søndag 14. august 2011

Møte torsdag 11. august med alle partiene i Enebakk - Hvem er hvem?

Ordførerkandidatene fra alle partiene i Enebakk. Fra venstre: Dag Bjerke - Frp, Anne Karin Ødegården - SV, Leif Øystein Forfang - Krf, Tonje Anderson Olsen - Høyre, Prisca Bruno Massao - Venstre, Øystein Slette - AP og Kjell Dehli - SP
I kveld har vi hatt møte med representanter fra alle partiene i Enebakk. Vi har sammen kommet frem til følgende:

1. Nå på lørdag 13. august kl. 12.00-14.00 skal alle partiene stille med 1 representant hver i Kirkebygda, Våg senteret og på Flateby. Vi stiller i partiklær men uten valgkampmateriell.
Det vil bli delt ut en flyer med teksten: ”Vern om demokratiet – bruk stemmeretten”. Det vil være et felles bilde av alle ordførerkandidatene, samt partilogoer.

2. I Enebakk har det vært mest vanlig å stille med stands de siste 3 ukene før valget, dvs. 27. august, 3. september og 10. september. Vi i Høyre hadde opprinnelig en plan om å stå på stand den 20. august, men det utgår da det er offisiell minnedag den 21. august.

3. Vi skal prioritere ungdommen. Derfor skal vi legge spesielt vekt på de unge lørdag 27. august. Dette skal vi ha inn i Enebakk Avis i forkant.
Jeg tar kontakt med Unge Høyre i Akershus for å høre om de har noen unge som kan stå på stand sammen med oss denne dagen.

4. Utover dette med stands, så åpner all annen ordinær valgkamp nå på lørdag etter kl. 12.00.
For vår del betyr dette at Enebakk Høyres websider, facebooksider, blogger osv. skal i full sving fra lørdag av. 
Fint om alle følger med og ”deler” saker som blir lagt ut, slik at vi når ut til så mange som mulig.

Dette var kort oppsummert fra møtet i kveld. Ny og oppdatert valgkampliste kommer snart. Ta kontakt hvis du har spørsmål.

Vennlig hilsen


Tonje


Nyhetsbrev nr. 1 – Kommunestyrevalg 2011 – Enebakk Høyre


Enebakk, 10. august 2011
Hei kjære Høyrevenner!

Jeg håper at alle har hatt en deilig sommer og at dere er klare for valgkampen som nå nærmer seg.
Valgkampen starter sentralt lørdag 13. august kl. 12.00. I Enebakk var det egenlig ikke meningen at vi skulle starte med stands før neste helg, men mange innbyggere vil nok forvente at de kan treffe lokalpolitikere førstkommende lørdag. Jeg håper derfor at vi kan stille med noen personer i hver del av bygda. Se vedlagt forslag til valgkampoversikt.
Mange vil ha behov for å snakke om det som har skjedd. Vi bør vise raushet og være medmennesker for de som vil snakke med oss – alle har hatt det vondt uansett politisk tilhørighet.

Enebakk kommune  - Angrepet på Utøya og bomben i Oslo
Det kan være at dere får spørsmål om hvordan kommunen har håndtert katastrofen fredag 22. juli.
I dagene som fulgte etter tragedien fungerte jeg som ordfører og i løpet av helgen snakket jeg med Dag Bjerke og med fungerende rådmann Rune Hallingstad. Rune og jeg hadde et møte mandag morgen, samt to senere møter med kommunens kriseteam og prest. Det ble etter hvert avklart at Enebakk ikke hadde noen direkte involverte innbyggere, men vi kunne ikke være sikre de første dagene så kommunens kriseteam var i beredskap i påvente av endelig svar.
Vi ble enige om å utvide åpningstiden på helsestasjonen, åpne Enebakk kirke to ettermiddager og kvelder, samt legge ut en kondolanseprotokoll slik at innbyggerne kunne uttrykke medfølelse og omtanke med de som er rammet. Jeg var sammen med deltakere fra kriseteamet og presten begge dagene kirken var åpen. Det var noen få innbyggere innom og tente lys begge dagene.
I ettertid ble det også åpnet for at man kunne tenne lys og legge ned blomster på minnelundene vi har ved begge kirkene våre.
 Veien videre
Å tenke på kommunevalg og valgkamp har ikke vært enkelt for noen av oss, men i morgen torsdag 11. august skal 2-3 representanter fra alle partiene møtes på Herredshuset for å snakke om valgkampen i Enebakk. Fra oss stiller John-Arne, Owe Gunnar og jeg.
For oss i Høyre gjelder det å oppfordre alle til å bruke stemmeretten sin. Å støtte opp om demokratiet er viktigere enn noensinne.

