torsdag 7. april 2011

BYRÅKRAT OVERKJØRER ENEBAKK - FLYTTER TANNLEGEN TIL SKI

Atter en ny sak der Enebakk blir fratatt offentlige tjenester. I forrige uke stod det i Enebakk Avis at den kommunale tannhelsetjenesten i Ytre skulle flyttes til Ski. Å sende alle skoleelever til Ski når det knapt går busser den veien virker svært lite gjennomtenkt. Dersom elevene skal reise til Ski utenom i rushtiden vil det lønne seg å reise til Oslo først og så ta toget til Ski. Veldig praktisk!
Som lærer har jeg hatt mange Flatebyelever som drar en gang i året til tannlegen + alle ”reguleringselever” som må dra oftere. De drar til Strømmen/Lillestrøm og bussen går forholdsvis ofte den veien. Som regel rekker de noen timer på skolen før de må dra. Dersom de har time tidlig, kommer de litt senere til skolen. På grunn av bussforbindelsen mister de ikke mange undervisningstimer. For elever som skal til Ski, blir det ikke like enkelt som tannhelse direktøren Kirsten Nerheim Ahlsen vil ha det til. At direktøren ikke en gang fant det bryet verdt å informere kommunen om sitt vedtak er skammelig.
Man kan ikke forvente at foreldre tar fri fra jobben for å følge elever på 13-16 år til tannlegen. Resultatet vil bli at mange elever må ta hele fraværsdager når de skal til tannlegen. I tillegg har vi pasienter fra sykehjemmene og hjemmetjenesten, samt psykisk utviklingshemmede og pasienter innen psykiatrisk omsorg som det står beskrevet i avisen. Mange av disse gruppene skal ha følge av en ansatt i kommunen, noe som koster tid, penger og økt bilforbruk. Hva vil det koste kommunen å sikre disse gruppene tannhelsetjeneste når det legges til Ski?
Jeg vil tro at de kr. 500 000,- som det ville koste å oppgradere tannlegekontoret i Ytre blir en liten sum i forhold til å sende 1000 pasienter fra Enebakk til Ski hvert år.
Her skyver man alle utgifter over på kommunen og enkeltpersoner i Enebakk fordi de trenger nytt tannlegekontor i Ski.
Ordføreren har tatt tak i dette og han informerte i kommunestyret på mandag om at dette har vært et byråkratisk vedtak som kan endres. Nå må vi legge press på politikere i fylket, og om nødvendig skal vi starte opp et innbyggerinitiativ for å få saken opp til politisk behandling i fylket.

Byråkrat, tilhenger av byråkrati, funksjonær innenfor et byråkrati, særlig som representant for dets langsomme, usmidige og upersonlige behandling av den enkelte sak eller person. (Store norske leksikon: http://www.snl.no/byr%C3%A5krat)

tirsdag 5. april 2011

Gull og grønne skoger? Nye kutt i politiet


Jeg leser i Østlandets Blad at Follo-ordførerne reagerer kraftig på beslutningen om å kutte 10 til 20 årsverk i Follo politidistrikt.
Follo politiet har knapt kommet på plass inn i nye lokaler, før nye kutt foretas. Hvor ble det av pengene man skulle spare på samordningen av lensmannskontorene? Har de fått tid til å vise til noen resultater ennå?
De rødgrønne med justisminister Storberget (AP) i spissen valgte å gå for omorganisering av Follo politidistrikt, til tross for stor motstand fra flere av kommunene i Follo. Lensmannskontoret i Enebakk ble fjernet og vi fikk alle tjenester samlet i Ski. Nå truer Storberget med mer kutt. Det har vel vært en del av planen hele tiden, det er bare enklere å fortsette å kutte når befolkningen ikke lenger har lokal tilknytting til politiet? I Enebakk har vi valgt å forsterke SLT arbeidet som et resultat av at forebyggende arbeid er viktigere enn noensinne. Håper ordførerne får større gjennomslag denne gangen. Stå på! Les mer om hva politiet sier her:  Artikkel i ØB

