onsdag 5. januar 2011
Oppsummering av 2010 - Litt om hva vi har jobbet med i kommunestyret i året som gikk
Mange saker har blitt behandlet i utvalg og styrer i løpet av årets som gikk. Vi i Høyre har lagt ned masse arbeid og lest utallige sider med bakgrunnsstoff, funnet frem til dokumenter som burde fulgt saker som er kontroversielle og ikke minst har vi stått på for ”våre” saker.
Året startet med et ekstraordinært kommunestyre. Budsjettet og økonomiplanen som ble behandlet i kommunestyret på slutten av 2009 var et ulovlig vedtak. Vedtaket kunne sende Enebakk tilbake til Robek-lista, noe som ville vært helt krise for kommunen. Høyre spurte gjentatte ganger om lovligheten av vedtaket, men ble beroliget av at alt var sjekket opp og i orden. Både rådmannen og ordføreren ba om unnskyldning. Nytt vedtak til budsjett og økonomiplan ble vedtatt 8. januar.
Årets innbyggeraksjon
Nedleggelse av lensmannskontoret. Saken skapte stor interesse, både på lensmannskontoret, blant innbyggerne og hos politikerne. Ordføreren stod på sammen med ordførerne i Follo. Brev ble sendt til justisminister Storberget uten at det var til særlig hjelp. Nå, 6 måneder etter nedleggelsen har jeg hatt gleden av å treffe politiets forebyggende ungdomsteam flere ganger i løpet av høsten 2010. De er fast i Enebakk hver tirsdag og har vært svært synlige og tilgjengelige. Les om Follopolitiets prioriteringer her: https://www.politi.no/follo/rad_fra_politiet/barn_og_unge/ . Om andre viktige oppgaver blir i varetatt på samme tilfredsstillende måte vil tiden vise. Men så langt virker det ut til at våre innbyggere ikke følger seg mindre trygge enn de gjorde tidligere.
Årets prognose
Utviklingen i Ytre Enebakk har ikke vært så stor som forventet. I følge rådmannen kan Ytre Enebakk skole holde frem til 2016 med dagens utvikling. Skolen på Kvernstua som har vært budsjettert til maks 120 mill. kostet plutselig 160-180 mill. Vi fikk heldigvis satt en stopper for prosjektet rett før spaden var i jorda. Nytt vedtak kommer fra rådmannen når det foreligger et reelt elevgrunnlag for ny skole. Sett i forhold til hvor mye arbeid som er lagt ned i dette prosjektet, er det trist at prislappen ikke stod i forhold til det som er avsatt. Å legge konkurranser ut på anbud uten en makspris er kanskje ikke så lurt?
Årets rareste avtale
- fant veien til formannskapet. Vi politikere prioriterer utbygging ut fra prognoser, forventet etterspørsel og ønsket utvikling. Plutselig blir vi gjort kjent med at tidligere rådmann har inngått en utbyggingsavtale på 100 boliger med Block Watne og at de kan omgå rekkefølgeplanen som alle andre utbyggere må forholde seg til. Ja, det var jo kjekt å få greie på!
Årets kloakkutslipp
Rådmannen har stått hardt på at Barbøl er det beste stedet for et nytt sentralrenseanlegg. Undertegnede var lenge i mot, og ønsket en bedre utredning av alternativet på Burstad. I et miljøperspektiv vil det være positivt å få med flest mulig eiendommer på ledningsnettet. Begge tomter som ble lagt frem som alternativer ligger merkelig høyt i terrenget, noe som krever mange pumper og forbruk av strøm som vi vet ikke blir billigere med tiden. Økonomisk var det lite som skilte de to stedene. Et samlet kommunestyre stemte for rådmannens forslag til slutt. Nå må beboerne på Burstad sørge for egne systemer for utslippene sine i ”all fremtid”.
Årets rehabilitering
Enebakks vakre middelalderkirke fra 1100-tallet har fått tårnet rehabilitert, utvendig er plastmaling fjernet og kirken er kalket på nytt, tårnet er også sikret for arbeiderne. Vegger og loft er ført tilbake til opprinnelig stand. I følge prosjektleder Per Kongsnes, sa arkeolog Ola Rønne under et besøk i sommer: ”Hadde denne kirken stått i Italia ville den vært full av nordmenn som klappet i hendene!”. Takk til kirkeverge Grethe Dihle og prosjektleder Per Kongsnes. Kirken ligger nå igjen som et smykke midt i Kirkebygda.
