Kjære kommunestyre!
Vi kommer alltid til å huske 2011 som et spesielt og annerledes år. Hendelsene 22. juli satte hele nasjonen på prøve. I Enebakk var det ingen personer som ble direkte rammet, men vi føler oss alle rammet allikevel. Befolkningen i Norge vise et mot og et samlet engasjement på tvers av politikk, religion og tilhørighet i etterkant av hendelsene. Denne følelsen må vi bevare i hjertene våre etter hvert som hendelsene kommer på avstand.
Vårt politiske engasjement har ulike innfallsvinkler, men felles er nok ønsket om å være med på å påvirke utviklingen. Jobben vår som politikere er i hovedsak at vi skal forvalte og fordele goder og byrder ut i fra en gitt økonomisk ramme. Målet er å skape et tryggest mulig lokalsamfunn, hvor vi overholder lovpålagte oppgaver fra staten.
Det sier seg selv at dette er en krevende øvelse. Budsjettet skal være realistisk og helst med et ekstra handlingsrom på 3-5 % overskudd på totalrammen.
Rådmannen, hennes stab og tillitsvalgte har jobbet lenge med årets budsjett. Når rådmannen ikke har klart å finne muligheter for å legge frem et budsjett med anbefalt overskudd, gir det oss politikere et ekstra ansvar i forhold til å skape et handlingsrom. Det er usikre økonomiske tider i verden og Europa, i mange land nær oss - kuttes det drastisk i velferdsordninger.
Da jeg overtok ordførervervet 1. november var det med forvissing om at vi leverer mange gode tjenester til våre innbyggere. Jeg er glad for at rådmannen så langt det er mulig har skjermet de som har størst behov for kommunale tjenester.
Vi skal ha god eldre omsorg i Enebakk. Man skal få hjelp når behovene oppstår og man skal bli møtt med omsorg og verdighet av en serviceinnstilt medarbeider i kommunen. Det tror jeg de aller fleste opplever.
Enebakk er en Follokommune, det betyr at vi samarbeider med Follokommunene om en del oppgaver. Vi står ovenfor mange utfordringer og da er det viktig å stå sammen når oppgavene skal løses. Mye av dette arbeidet handler om arealplanlegging, veiutvikling og renovasjon. Det viktigste arbeidet nå er innføringen av Samhandlingsreformen. Follokommunene fikk nettopp utdelt en pris fra Helsedirektoratet, for god planlegging og forberedelse til oppstarten av reformen.
For å møte fremtiden må endring og utvikling være en naturlig del av kommunedriften. Et godt eksempel på dette er opprettelsen av Familienshus. Takk til rådmannen og hennes stab for en god planleggingsprosess i forkant av vårt vedtak i høst. Det blir spennende å følge utviklingen videre.
I forrige periode fikk vi vedtatt vår egen klima- og energiplan. Rådmannen har etter dette lagt inn klima og miljø som et eget punkt i alle saker som legges frem for behandling til oss politikere. Miljøvernrådgiveren i kommunen er utdannet til å kunne miljøsertifisere kommunale og private bedrifter – og flere har benyttet seg av muligheten og flere bør melde sin interesse.
Rådmannen og hennes stab har også satt i gang energisparende tiltak i flere av kommunens bygg. Å fokusere på energibruken sparer kommunen for utgifter, men er også en viktig del av målene som går hele veien fra Kyotoavtalen og ned til hver enkelt innbygger. Vi må alle ta et ansvar for forbruket vårt.
Innenfor barnehage, skole, oppvekst og kultur skal vi levere effektive tjenester med god kvalitet. For å få til det må vi fortsatt ha fokus på målene. Ungdomsklubbene er godt besøkt, de har mange positive tiltak og turer som er populære. Eksamensresultatene til ungdomskolene viser at barna våre møter kvalitet i opplæringen hele veien fra barnehage, barneskole og ut av ungdomskolen. Det er mange viktige voksne i kommunen som sammen med hjemmene støtter og hjelper våre unge frem i livet.