Kommunestyret 4. april 2011


HVOR SKAL DEN NYE BRANNSTASJONEN LIGGE?
I kommunestyret i går var jeg spesielt opptatt av rådmannens forslag om å plassere den nye brannstasjonen på tomten mellom fylkesveien og Herredshuset. Nordre Follo Brannvesen (NFB) hadde i samarbeid med kommunen sett seg ut 7 ulike alternativer til det nye bygget. At NFB har valgt ut den tomten som er mest sentral, enklest å bygge på og rett ut mot 40 sonen på fylkesvei 120 forstår jeg godt. Men, som innbygger mener jeg at plasseringen er feil.
Jeg hadde i forkant sendt inn spørsmål på vegne av Høyre til rådmannen. Vi ønsket en utdypning vedrørende plasseringen, estetisk utforming, tidligere forslag om Gjølstad og om NFB hadde fått gratis tomt av andre kommuner. Ut i fra saksdokumentene ble det ikke gjort noen kommunal vurdering på om denne tomten bør ses i sammenheng med en fremtidig utvikling av sentrum av Kirkebygda. Noe jeg mener må med i en slik sak. Med en prioritertingslite kunne vi eventuelt vurdert dette forslaget opp mot et alternativ 2. eller 3. Uten noen prioritert liste, hadde vi ikke noen alternativer å gå for når vi mener at forslag til  plassering er feil.
Det er noen ganger slik at vedtak i kommunestyret får utilsiktede resultater. Jeg ser at vårt vedtak fra 2010 om å gi NFB muligheten til å velge en alternativ tomt har kommet skjevt ut. Høyre ønsket derfor å sende saken tilbake til teknikk og utvikling for ny behandling.
Fra talestolen takket jeg for svarene fra rådmannen og innbød til en diskusjon om punktene vi hadde tatt opp med rådmannen. Sp var enig og foreslo saken sendt tilbake. Ap og Sv var også enige. Frp ønsket å gå for utbyggingen, de mente at dette var den eneste mulige løsningen, og det var kun de partiene som ville bruke mye penger som ville utsette saken. Det ble sagt at denne tomten var lite egnet til noe annet enn parkering og brannstasjon. Debatten gikk frem og tilbake, før det ble bedt om et gruppemøte. Frp, Krf og Høyre hadde et felles møte, og Høyre fikk gjennomslag for sine synspunkter i saken. Saken blir sendt i retur til ny vurdering sett i sammenheng med kommunens fremtidige behov.

TILSTANDSRAPPORT GRUNNSKOLE ENEBAKK
Alle skolene har rapportert inn, og KOS har utarbeidet en tilstandsrapport over status av læringsresultater og læringsmiljø. Gledelig er det å se at lesing som kommunen har satset hardt på – begynner å vise resultater. Flott! Noen skoler har fremdeles litt for svake resultater. I matematikk har skolene en jobb å gjøre. Høyre hadde i forkant sendt inn spørsmål til rådmannen om hva som gjøres for å forbedre resultatene. Svarene ble lagt frem i møtet. Rådmannen viste til at det arbeides med å utvikle samme opplegg som for leseopplæringen. Det utarbeides en plan for 1.-10. trinn med fokus på at de grunnleggende ferdighetene i matematikk blir representert i alle fag, og kompetansemålene skal tydelig defineres for hele skoleløpet. Kartlegging av behov for eventuelle kompetanseutviklingstiltak vil også bli gjennomført. Vi er fornøyde med denne tilbakemeldingen fra rådmannen.

BØRTER – Sv og Krf har bedt om lovlighetskontroll på vedtaket på søknad om dispensasjon for oppføring av bygninger på Børter Gård. Saken blir derfor oversendt til Fylkesmannen.

KUNSTGRESSBANER - Kommunestyret gikk enstemmig inn for å utbetale kommunalt tilskudd og forskuttere spillemidler til kunsgressprosjektene til Enebakk idrettsforening og Driv. Det betyr at de kan starte arbeidet og kanskje kan innbyggerne i Enebakk spille på eget kunstgress i løpet av sommeren. Masse frivillig arbeid og dugnader er allerede igang.