John-Arne legger programmet ut på Enebakk Høyres nettsider:

Ønsker du papirutgaven? Ta kontakt med Tonje – Tlf.: 90552268 eller på E-post: t-and-o@online.no

Økt valgdeltakelse i Enebakk må være et mål denne valgkampen – snakk med alle du kjenner om at du står på listen til Høyre ved kommunevalget. Skal vi vinne valget og nå målet med Høyreordfører i Enebakk de neste fire årene, må vi være i kontakt med velgerne – både gamle og nye!

Varm klem fra Tonje

lørdag 13. august 2011

Snart starter valgkampen i Enebakk


Høyre er nå i gang med forberedelsene til valgkampstarten lørdag 13. august. Tirsdag 9. august var jeg invitert til filmopptak på Høyres Hus i Oslo. Alle Høyres ordførerkandidater i Akershus var invitert. På 30 sekunder skulle jeg presentere meg som Enebakk Høyres ordførerkandidat, si litt om våre hovedsaker og oppfordre innbyggere til å stemme på oss. På 30 sekunder….. Det var en utfordring, da man knapt får sagt navnet sitt på den tiden. Det ble foretatt et par opptak, så får vi vente i spenning på om dette ble bra eller ikke.

Møte på Stortinget

Samme dag hadde høyrepolitikere fra alle kommunene i Akershus samling på Stortinget med samtaler om de grusomme hendelsene i Oslo og på Utøya, gjennomgang av valgkampmateriale og litt om hvordan Høyre har håndtert hendelsene. Å gi støtte til Arbeiderpartiet og AUF har vært viktig i denne perioden. Attentatene var et angrep på vårt demokrati og kunne rammet hvem som helst.
For oss gjelder det å oppfordre alle til å bruke stemmeretten sin. Å støtte opp om demokratiet er viktigere enn noensinne.
Nå er det kommunevalg og ikke stortingsvalg, derfor skal våre lokale saker være i hovedfokus. 


For Enebakk Høyre er å bevare og å videreutvikle et godt og trygt lokalsamfunn for alle innbyggere viktig.
  • Vi vil ha flere og nye boliger for unge og for eldre som ønsker å skifte ut et stort hus, med noe mindre og mer lettstelt. 
  • Vi ønsker flere arbeidsplasser til kommunen, fordi mindre pendling gir mer tid til familie og hobbyer. 
  • Vi vil legge tilrette for lag og foreninger som gjør frivillig arbeid. De frivillige er en bærebjelke i lokalsamfunnet.

Enebakk Høyres program var ferdig trykket før sommerferien og vi er stolte over et godt program som vi skal jobbe etter de neste fire årene. Vi gleder oss til å komme ut å treffe velgere og kommer til å stille på stand med et mannskap som er engasjerte og dyktige.

Torsdag 11. august skal deltakere fra alle partiene i Enebakk møtes for å snakke om den kommende valgkampen. Åpningen av valgkampen er lørdag 13. august kl. 12.00.

tirsdag 9. august 2011

Kondolanseprotokoll - Ligger på biblioteket i Enebakk t.o.m. 12. august 2011


Ord blir fattige når familier og venner i hele vårt langstrakte land er i dyp sorg. Men samtidig er det fint å kunne vise medfølelse i en felles kondolanseprotokoll.


"Våre kondolanser, dypeste medfølelse og sympati til alle etterlatte, til de skadede og til de som klarte seg på Utøya og i Oslo denne forferdelig dagen.
Fredag 22. juli 2011 ble vår frihet og vårt demokrati angrepet. Hele landet er rammet og vi er alle i sorg etter et angrep som er helt uvirkelig. Alle våre varme tanker går til de berørte i Oslo, alle som har deltatt i det krevende redningsarbeidet, til Arbeiderpartiet og ikke minst til alle de flotte ungdommene i AUF. Nå er det er viktig at vi som mennesker og samfunn støtter hverandre og viser samhold i sorgens tid."


Mitt lille land -

Det har vært en usedvanlig lang sommerferie for familien og meg. Vi har spart lenge og gledet oss til fireukers reise i Thailand. Vi var flere familier som reiste sammen og vi hadde alle en fantastisk tur. Reiseruten var Bangkok, Hua Hin, Koh Tao, Koh Samui og tilbake til Bangkok. Vi kommer nok til å dra tilbake til dette spennende og vakre landet.