Det er ikke alle som trives like godt med standard skole og ordinær undervisning. I Enebakk har det derfor vært full enighet mellom alle partiene om at SLT arbeidet og Prosjekthuset er et svært viktig tilbud. På Prosjekthuset jobber elevene etter læreplanen, men med andre innfallsvinkler i læringen. Dette er ikke noe vi må bruke penger på, men jeg er sikker på at alle ønsker å beholde dette tilbudet.
I år har Eu hatt frivillighetens år. De kunne kommet til Enebakk for å se hvor viktig innbyggernes frivillighet er. Frivillighetssentralen organiserer mange aktiviteter, det samme gjør mange andre lag og foreninger.
Det som har toppet alt i år er den fantastiske innsatsen medlemmene i idrettslagene våre har lagt ned, i utviklingen av to nye kunstgressbaner. Dette viser også hvor viktig det er med lokalt næringsliv. Flere av bygdas lokale bedrifter har stilt opp sammen med innbyggere med en dugnadsånd som har vært fantastisk. For kommunen ville det ikke vært mulig å bygge slike arenaer kun for egne midler.
Kulturlivet i kommunen blomster; Sang, musikk, forfatterskap, drama, kunst og mye mer. Arrangementer på Cafe Latter, biblioteket og i kirkene våre samler mange mennesker. Alle slike felles møteplasser gir oss gode opplevelser som vi setter stor pris på og som gir oss viktig påfyll i hverdagen.
I en budsjettprosess har vi mange krav og ønsker. I rådmannens budsjett ser vi at de aller fleste utgiftene er bundet opp mot lovpålagte oppgaver, lønn og pensjonskostnader. Vi ser at utgiftene vokser mer enn inntektene, og det er da vi politikere skal og må ta viktige besluttinger. De kommende årene må vi i mye større grad tilpasse tjenestenivået.
Overføringene fra staten de siste årene gir klare signaler på at omstilling og effektivisering blir mer nødvendig enn noen gang.
Samtidig er den en rivende utvikling, som kan gi oss nye muligheter. Vi må derfor være åpne for nye tanker og nye måter å jobbe på, slik at vi kan videreføre flest mulig av de gode tjenestene vi har i dag, samt utvikle nye tjenester i takt med samfunnets behov.
Hver dag går 624 mennesker på jobb i Enebakk kommune for å yte forventede tjenester til våre innbyggere. Jeg vil takke rådmannen og hennes stab for at de står på for innbyggerne i Enebakk hver dag.
Når noe går dårlig er det alltid lett å klage, og man hører ofte ikke så mye når alt går bra. Det stemmer ikke alltid. Som ordfører har jeg fått mer skryt enn kjeft den siste måneden. Det har vært flere personer som har ringt meg spesielt for å fortelle at de som arbeider i hjemmetjenesten vår er fantastiske mennesker. Det varmer.
I årets budsjettbehandling skal partiene legge frem sine forslag. Jeg håper at vi sammen kan komme frem til et bærekraftig budsjett, som gjør at vi i 2012 kan opprettholde de aller fleste av våre gode tjenester.
Jeg vil også takke alle gruppelederne og representantene i kommunestyret for et godt samarbeide. Selv om vi ikke alltid er enig i vedtakene, er jeg glad for at tonen mellom politikerne er god og konstruktiv.
Årets budsjett handler selvsagt om Enebakk, men det er klart at situasjonen i resten av verden påvirker oss. Mye er usikkert og da er det viktig at vi står rustet til å møte de utfordringene som også kan ramme oss.
Med det ønsker dere alle en god debatt og at vi vedtar et godt budsjett for 2012.
Tonje Anderson Olsen
Ordfører
19. desember 2011
onsdag 4. januar 2012
Best i klassen på å følge opp direktiver fra EU, men følger staten opp med midler til kommunene?
Arbeidsdagene er varierte og spennende for en ny ordfører og etter en hektisk start før jul kommer nå en litt mer stille periode hvor jeg kan jobbe mer med aktuelle saker.