Hele sakslisten ligger her: Kommunestyret 4. april 2011

søndag 27. mars 2011

SPYNORSK (M)ORDLISTE - VURDERING I SKRIFTLIG SIDEMÅL

Ja - det står fremdeles "spynorsk mordliste" på mange nynorskordbøker på skoler som har nynorsk som sidemål.
Da jeg selv gikk på ungdomsskolen i Skjetve (Skiptvet), fikk vi beskjed om å bruke dialekten så ville det meste gå greit med nynorsken. Jeg endte som mange andre opp med en blanding av bred østfolddialekt og svensk og fikk G i karakter etter å ha pugget noen substantivendelser. Jeg liker svært godt å lese nynorsk litteratur, men å bruke det aktivt som skriftspråk i arbeidslivet har jeg aldri hatt behov for - før jeg ble lærer for tre år siden. Som lærer er det vanskelig å gå i mot systemet, vi er forpliktet til å undervise ut fra de gjeldene læreplaner, men jeg har truffet mange norsklærere som er enige i at nynorsken har utspilt sin rolle som eget skriftlig fag med eksamen.
Unge Høyre i Akershus har i lengre tid arbeidet med et forslag om å endre dagens system med karakterer og eksamen i sidemål. De har samlet mange underskrifter hos elever på videregående skoler i fylket.
Søknad om fritak for egen vurdering i skriftlig sidemål
Flertallet med Høyre, Venstre og Frp vedtok i Fylkestinget 24. mars at de skal søke utdanningsdirektoratet om:
1. Akershus fylke søker utdanningsdepartementet om å være forsøksfylke for fritak fra separat vurdering i skriftlig sidemål.
2. Vurdering av elevens sidemålskompetanse vil inngå og være en del av karaktergrunnlaget i norsk muntlig og skriftlig.
3. Søknaden skal inneholde en redegjørelse for hvordan sidemålsundervisningen ivaretas.

Skolen skal ivareta flere og flere viktige samfunnsoppgaver og jeg mener at noen ganger må man ta et pust i bakken og se på hva som er viktig for framtiden. 
Nynorskforkjemperne presiserer stadig at Norge har to sidestilte språk og at slik har det vært siden 1885. Dette var i den tid da nasjonalfølelsen skulle bygges og Norge var på vei ut av unionen med Sverige, og da er jeg enig i at språket var et viktig virkemiddel. Problemet med et konstruert skriftspråk med opprinnelse fra de urnorske bygdene, var at det aldri fikk fotfeste i byene og dermed stoppet utbredelsen opp. Stortinget, Språkrådet, Mållaget og andre som jobber for målsaken bør etter min mening se på utviklingen og behovet for at sidemål skal være et skriftlig eksamensfag på skolen. Jeg forstår at de er redde for at nynorsken vil miste status dersom det ikke lenger blir et skriftlig eksamensfag, men nedgangen av brukere, også i nynorskfylker viser at tvang og lovverk ikke alltid hjelper. I følge Statistisk sentralbyrå SSB var det ikke en eneste elev som hadde nynorsk som hovedmål i Akershus i fjor. I landet totalt er det ca. 13% nynorskbrukere. 


Det er stadige endringer i skolen. Sv-påfunn: "Kun lov å bruke hele karakterer i underveisvurdering, inntil 10 fraværsdager skal ikke registreres som fravær osv. Ramaskrik gjør at det blir trukket tilbake kort tid etter". Alle slike pålegg og endringer blir fulgt opp av skoleeiere, skoleledere, rektorer og lærere. Masse tid blir brukt på tilpassninger når endringer kommer.
Hva med å ta tak i fagene istedet?  
Alle fag skal ha dannelsesargument og nytteargument. Min erfaring er at det er lett for en lærer å begrunne sitt fags legitimering og de kan gi elevene gode forklaringer på "Hvorfor de må lære nettopp dette", når de spør.  Dagens elever "kjøper" ikke dårlige argumenter! De bruker "Nyno" (oversetter fra bokmål til nynorsk) og venter fremdeles på gode argumenter.