Årets Børter
Administrasjonen kom med et forslag om at veien over tunet på Børter er å anse som utmark.
http://www.enebakk.kommune.no/getfile.aspx/ephdoc/?db%3DEPHORTE%26MO_ID%3D421%26MD_DOKTYPE_DU%3DMP
Det kom da inn forslag fra Børter gård om å bygge turvei i henhold til kommuneplanen. I utvalg for teknikk og utvikling gikk diskusjonen livlig. Frp mente at det var leit at grunneiere ikke unner folk å gå i marka. Sv forsvarte rådmannens forslag. Bent Aasli fra Høyre fremmet et alternativt forslag som inkluderte Børter gårds nye forslag. Flere uttalte av de var lei av hele prosessen. Krf var opptatt av at avtalen ikke skulle avskjære allmennheten fra å bruke privatveien dersom de heller ville gå der, Krf ville også tinglyse avtalen. Flertallet utenom Høyre og Senterpartiet ønsket å opprettholde rådmannens forslag om at ferdsel på Børterveien ikke er til vesentlig hinder. Det gikk som det måtte gå. Børter trakk sitt tilbud og kommunen var like langt. Høyre jobbet aktivt med saken frem mot kommunestyret den 20.09.10
Undertegnede skrev følgende avisinnlegg: "Vil du ha en turvei over gårdsplassen din?"
http://www.enebakkavis.no/debatt/article5275008.ece
I kommunestyret fremmet Jostein Årre, H, følgende fellesforslag fra H, AP og SP:
1. Kommunestyret ønsker ikke å definere veier gjennom gårdstun som utmark.
2. Kommunestyret ber rådmannen fortsette arbeidet med å følge opp kommuneplanens
vedtak om å sikre atkomst til Marka fra Ekebergdalen, med utfartsparkering. Det
nedsettes en arbeidsgruppe bestående av representanter for grunneiere, politikere og administrasjonen for å arbeide videre med gjennomføring av tiltak. Saken legges fram for kommunestyret for endelig vedtak.
18 stemte for fellesforslaget fra H, AP og SP (9H, 6AP og 3Sp) og 9 stemte for innstillingen fra KLM (6FRP, 1KRF, 2SV)
Arbeidsgruppen skal i gang med sitt arbeid så snart som mulig.
Årets runddans
Kommunedelplan for kultur ble til slutt vedtatt etter å ha blitt sendt frem og tilbake noen ganger. Den har mange positive og gode intensjoner, men med en stram kommuneøkonomi er det tvilsomt at vi kan prioritere de ikke lovpålagte oppgavene foran de lovpålagte oppgavene som står i kø. En prioritert liste skal komme til behandling innen 1. mars 2011.
Årets nedtur
Det nye bokollektivet for tjenestemottakere med nedsattfunksjonsevne som var planlagt bygget på en tomt som kommunen ikke eide selv, har trukket ut i langdrag. Nå skal det være klart for regulering noe som også tar tid. Det er leit for de som venter på dette tilbudet. Det er lite vi kan gjøre med det som ligger i fortiden, vi kan bare lære, og bli bedre i fremtiden.
Årets grønne
Enebakk kommune vedtok Klima og energiplan 2010-2014. Planen inneholder mange positive tiltak, nå gjenstår det at planen blir brukt i det daglige arbeidet i kommunen. Det skjer mye innen miljø, klima og energi. Vi må følge med i tiden og ligge i forkant så vi slipper lignende tilfeller vi har hatt på Gran med alunskifer og avrenning til Morsa vassdraget.
Årets forenkling
Endelig kan innbyggerne på Flateby slippe å reise til Ski legevakt, nå kan de dra til Lillestrøm noe som er svært positivt og etterlengtet for de med postadresse 1911.