Hjemreisen gikk fint og vi ble hentet av svigerfar på Gardermoen fredag den 22. juli. Glade og fornøyde kom vi hjem og ble møtt av svigermor med verdens beste hjemmelaget lapskaus. Da de dro tilbake til Oslo, dumpet vi ned i sofaen og satte på TV’n. 
”Det har vært en stor eksplosjon”, sa mannen min – ”Huff, glad vi ikke er i en storby som Bangkok lenger”, tenkte jeg. Der var det sikkerhetsvakter overalt og vi ble stadig påminnet om at terrorfaren er en del av hverdagen i mange land. Jeg tittet på bildene på TV-skjermen. ”Himmel, det er jo i Oslo”, sa jeg. ”Det er ikke mulig”. Resten av dagen og helgen ble vi sittende i sofaen foran TV’n. Grusomhetene var ikke til å fatte.


I dagene som fulgte ble det klart at Enebakk ikke hadde noen direkte involverte innbyggere. Jeg fungerte som ordfører den kommende uken, siden ordføreren var på ferie. Det ble bestemt at vi skulle utvide åpningstiden på helsestasjonen, holde åpen kirke to kvelder, samt legge ut kondolanseprotokoll slik at innbyggerne kunne uttrykke medfølelse og omtanke med de som er rammet. Jeg var sammen med deltakere fra kommunens kristeteam og presten begge kveldene vi holdt åpen kirke. Det var ikke så mange innom, men det var fint å kunne tenne lys for de som var rammet av tragedien i Oslo og på Utøya. I etterkant ble det også åpnet for at man kunne tenne lys og legge ned blomster på minnelundene vi har ved begge kirkene våre.

Nå er det mer enn 14 dager siden hendelsen og jeg har, sikkert i likhet med mange andre, hatt en følelse av tomhet og motløshet. At en person kan klare å planlegge og gjennomføre et angrep av et slikt omfang gjør oss sårbare. Samtidig har det vært godt å se hvordan vi som et folk har klart å stå sammen i sorgen. Det er kun årene som kommer som kan si oss noe om det virkelige omfanget av denne tragedien.

Å tenke på kommunevalg og valgkamp har vært utenkelig nå, men torsdag 11. august skal representanter fra alle partiene i Enebakk møtes. Da skal vi snakke om hvordan valgkampen skal gjennomføres her i Enebakk. Demokratiet er vårt viktigste våpen og da er valg nødvendig.

lørdag 25. juni 2011

Tale på åpningen av kunstgressbanen på Mjær stadion i Ytre Enebakk 25. juni 2011 av Tonje Anderson Olsen

Blomst og takk for innsatsen fra leder Atle Stenvik, til næringslivet i Enebakk. Disse kara har stilt med arbeidskraft, maskiner og kompetanse for svært store summer.
Det har vært en fantastisk dag på Mjær stadion i Ytre Enebakk. Etter en uke med pøsende regnvær, opprant dagen med blå himmel. Dette hadde arrangørene til de grader fortjent! Ikke uventet var det familien Tidemann/Stenvik som dro i mange av trådene. Hele dagen har vært en stor fest for små og store i hele bygda. Dag Bjerke og jeg var invitert til å si noen ord i anledningen, noe jeg er veldig stolt over. Enkelte dager vil gå inn i historien, som ekstra store og viktige dager i lokalsamfunnet - og denne dagen ble en slik dag. Når man ser hvilket engasjement som finnes i klubben blir man både rørt og imponert. 
Det har blitt en helhet over anlegget som jeg tror ingen hadde forestilt seg.  

Hele familien Olsen fikk kjøpt hver sin andel at banen - Stas! Vi som bor i miden av bygda er noen ganger litt splittet mellom de to klubbene vi har. Guttene mine spiller håndball for Driv i Ytre og så lenge de har fotball-lag i Kirkebygda spiller de selvsagt fotball for Enebakk idrettsforening. I dag var de så heldige at de fikk spille i en av åpningskampene mot Driv. Morsom kamp med mange mål, til slutt endte det 10-9 til Driv og det var fin forbrødring på tvers av bygda. Flere av gutta kjente de fra før via håndballen, så det var nok litt rart å være på hvert sitt lag i fotball. Gøy var det uansett :-)

Tale ved åpning av Mjær stadion 25. juni 2011 av Tonje Anderson Olsen

Hallo alle sammen og takk til Driv for invitasjonen!
I et lokalsamfunn er ildsjeler med fremtidsyver viktig. Jeg husker i fjor høst da Atle Stenvik sa at kunstgressbanen ville være spilleklar sommeren 2011. ”Flott, stå på” sa jeg, men tenkte samtidig, ”jammen er Atle litt av en optimist”. De tankene er gjort til skamme av ham og fantastiske ildsjeler her i Driv. Ikke bare har Enebakk fått en ny bane, men lokale entreprenører og næringsliv har stilt opp og skapt et fantastisk helhetlig anlegg. Med Einar Braathen i spissen for et superteam har dere løftet dette til noe langt mer enn vi kunne drømme om.