VANNOMRÅDE ØYEREN
I dag, onsdag 4. januar har jeg vært på møte med styringsgruppa til Vannområde Øyeren/Glomma. Det er opprettet et interkommunalt samarbeid som skal følge opp Eu’s vanndirektiv. Det er ansatt en prosjektleder som skal fronte arbeidet. Vannområdet skal ha en god økologisk og kjemisk tilstand innen 2021, og vannkvaliteten skal ikke forringes i forhold til dagens tilstand. Målet er at prosjektet skal være ferdig i 2016.
Kommunene Nord-Odal, Sør-Odal, Eidsvold, Ullensaker, Nes, Sørum, Fet, Rælingen, Aurskog-Høland, Enebakk, Trøgstad, Askim og Spydeberg deltar i prosjektet. Det var en positiv og god tone i styringsgruppa som bestod av ordførere/varaordførere og representanter fra fylkesmannen og fra fylkeskommunen.
Fremdriften i prosjektet blir snart å finne på en egen hjemmeside, men alle vannområde-prosjektene finner du her: Vannportalen.no
VANNOMRÅDE MORSA
Enebakk deltar også i vannområdet Morsa. Dette vassdraget går ut ved Vannsjø i Moss og er utpekt av miljøverndepartementet som et pilotprosjekt for praktisk gjennomføring av EU’s vanndirektiv. Her samarbeider Enebakk med Ski, Spydeberg, Hobøl, Våler, Moss, Rygge og Råde. På grunn av utslippsbegrensninger til Morsa- vassdraget må Enebakk kommune legge nytt avløpssytem over mot Øyeren. Hjemmeside finner du her: Morsa
NIVA RAPPORT
I en kort rapport som omhandler utviklingen av miljøtilstanden til Øyeren kan man lese:
Kilde: Niva rapport om Øyeren 1980-2010 (15.10.2011). Du kan lese mer her: Niva Rapport
Rent vann er viktig og ingen selvfølge. Det blir spennende å følge arbeidet videre, selv om jeg er kritisk til at kommunene ikke har fått klare økonomiske tilsagn fra staten. Arbeidet skal starte opp nå og da burde de økonomiske insentivene vært på plass. Dette tok flere andre og jeg opp på møtet med ordførerne fra de andre kommunene i dag. Vi skal se nærmere på hvordan vi sammen med fylket kan legge press på sentrale myndigheter. Ingen i staten har sett på hvordan det totale kostnadsbildet vil se ut for alle kommunene i landet, men det har jo kommet tall fra forprosjektene som viser at det blir en ekstra regning for kommunene. Sweco har utarbeidet et notat med anbefalinger, men om det er tatt hensyn til i 2012 skal jeg få sjekket ut.
![]() |
| Ignaelva (Foto: Tonje A. Olsen) |
VANNOMRÅDE ØYEREN
I dag, onsdag 4. januar har jeg vært på møte med styringsgruppa til Vannområde Øyeren/Glomma. Det er opprettet et interkommunalt samarbeid som skal følge opp Eu’s vanndirektiv. Det er ansatt en prosjektleder som skal fronte arbeidet. Vannområdet skal ha en god økologisk og kjemisk tilstand innen 2021, og vannkvaliteten skal ikke forringes i forhold til dagens tilstand. Målet er at prosjektet skal være ferdig i 2016.
Kommunene Nord-Odal, Sør-Odal, Eidsvold, Ullensaker, Nes, Sørum, Fet, Rælingen, Aurskog-Høland, Enebakk, Trøgstad, Askim og Spydeberg deltar i prosjektet. Det var en positiv og god tone i styringsgruppa som bestod av ordførere/varaordførere og representanter fra fylkesmannen og fra fylkeskommunen.