Årets dårligste avtale
I desember skulle Enebakk kommune endelig inngå en avtale om kjøp av bioenergi, noe som er miljøvennlig og allerede tilrettelagt i noen av våre offentlige bygg. MEN, så viser det seg at avtalen er ulovlig og kan ikke inngås. Ny anbudskonkurranse må utlyses og ny sak skal fremmes for kommunestyret innen utgangen av april 2011. Dette er unødvendig og pinlig!
Årets opptur 1
To kunstgressbaner skal bygges i Ytre og på Flateby. Det er satt av penger til flerbrukshall i Kirkebygda. Flott for bygdas innbyggere!
Årets opptur 2
Det begynner å løsne på Gran. Flere bedrifter er på banen og ønsker å bygge på næringstomtene. Enebakk skal være en kommune der bedrifter og næringsdrivende skal tas godt i mot og de skal møte et høyt servicenivå i alle ledd de kommer i kontakt med! Dette vil skape arbeidsplasser og en positiv utvikling i et lenge utskjelt område.
Årets fyrtårn
Enebakk har blitt en Miljøfyrtårnkommune, det innebærer at kommunens miljøvernrådgiver kan sertifisere bedrifter og egne avdelinger i kommunen. Det legges vekt på arbeidsmiljø, avfallsbehandling, energibruk, innkjøp, utslipp og estetikk. Målet er at vi skal ha en mer miljøvennlig ressursforvaltning og drive mer bærekraftig. En barnehage i Ytre var førstemann ute med å bli sertifisert. Gratulerer!
mandag 13. desember 2010
Budsjett 2011 - Årets siste kommunestyre møte
Så har det altså skjedd - full enighet mellom alle partiene i Enebakk.
Flertallet, bestående av H, Frp og Krf la frem forslaget sitt til budsjett og økonomiplan i formannskapet 22.11. Vi var svært fornøyde med å ha ”funnet” penger som kan omdisponeres i forhold til Rådmannens budsjettforslag. Høyre har sammen med Frp og Krf valgt å satse på barn og unge i neste års budsjett. Opprettelse av en ny stilling innenfor Samordning av Lokale kriminalitetsforebyggende tiltak (SLT) er det et stort behov for. De som arbeider innenfor SLT gjør en kjempejobb med å gi ungdom som trenger det; ”Riktig hjelp til riktig tid”. I tillegg opprettes det en stilling til innenfor barnevernet. Denne stillingen er finansiert av staten de to første årene.
Skolene
Rådmannens forslag til kutt i skolene er fjernet. Mange av skolene i bygda har hatt en positiv utvikling på de nasjonale prøvene. Å lære å lese, regne og skrive skikkelig må fortsatt være førsteprioritet i skolen vår. Å kartlegge utviklingen av basiskunnskapene til elevene gir både skolelederne og skoleeierne en mulighet til å følge med på hva som skjer i skolen. Mange har vært negative til slik testing, men ved å tydeliggjøre nivået kan man kvalitetssikre og sette inn tiltak der behovet er størst. Selv Utdanningsminister Kristin strålte som ei sol da Norge hadde hoppet oppover på listene på Pisa testene 7.12.10 Selv om vi i praksis kun er tilbake på det nivået vi lå på i år 2000 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3042527.ece. Pila har i hvert fall snudd. Kunnskapsløftet (2004) til Kristin Clemet har begynt å gjøre utslag :-)
Kunstgressbaner i Ytre Enebakk og på Flateby, flerbrukshall i Kirkebygda og tursti til Varåsen
Gledelig er det også at det er funnet midler til to nye kunstgressbaner; både på Flateby og i Ytre Enebakk. Mange barn, ungdommer og voksne kan glede seg over forbedrede treningsforhold fra sommeren 2011. Idrettlagene, frivillige og privatbedrifter står klare til å sette spaden i jorda så snart våren kommer.
Idrettsbygget/flerbrukshallen til Enebakk ungdomsskole skal prosjekteres så raskt som mulig. Her skal det bli plass til både kultur og idrett! Et stort felles samlingssted for alle i bygda har det vært behov for lenge. Å få dette stedet i Kirkebygda kan kanskje være med å samle innbyggere noe mer? Forebyggende og helsefremmende arbeid er viktig, så i tillegg til forbedringene innenfor organisert idrett ber vi rådmannen om å utarbeide en sak om tursti til Varåsen med utsiktstårn på toppen.