La elevene forsatt oppleve nynorsken via litteratur, drama og musikk, ikke via nynorskstiler hvor læreren må bruke mer energi på grammatikk enn innhold og tekstflyt. La nynorsken vise seg frem fra sine beste sier, og ikke som et blylodd av dårlige begrunnelser.
Det må være lov å tenke nytt og det må være lov å tilpasse sidemålundervisningen ut fra dagens behov.
Jeg håper virkelig at utdanningsdepartementet stiller seg positive til søknaden om at Akershus skal være et forsøksfylke.


Earth Hour - hos oss stod lyset på...

Som medlemmer av utvalg for klima og miljø, oppfordret Øystein Slette (Ap) og jeg, innbyggere og bedrifter i Enebakk til å skru av lyset under markeringen av Earth Hour i går kveld. 
Vi fikk et fint oppslag i Enebakk Avis (papirutgave). (Enebakk avis sin nedleggelse av nyheter i nettavisen skal jeg ta for meg senere)
Hjemme hos oss hygget vi oss med stearinlys og fotballkamp. Huset var gjennomgått fra topp til bunn, inne og ute. Alt lys var av! Hjemmelaget pizza var ferdig stekt og for å øke stemningen, gikk guttene mine ned i 1. etg. for å finne frem det norske flagg og landslagsdrakter. Alt vel! Kjedelig kamp frem til Huseklepp fikk perletreff – og kvelden var reddet. Norge har fremdeles en god mulighet til å nå EM sluttspillet.
Stor var imidlertid overraskelsen da jeg skulle ned i 1. etg. for å hente noe etter kampen. Der stod absolutt alt lys på. Guttene hadde selvfølgelig skrudd på alt da de skulle finne frem flagg og drakter – og mors formaning om å huske å skru av lysene var selvfølgelig glemt i iveren. En flau mor var glad for at det var landskamp og dertil svært få folk ute denne timen.
Oppslutning?
I følge Aftenposten sier Hafslund at ”750 000 flere pærer i Oslo ble skrudd av i år enn i fjor”. 181 kommuner var med på slukkingen, en av dem var Enebakk kommune. WWF som står bak markeringen er fornøyde med oppslutningen. Se uttalelser her: WWF 
Som Høyrepolitiker savner jeg fremdeles Børge Brende, han var en tydelig og aktiv miljøvernminister som klarte å løfte miljøpolitikken opp på dagsorden. Høyre, Venstre og Sv er de fremste miljøpartiene, dessverre har ikke Solheim (Sv) klart å løfte miljøet opp på dagsorden hos sine samarbeidspartnere (Ap og Sp). Mange er opptatte av miljø og klima, men med en regjering som alltid skal bruke pisken og ikke gulrot blir det dessverre ofte motstand mot nye tiltak. Øke avgifter og skatter skal være svaret på alt. Hva med å redusere avgiftene på miljøvennlige tiltak?
Små skritt …. - Tilbud til innbyggere i Enebakk
Roaf tilbyr nå gratis kompostkurs i sine lokaler på Berger – Skedsmo. Der får man også et godt tilbud på svanemerket kompostbeholder. Datoene er: 4. april og 25 mai. Påmelding via hjemmesiden til ROAF

tirsdag 15. mars 2011

Nominasjonsmøte i Enebakk Høyre har vært i kveld


"De gamle sjømenn styrte etter stjernene – ikke for å komme dit, men for å holde stø kurs." Jan P. Syse (H)
Takk til Enebakk Høyre for at dere har tro på meg. Jeg skal stå på sammen med dere frem til 12. september. Å bli nominert som Enebakk Høyres ordførerkandidat til kommunestyrevalget høsten 2011 er en oppgave jeg går til med en anelse frykt (jeg skal hoppe etter Wirkola – eller Tore som han het hos oss), men samtidig gleder jeg meg. Gleder meg fordi jeg vet at vi har et budskap som er viktig for innbyggerne i kommunen. Med et sterkt Høyre vet folk at de får politikere som er opptatt av og jobber for at alle skal ha like muligheter, et trygt lokalsamfunn og at vi har troen på at enkelt mennesket kan ta gode valg på egne vegne.
Vi i Høyre arbeider hardt, vi går ikke etter makten for så å hvile på laurbærene til neste valg. Vi setter saker i gang, vi gjennomfører og fullfører, vi finner ut av ting vi er usikre på, vi forholder oss ikke i ro når vi ikke er tilfredse med svarene vi får. Vi søker et bredest mulig samarbeid, slik at vi kan få gode felleskapsløsninger.  
Vi står på for innbyggerne våre!
Listen med kandidater som er valgt har alt som skal til for at vi skal kunne vinne valget i 2011. Vi har med flotte folk fra alle kanter av bygda, i alle aldre og en jevn fordeling mellom kvinner og menn
Jeg gleder meg til en spennende og utfordrende valgkamp og jeg håper velgerne viser oss fornyet tillit.
Takk!