Fremdriften i prosjektet blir snart å finne på en egen hjemmeside, men alle vannområde-prosjektene finner du her: Vannportalen.no
VANNOMRÅDE MORSA
Enebakk deltar også i vannområdet Morsa. Dette vassdraget går ut ved Vannsjø i Moss og er utpekt av miljøverndepartementet som et pilotprosjekt for praktisk gjennomføring av EU’s vanndirektiv. Her samarbeider Enebakk med Ski, Spydeberg, Hobøl, Våler, Moss, Rygge og Råde. På grunn av utslippsbegrensninger til Morsa- vassdraget må Enebakk kommune legge nytt avløpssytem over mot Øyeren. Hjemmeside finner du her: Morsa
NIVA RAPPORT
I en kort rapport som omhandler utviklingen av miljøtilstanden til Øyeren kan man lese:
Kilde: Niva rapport om Øyeren 1980-2010 (15.10.2011). Du kan lese mer her: Niva Rapport
Som de fleste andre norske innsjøer er Øyeren dannet av isens graving under siste istid. Isen trakk seg tilbake fra dette området for ca 10000 år siden. I den tidligste perioden i isens tilbaketrekning var det direkte kontakt mellom Vänern, Haldenvassdraget og Glomma nedenfor Kongsvinger (den såkalte Ancylussjøen). Dette har medført at Øyeren har et uvanlig stort antall arter av vannlevende organismer, sammenliknet med de fleste andre norske innsjøer.
Rent vann er viktig og ingen selvfølge. Det blir spennende å følge arbeidet videre, selv om jeg er kritisk til at kommunene ikke har fått klare økonomiske tilsagn fra staten. Arbeidet skal starte opp nå og da burde de økonomiske insentivene vært på plass. Dette tok flere andre og jeg opp på møtet med ordførerne fra de andre kommunene i dag. Vi skal se nærmere på hvordan vi sammen med fylket kan legge press på sentrale myndigheter. Ingen i staten har sett på hvordan det totale kostnadsbildet vil se ut for alle kommunene i landet, men det har jo kommet tall fra forprosjektene som viser at det blir en ekstra regning for kommunene. Sweco har utarbeidet et notat med anbefalinger, men om det er tatt hensyn til i 2012 skal jeg få sjekket ut.
lørdag 19. november 2011
En ny hverdag
Mandag 31. oktober ble nytt kommunestyre konstituert i Enebakk kommune. Enebakk Høyre er stolte og glade for at vi skal ha ordførervervet de neste fire årene. Som fersk ordfører må jeg beklage at bloggen har ”tørket” litt ut siden valget. Å finne tid til skriving har ikke vært enkelt.
Denne bloggen kommer heretter til å omhandle politiske saker vi arbeider med i kommunen og litt om arbeidet jeg utfører på vegne av Enebakks innbyggere.
Hvordan har dagene mine vært siden 1. november?
Overgangen har vært stor fra en hverdag fylt med elever og en hektisk skolehverdag på Enebakk ungdomsskole. Ordførerkontoret ligger i 2. etasje på Herredshuset i Kirkebygda. Litt ensomt og litt avsondret fra alt som skjer.
Folkevalgtopplæring
Etter et valg er det mange nye politikere og i den forbindelse har vi i Enebakk gjennomført en felles folkevalgtopplæring for hele kommunestyret. Kurset var et lærerikt og viktig innslag i starten av en ny kommunestyreperiode.
Hverdagen så langt
Det har vært mange møter, kurs og markeringer de første 14 dagene som ordfører. Derfor har jeg så langt kun hatt 2-3 dager på kontoret. Å bli kjent med ordførere og andre fra våre nabokommuner har vært positivt og det er bra å knytte kontakter – både mot Follo og Romerike.
