”. I tillegg opprettes det en stilling til innenfor barnevernet. Denne stillingen er finansiert av staten de to første årene.


Skolene
Rådmannens forslag til kutt i skolene er fjernet. Mange av skolene i bygda har hatt en positiv utvikling på de nasjonale prøvene. Å lære å lese, regne og skrive skikkelig må fortsatt være førsteprioritet i skolen vår. Å kartlegge utviklingen av basiskunnskapene til elevene gir både skolelederne og skoleeierne en mulighet til å følge med på hva som skjer i skolen. Mange har vært negative til slik testing, men ved å tydeliggjøre nivået kan man kvalitetssikre og sette inn tiltak der behovet er størst. Selv Utdanningsminister Kristin strålte som ei sol da Norge hadde hoppet oppover på listene på Pisa testene 7.12.10 Selv om vi i praksis kun er tilbake på det nivået vi lå på i år 2000 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3042527.ece. Pila har i hvert fall snudd. Kunnskapsløftet (2004) til Kristin Clemet har begynt å gjøre utslag :-)


Kunstgressbaner i Ytre Enebakk og på Flateby, flerbrukshall i Kirkebygda og tursti til Varåsen
Gledelig er det også at det er funnet midler til to nye kunstgressbaner; både på Flateby og i Ytre Enebakk. Mange barn, ungdommer og voksne kan glede seg over forbedrede treningsforhold fra sommeren 2011. Idrettlagene, frivillige og privatbedrifter står klare til å sette spaden i jorda så snart våren kommer.
Idrettsbygget/flerbrukshallen til Enebakk ungdomsskole skal prosjekteres så raskt som mulig. Her skal det bli plass til både kultur og idrett! Et stort felles samlingssted for alle i bygda har det vært behov for lenge. Å få dette stedet i Kirkebygda kan kanskje være med å samle innbyggere noe mer? Forebyggende og helsefremmende arbeid er viktig, så i tillegg til forbedringene innenfor organisert idrett ber vi rådmannen om å utarbeide en sak om tursti til Varåsen med utsiktstårn på toppen.


Opposisjonen hadde selvsagt sine forslag, både Sv og Ap/Sp hadde gjort et ok budsjettarbeid. Ap/Sp stod fortsatt på sitt om at de ønsker å legge ned Mjær ungdomsskole i Ytre Enebakk for å kunne samle alle på en skole i Kirkebygda. Det tror jeg ikke befolkningen i Ytre er særlig interessert i. Vi fikk skryt av mindretallet i Formannskapet for budsjettforslaget. Flott!


Budsjettenighet i kommunestyret 13.12 (Luciadagen)
I tiden frem til dagens kommunestyre har det vært samtaler mellom gruppelederne i alle partiene etter initiativ fra Ap og Sp. I et ekstra gruppeledermøte i forkant av dagens kommunestyre kom de frem til enighet. Partiene ønsket å stå samlet om et felles budsjettforslag. I tillegg til tidligere forslag ble det opprettet en stilling innenfor pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Det vet vi det er et stort behov for, så det var ikke særlig vanskelig å imøtekomme dette ønsket fra opposisjonen.

Selvsagt var alle gruppelederne oppe og snakket varmt for ”sine partisaker" – noen godlynte sidespark ble det også plass til i et ellers svært så hyggelig møte.

Alt i alt har Høyre fått gjennomslag for sine hjertesaker i neste års budsjett. Jeg gleder meg over at elevene på Enebakk ungdomsskole i Kirkebygda skal få ny flerbrukshall, og at den soppbefengte gymsalen som står der i dag blir historie om ikke så lenge. Å satse på barn og unge er å satse på fremtiden. Vi har et godt tilbud innenfor Helse og omsorg, så selv om de ikke ble "budsjettvinner" er jeg trygg på at HOS administrasjonen får mange gode tjenester ut av årets budsjett.

"Det er et godt budsjett, men svært stramt". Jostein Årre, gruppeleder i Høyre gjentok flere ganger; ”Budsjett kontroll - Budsjett kontroll - Budsjett kontroll” det skal være rådmannens mantra det kommende året. Store avvik i budsjetter og prosjekter, slik vi har sett det tidligere kan vi ikke tolerere. Det blir spennende å følge neste års utvikling. Det er valgår!
Heia Høyre!






Flyktninger til Enebakk - et selvsagt samfunnsansvar

FLYKTNINGER hva er det? http://no.wikipedia.org/wiki/Flyktning


I Kommunestyret forrige mandag (6.12) var temperaturen svært så høy, da den årlige forespørselen fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) skulle behandles. Denne gangen gikk forespørselen ut på at Enebakk kommune skulle ta i mot inntil 30 flyktninger over en periode på tre år (2011-2013). Rådmannen har funnet høyde for halvparten, noe flertallet av partiene var enige i.

I noen saker viser politisk uenighet seg tydeligere enn i de fleste saker vi har til behandling. Frp ønsket denne gangen å gå inn for flyktninger, men kun dersom de ble fulgt av en fullfinansiering. Noe man vet, ikke kommer til å skje med det første. I praksis vil det si at de ikke vil være med på å ta det samfunnsansvaret som det påligger norske kommuner å ta. Selvsagt skulle vi ønske en fullfinansiering, men enn så lenge, sitter det mange mennesker som har lovlig opphold i landet rundt på ulike mottak. Mennesker som har behov for å komme i gang med livene sine igjen. Så selv om Frp sier at de er lei av å høre ”at det er viktig å ta samfunnsansvar” og at alle de andre partiene er ”populistiske”, kan vi fint stå i det.