mandag 14. mars 2011

4 år går raskt i politikken - noen tanker om forrige kommunestyrevalg

 
På denne tiden i 2007 takket jeg ja til å stå på liste for Enebakk Høyre. Jeg hadde fulgt gruppemøtene en stund og var svært begeistret for Tore Tidemann og hans engasjement. Han var den første jeg hadde truffet i Enebakk som hadde et enormt stort hjerte for bygda, samtidig som han hadde fremtidsdrømmer og utviklingsplaner. Utvikling kommer uansett om vi vil eller ikke, da er det bedre å ta utviklingen på alvor og være med på å styre den – og det ønsket Tore.
Tore Busengdal var primusmotor for valgprogrammet og med ordfører Tore Tidemann, gruppeleder Jostein Årre og etter hvert Høyreleder John-Arne Nyland ble valgprogrammet diskutert i det vide og brede sammen med andre Høyremedlemmer. Været var ikke på vår side i 2007 og nesten alle bildene ble tatt av John-Arne og Tore B. i sommerferien. De var regntunge og grå i tonen - Enebakkbildene fra 2007. Jeg fikk den æren av å bli hasteinnkalt til fotografering sammen med barna på vei ut fra barnehagen – vi måtte ha med noen bilder med folk på også.
Valget nærmet seg og vi merket at ordføreren var populær, det var superhyggelig å stå på stands i alle deler av bygda. Maken til respons og positive tilbakemeldinger skal man lete lenge etter.
Det ble et brakvalg for Høyre i Enebakk!
Tore og Høyre fikk 32,5 % av stemmene i Enebakk. Det er mildt å si at jubelen stod i taket på valgvake hjemme hos familien Tidemann i Våglia. Da opptellingen var ferdig kom en glad og takknemlig Tore til festen. Han og partiet hadde fått fornyet tillit! 9 av 27 medlemmer i kommunestyret, litt av en opptur! Det var nesten så vi hoppet i sofaen – men som sindige konservative Høyrefolk ble det applaus, masse klemmer og skåling i god drikke.
En hektisk tid fulgte og jeg var klar for å starte arbeidet i kommunestyret, formannskapet og som leder for utvalg av kultur, skole og oppvekst. En bratt læringskurve, men Jostein og Tore var alltid på pletten med gode råd.
Så skjedde dessverre det som ikke var mulig å tenke seg. Tore døde etter en planlagt operasjon. For familien til Tore var dette selvsagt en tragedie, men også for oss i Høyre var det som flere vegger falt ut av huset. Omveltningen ble stor. Ny ordfører ble Dag Bjerke fra Frp og jeg ble varaordfører.
Vi i Høyres gruppe har jobbet hardt og vi har stått på for våre saker i løpet av de fire årene som snart har gått. Mye har vi fått til, mange saker begynner å ta form og endel gjenstår fremdeles. Jeg har hatt kontakt med mange flotte Enebakkinger i løpet av disse årene. Mange er fornøyde med arbeidet vårt og mange mener sikkert som oss, at noen saker tar for lang tid. Vi bretter nå opp skjorteermene og gjøre oss klare for nytt kommunestyrevalg.
Høyres valgkomité har arbeidet jevnt og trutt den siste tiden og i morgen har vi atter nominasjonmøte til kommunestyrevalg.  
4 år går utrolig fort
Jeg er spent!