Første oppdrag med ordførerkjedet
Men for meg er det først og fremst den jobben jeg kan gjøre inn mot Enebakk som er viktig. Jeg er derfor glad for at min første representasjonsoppgave som ordfører var å dele ut Enebakk kommunes kulturpris 2011 til Leikarringen Ignar. Det gjorde jeg sammen med leder for kultur, oppvekst og skole – Nina E. Wold og enhetsleder Per Sandvik. Leikarringen har lange og gode tradisjoner i Enebakk. Jeg håper barn og unge i Enebakk i større grad finner veien frem til Leikarringen, de ivaretar en viktig kulturarv – både innenfor sang, dans og musikk. Dette viste seg i stor grad da deltakere fra dansegruppa Frikar viste hvordan norsk hallingdans og break dance – lett kan kombineres i felles dans. Fantastisk!!
Budsjett 2011
Rådmannen har lagt ut sitt forslag til budsjett og økonomiplan. De politiske gruppene arbeider nå med dette frem til endelig vedtak i kommunestyret 19. desember.
SKUP - utvikling av Enebakk skolen
To dager denne uken var jeg på kurs vedrørende kunnskapen elevene tilegner seg på skolene våre. Enebakk har inngått en avtale med Veilederkorpset. De gir støtte til skoleeiere og skoler som trenger veiledning for å bedre læreprosessene i skolen. Dette utviklingsarbeidet skal forankres ute på skolene ved rektorene, skoleeierne som er kommunestyret og tre personer fra administrasjonen. Det blir veldig spennende å følge dette prosjektet av flere årsaker. Vi ser at begge våre ungdomsskoler oppnår gode resultater ved eksamen på 10. trinn, men vi ser også at vi har mulighet til å løfte både de beste og de svakeste elevene våre. Vårt mål er selvsagt bedre kvalitet i skolene våre, og da må vi ha gode kunnskaper om dagens tilstand i skolen.
søndag 16. oktober 2011
Tonje Anderson Olsen fra Høyre blir ordfører i Enebakk kommune i perioden 2011-2015
Forhandlingene mellom Enebakk Høyre, Frp og Krf har vært en god
prosess og vi har sammen kommet frem til en god plattform som vi skal styre
etter de kommende fire årene. Torsdag ble pressemeldingen sendt ut med informasjon om at undertegnede blir den nye ordføreren i Enebakk kommune. Konstitueringen skal skje i kommunestyremøte 31. oktober 2011.
Pressemelding:
"Partiene Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti i Enebakk har gjennom forhandlinger blitt enige om en ny politisk
plattform for valgperioden 2011 – 2015.
Dette innebærer at Høyres Tonje Anderson Olsen blir ordfører og FrPs Dag Bjerke blir varaordfører.
I hovedutvalg for Teknikk og Utvikling blir det leder fra Høyre, i hovedutvalg for Helse og Omsorg blir det leder fra FrP
og i hovedutvalg for Kultur, Oppvekst og Skole blir det leder fra Høyre.
(sign)
Jostein Årre(Høyre) Dag Bjerke (FrP) Leif Øystein Forfang (KrF)"
Fredag 14. oktober ble derfor en svært
spesiell dag for meg. Jeg skulle vært på forelesning på Høgskolen i Akershus,
men barna var hjemme på grunn av stengt skole. Det var egentlig like greit.
Dagen startet med radiointervju på Østlandssendingen og avisintervju med
Romerikes Blad, deretter ringte Østlandssendingen TV. De ville komme for å ta
et kort intervju på Herredshuset i Enebakk. Deretter ringte de opp igjen fra NRK
radio og ville ha meg inn til studioet i Oslo for å ta et litt lenger intervju
på direkten i P1. Det ble med andre ord - en spesiell, men svært hyggelig dag. I
løpet av helgen har jeg fått mange hyggelige og positive tilbakemeldinger - Det
har varmet!
Det blir på mange måter en ny hverdag og jeg kommer helt sikkert til å savne lærerjobben min på Enebakk ungdomsskole, alle elevene og verdens beste kollegaer de neste fire årene. Men, jeg ser frem til nye oppgaver i nytt verv og jeg vet at vi har en solid gruppe i Enebakk Høyre som jobber godt med de politiske sakene og som gleder seg til kommende kommunestyreperiode. Samarbeidet med Frp og Krf har fungert godt de foregående periodene og jeg er glad for at vi står samlet også i den kommende perioden.