Flere representanter fra H, Frp, Sp, Ap og Sv brukte talerstolen som en svingstang. Det kom tydelig frem at flertallet ønsket å følge rådmannens anbefaling. Vi lærte oss et nytt slagord i debatten også, det ble referert på lederplass i Enebakk avis: http://www.enebakkavis.no/debatt/leder/. Jeg må si meg uenig med Frp, det viktigste er ikke å vinne debatten, men å vinne vedtaket. Denne gangen til hjelp for mennesker som har vært i stor nød.

For 70 år siden var det i vårt land vi sendte flyktninger gjennom Østmarka og over Øyeren til Sverige. De ulike flyktningrutene var avhengige av at noen viste vei i natta, og det var ofte folk som satte livene på spill for andre ukjente mennesker. I den forbindelse vil jeg gjerne ta med et
dikt av Erik Bye: Fra Fløyterens hjerte

Det står ei kjerring på vintertunet,
så låg og lita der attmed huset.
Hu står og skjermer ei løkt mot vinden
og lyer, lyer mot nattesuset.
Ho sanser andedrag borti holtet.
En skistav knirker mot skarasnø’n.
Ho svinger løkta og syner vegen.
En flokk av skygger glir over bø’n.

Ja, det glir skygger i alle netter
når det er varg-år og trælletider,
og frosten river i men’skehjertet
og Gud har gjømt seg, og Jorda lider.
Når blodspor går i allverdas skoger
og angsten griner bak svarte trær,
og natta sjøl har sydd våpentrøya

Men det står kjerringer nord i skoga
med tente løkter i vinter-ødet.
Dom lyser frihet for oss som går her.
Dom lyser fred over alle døde.
Dom stikker brødmat i frosne never
og helser ordlaust bak slitte skaut,
mens nattevakta står brent i blikket.
Så går dom innatt til bån og naut.

Nå tier skogen om alt den gjømmer,
og godtfolk blyges ved gamle minner.
Men ennå skjelver en varme i meg
fra fjerne løkter som trassig skinner.
Og kommer varg-år og fimbulnetter
med vondt i vente for folk og land.
Da er min bønn:
Må det stå ei kjærring
på vintertunet med løkt i hånd!

søndag 5. desember 2010

Ok, jeg tar atter en gang min kjære partikollega John-Arne sin utfordring...

I Enebakk har vi kun en skikkelig politisk blogger - heldigvis er han en ekte Høyremann! Jeg har ikke til hensikt å ta opp kampen med en som er født med "pennen i hånd", og som har en egen evne til å ta saker på kornet og formidle dem på en enestående måte til sine faste lesere (som det har blitt en del av etterhvert).

Som folkevalgt og varaordfører for Høyre er det viktig for meg å kommunisere med innbyggerne og ikke minst at de kan følge med på hva vi jobber med i politikken. Mange saker kommer aldri inn i lokalavisen og da kan våre blogger være med på å løfte saker og meninger frem i lyset.

Et nytt år i lokalpolitikken er snart forbi. Mange saker har blitt behandlet i året som har gått og nå gjenstår to kommunestyrer før vi kan ta juleferie.

De siste ukene har det først og fremst vært budsjettarbeidet for 2011 som har tatt tid. Jeg er glad for at mange av Høyres forslag ser ut til å få gjennomslag. For oss har det først og fremst vært viktig å skjerme skolene det kommende året. De fleste skolene kan vise til bedre resultater på årets nasjonale prøver - det er gledelig! Kunnskapsløftets grunnleggende ferdigheter (å kunne lese, skrive, regne og ha digitale ferdigheter) må fortsatt være hovedfokus. Undersøkelser viser også at Enebakk barna/ungdommen trives på skolene sine og det er lite mobbing. At man trives og føler seg trygg gjør det enklere å fokusere på målene.

Partienes budsjettforslag skal opp til votering i kommunestyret den 13. desember. Rådmannen hadde i sitt forslag fjernet idrettsbygget på Enebakk ungdomsskole, det har vi funnet rom for å legge inn i budsjettet igjen. I budsjettet ligger også penger til nærmiljøanlegg. Begge idrettslagene i bygda har jobbet intenst med å prosjektere to kunstgressbaner - målet er at de skal være i drift i løpet av sommeren 2011. Det blir et kjempeløft for idretten i begge ender av bygda. Uten masse frivilling innsats og private bidragsytere ville aldri dette vært mulig.

Det er mange utfordringer i kommuen og vi har ikke pusset helt ferdig på budsjettforslaget ennå. Vi i Høyre fører en ansvarlig økonomisk politikk og da må forslagene være gjennomtenkte. Uansett så vil det ikke være penger nok til alt og alle.

Det er nettopp det politikk handler om: "Å fordele goder og byrder i samfunnet". Da må man ta noen valg - stå for dem!

Nå skal jeg ut å kaste snøballer med mine kjære barn - før jeg fortsetter med eksamensoppgaven min om karriererådgiving :-)