I år er det frivillighetens år i EU. De vil se på betydningen av dugnad og frivillig arbeid. Sånn som jeg ser det – kan EU komme hit til Enebakk så får de se essensen av hvilken betydning ildsjeler og frivillig dugnad har og si. 
Et anlegg som dette er så mye mer enn fotball. Det arbeidet som næringslivet og privatpersoner har lagt ned her, skaper felleskap og det skaper tilhørighet. Det at så mange har stått på sent og tidlig disse hektiske månedene gir et eierskap til arenaen på tvers av generasjoner og kjønn. På vegne av innbyggerne ønsker jeg å takke for deres innsats og engasjement for nærmiljøet her i Ytre.

Alle dere unge som gleder dere til å komme ut å teste de nye banene - vi vet at kunstgressbaner åpner for at flere får lyst til å prøve å sparke fotball – ta godt i mot alle nye lagkammerater som kommer og har ønsker om å være med.

Treningssesongen deres blir lenger og ikke minst så har dere fått en bane som holder seg bra uansett vær. Gode treningsforhold skaper idrettsglede og målet må være å løfte fotballen i Driv opp noen divisjoner. Kos dere med masse lek og moro på idrettsbanen. 

Ta godt vare på det nye anlegget deres, og vær takknemlige for at nettopp dere hadde mange voksne rundt dere med fremtidsyver, pågangsmot og vilje til å gjennomføre et kjempeprosjekt.
Egentlig skulle alle som har vært med hatt hver sin blomst i dag, men som et symbol ønsker vi å overrekke en liten gavesjekk til klubben og blomster til prosjektleder Einar Braathen og primus motor og leder, Alte Stenvik. 

På vegne av Enebakk kommune gratulerer vi Driv med et fantastisk anlegg.
Noomi Strømsborg holder en tale til Driv fra Enebakk idrettsforening. Gutter 02 Kirkebygda er med på gratulasjonen.

onsdag 1. juni 2011

Å pålegge kriminelle asylsøkere å bo utenfor de store byene - Er det mulig?


Gårsdagens valgkamputspill fra AP: Statsminister Jens Stoltenberg viste til nye endringer i utlendingsloven i går. Han sa, ifølge en pressemelding som både er sendt ut av Ap og Statsministerens kontor: «Regjeringen vil blant annet foreslå at asylsøkere som begår kriminalitet i åpne rusmiljøer i de store byene, skal kunne pålegges et bestemt oppholdssted andre steder i landet.».

Hmm hva mener de egentlig med dette? tenkte jeg. Skal den lensmannen Storberget har fjernet, følge med på om de holder seg på et bestemt sted? Skal de bures inne?Hvem skal følge opp dette?

Kanskje får jeg svaret raskere enn forventet: I dag har jeg hjemmedag og nå er det direkte debatt på TV fra Stortinget hvor de rød/grønne forsøker å snakke seg bort fra forslaget om å sende alle "problemer" ut av byen. Egentlig er dette til å få mer feber av kjenner jeg ....

Fra debatten: Erna gratulerer Storberget med å snu i saken om å fengsle kriminelle asylsøkere raskt, før hun sier at ideen med spre kriminelle asylsøkere ut i distriktene er et hån mot alle kommuner som arbeider hardt for å trygge sine lokalsamfunn. Storberget svarer at tanken er at de skal bo et fast sted, men at de ikke skal flyttes på.  
Erna sier at det står i statsministerens pressemelding: "...at de skal flyttes til et bestemt sted utenfor de store byene". Storberget: "Nei det er feil. De kan pålegges å bo der de har adresse.".

Her er altså ikke Statsministeren og Justisministeren helt enige om hva de mener eller hva de skal gjøre med kriminelle asylsøkere. 

Slik jeg ser det er dette en ny måte å smøre langere og kriminelle i et tynt lag utover hele landet. Det vil sikkert hjelpe på statistikken i Oslo og andre store byer, men når regjeringen har kuttet i lokalpolitiet ved å legge ned lensmannskontorer og kuttet i driften på de nye store enhetene, ligger vel veien åpen for å kunne distribuere narkotika via nye nettverk over hele landet. 
Tror ikke Stoltenberg og Storberget at det finnes narkomane utenfor storbyene? 

Siste ord er nok ikke sagt i denne debatten!