Lenker til avisartikler:
Besøk, og bli gjerne venn med Enebakk Høyre på vår hjemmeside: Enebakk Høyre
Fritid er også viktig
Etter noen hektiske og innholdsrike uker med knapt en møtefri kveld, var det derfor deilig å være ute i vakkert høstvær sammen med gutta mine og søsteren min i går. Vi gikk lang tur på Malmøya og vår "lille" newfoundlandshund - Balder på snart 5 måneder kunne ikke forstå hvorfor han ikke fikk lov til å ta en dukkert i Oslofjorden. Her er vi på min søsters faste fiskeplass ytterst på Malmøya.
![]() | ||
| Balder forsøker å be pent om et lite høstbad - Når jeg ser bilde av ham kan jeg nesten ikke forstå hvor raskt de siste ukene har flydd....i går veide han 33 kg |
![]() |
| Her er Balder i slutten av mai |
![]() |
| Balder for 10 uker siden |
fredag 16. september 2011
Høyre ble det største partiet i Enebakk
Stor takk til våre velgere, støttespillere og listekandidater. Enebakk Høyre ble det største partiet og det er vi svært glade og takknemlige for. Mandag starter forhandlingene opp og vi kommer tilbake med informasjon når avtalene er klare.
Fra Enebakk Høyres program:
"Hilsen fra ordførerkandidaten
Kommunevalget i 2007 ble et brakvalg for Enebakk Høyre. I inneværende periode har Høyre hatt hele 9 av 27 medlemmer i kommunestyret.
Mange enebakkinger ønsket i 2007 at vår daværende ordførerkandidat Tore Tidemann skulle fortsette i sin stilling som kommunens ordfører. Dessverre for Enebakk, oss i Høyre og ikke minst familien til Tore, så gikk han bort på grunn av komplikasjoner etter en operasjon. Høyre valgte å stille seg bak varaordfører Dag Bjerke fra Fremskrittspartiet.
Sammen med dem og Kristelig Folkeparti har vi har et godt samarbeid i perioden. Nå ønsker vi ordførervervet tilbake! I Enebakk Høyre står vi på for Enebakks innbyggere, og er svært aktive i vårt politiske arbeid. Vi er opptatte av å være i god kontakt med innbyggerne i alle deler av bygda vår. Høyre har flinke og engasjerte kandidater på valglistene. De ønsker å arbeide for en positiv utvikling av bygda vår. Vi har jobbet hardt for mange av våre hjertesaker. Vi har styrket ressursene til barnehager, skole, fritidsklubber og omsorg. Vi har oppnådd 100 % barnehagedekning, skoleresultatene peker i riktig retning og ny sykehjemsavdeling på Ignagard stod ferdig i 2010. I de kommende årene vil vi jobbe for å øke kompetansen hos kommunens ansatte. Vi vil gjøre Enebakk til en mer attraktiv kommune å bo i, ønske å jobbe i og drive aktiviteter og frivillig arbeid i.
Høyre er opptatt av lokaldemokratiet. Vi mener at makt og ansvar bør ligge så nært den enkelte innbygger som mulig. Det innebærer også at innbyggerne skal oppleve kommunen som en service innstilt og positiv tilbyder av de tjenestene man kan ha behov for. Alle skal møtes med respekt og vennlighet når de tar kontakt med kommunen vår.
Høyre respekter privat eiendomsrett.
Vi skal sørge for at du som innbygger skal få en serviceerklæring, når du trenger hjelp eller service fra kommunen. Kommunen skal forplikte seg på å holde sine frister og du skal få de opplysningene du trenger når du trenger dem.
Godt valg!
Med vennlig hilsen
Tonje Anderson Olsen
Ordførerkandidat – Enebakk Høyre"
tirsdag 13. september 2011
En lang valgnatt
Det ble en lang og spennende valgnatt. Enebakk Høyre beholdt stillingen som det største partiet, og det er vi særdeles glade for. Nå er fintellingen i gang - så får vi vente på det helt endelige resultatet. Så langt har Høyre flertall sammen med Frp. I morgen er det styremøte i Enebakk Høyre.
Det ble ikke mange timer med søvn i natt, så dag blir det tidlig kvelden.
Dagens avisartikler:
Østlandets Blad
Enebakk Avis
Romerikes Blad
søndag 11. september 2011
Vil innbyggerne i Enebakk fortsatt støtte opp om Høyres politikk og dyktige lokalpolitikere?
Da er siste Høyre program delt ut for denne gang, og vi som
har jobbet med Enebakk Høyres valgkamp kan ikke gjøre annet enn å vente. Mandag
kveld kommer resultatet på om vi får fornyet tillitt fra våre velgere og om vi
har fått noen nye velgere.
Kommunevalgkampen består av lokale saker og en viss dose
rikspolitiske saker. I år synes jeg mediene har vært flinkere til å sette fokus på at dette er et lokalvalg.
Enebakk Høyre har gått til valg på noen av de tingene vi kan påvirke, nemlig
legge til rette for lokalt næringsliv, økt støtte til lag og foreninger, følge
opp at elevene våre får den nødvendige kunnskapen i skolen og at innbyggere
skal få omsorg når man trenger det. Den største saken er selvsagt at vi går inn
for å bygge en ny barneskole i Ytre.
Å være ordførerkandidat for første gang har vært en positiv
opplevelse. Innad i partiet har jeg fått god støtte, men også ute blant
innbyggerne har det vært mange positive tilbakemeldinger. Å være synlig ute i
bygda har til tider vært en utfordring. Full lærerstilling og familie som deltar på
mange aktiviteter, krever en ekstra innsats av min kjære. Han har styrt huset for å si det slik. Når vi i tillegg har en lokalavis som bare kommer ut en gang
pr. uke, kan det til tider føles litt vanskelig å nå ut til innbyggerne våre.
Mange har i hvert fall lagt merke til Høyres
ordførerkandidat utenfor butikker på ulike steder i løpet av valgkampen. En del
innbyggere har benyttet anledningen til å stille spørsmål om saker de lurer på
og andre har takket ja til programmet vårt.
Målet mitt i denne valgkampen har vært å snakke om Høyres
hjertesaker og jeg har valgt en linje hvor jeg ikke har hatt noe ønske om å
snakke nedsettende om opposisjonens saker. Det er klart jeg har tydeliggjort at
Enebakk Høyre overhodet ikke skal legge ned Mjær ungdomsskole. Overalt treffer
jeg folk som er fornøyde med kommunens tjenester, men jeg har også fått
mange innspill som skal tas med i vårt videre arbeid med utviklingen av de
kommunale tjenestene.
Som jeg har skrevet har jeg vært tydelig på at vi i Høyre ikke skal drive
skremselspropaganda i forhold til de andre partienes programmer og utspill. Politikk er så mangt, men jeg mener at mye av grunnen til politikerforakt blant
befolkningen er nettopp det at mange bruker mer tid på å rakke ned på
motstanderne enn å snakke om sine egne saker.
I morgen kveld gleder jeg meg til valgvake sammen med alle
de som har jobbet og stått på for Høyre i valgkampen. Noen i partiet er svært
optimistiske og andre mer realitetsorienterte. Jeg er klar til å overta vervet som ordfører, og mener at det er viktig for kommunestyret at vi får et sterkest mulig Høyre på borgeligside.
Jeg håper uansett resultat og
hvilket parti som blir størst i Enebakk, at vi kommer i posisjon til å kunne gå
til forhandlinger så raskt som mulig etter valget.
Viktigst av alt er at Enebakk høyner valgdeltakelsen fra 2007, den var så vidt over 60 %.
Still opp for demokratiet - gå og stem! og selvsagt gjerne på Høyre! GODT VALG!
![]() |
| Fra debatten på Vågsenteret |
Abonner på:
Innlegg (Atom)