Opposisjonen hadde selvsagt sine forslag, både Sv og Ap/Sp hadde gjort et ok budsjettarbeid. Ap/Sp stod fortsatt på sitt om at de ønsker å legge ned Mjær ungdomsskole i Ytre Enebakk for å kunne samle alle på en skole i Kirkebygda. Det tror jeg ikke befolkningen i Ytre er særlig interessert i. Vi fikk skryt av mindretallet i Formannskapet for budsjettforslaget. Flott!
Budsjettenighet i kommunestyret 13.12 (Luciadagen)
I tiden frem til dagens kommunestyre har det vært samtaler mellom gruppelederne i alle partiene etter initiativ fra Ap og Sp. I et ekstra gruppeledermøte i forkant av dagens kommunestyre kom de frem til enighet. Partiene ønsket å stå samlet om et felles budsjettforslag. I tillegg til tidligere forslag ble det opprettet en stilling innenfor pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Det vet vi det er et stort behov for, så det var ikke særlig vanskelig å imøtekomme dette ønsket fra opposisjonen.
Selvsagt var alle gruppelederne oppe og snakket varmt for ”sine partisaker" – noen godlynte sidespark ble det også plass til i et ellers svært så hyggelig møte.
Alt i alt har Høyre fått gjennomslag for sine hjertesaker i neste års budsjett. Jeg gleder meg over at elevene på Enebakk ungdomsskole i Kirkebygda skal få ny flerbrukshall, og at den soppbefengte gymsalen som står der i dag blir historie om ikke så lenge. Å satse på barn og unge er å satse på fremtiden. Vi har et godt tilbud innenfor Helse og omsorg, så selv om de ikke ble "budsjettvinner" er jeg trygg på at HOS administrasjonen får mange gode tjenester ut av årets budsjett.
"Det er et godt budsjett, men svært stramt". Jostein Årre, gruppeleder i Høyre gjentok flere ganger; ”Budsjett kontroll - Budsjett kontroll - Budsjett kontroll” det skal være rådmannens mantra det kommende året. Store avvik i budsjetter og prosjekter, slik vi har sett det tidligere kan vi ikke tolerere. Det blir spennende å følge neste års utvikling. Det er valgår!
Heia Høyre!
Flertallet, bestående av H, Frp og Krf la frem forslaget sitt til budsjett og økonomiplan i formannskapet 22.11. Vi var svært fornøyde med å ha ”funnet” penger som kan omdisponeres i forhold til Rådmannens budsjettforslag. Høyre har sammen med Frp og Krf valgt å satse på barn og unge i neste års budsjett. Opprettelse av en ny stilling innenfor Samordning av Lokale kriminalitetsforebyggende tiltak (SLT) er det et stort behov for. De som arbeider innenfor SLT gjør en kjempejobb med å gi ungdom som trenger det; ”Riktig hjelp til riktig tid”. I tillegg opprettes det en stilling til innenfor barnevernet. Denne stillingen er finansiert av staten de to første årene.
Skolene
Rådmannens forslag til kutt i skolene er fjernet. Mange av skolene i bygda har hatt en positiv utvikling på de nasjonale prøvene. Å lære å lese, regne og skrive skikkelig må fortsatt være førsteprioritet i skolen vår. Å kartlegge utviklingen av basiskunnskapene til elevene gir både skolelederne og skoleeierne en mulighet til å følge med på hva som skjer i skolen. Mange har vært negative til slik testing, men ved å tydeliggjøre nivået kan man kvalitetssikre og sette inn tiltak der behovet er størst. Selv Utdanningsminister Kristin strålte som ei sol da Norge hadde hoppet oppover på listene på Pisa testene 7.12.10 Selv om vi i praksis kun er tilbake på det nivået vi lå på i år 2000 http://www.nettavisen.no/nyheter/article3042527.ece. Pila har i hvert fall snudd. Kunnskapsløftet (2004) til Kristin Clemet har begynt å gjøre utslag :-)
Kunstgressbaner i Ytre Enebakk og på Flateby, flerbrukshall i Kirkebygda og tursti til Varåsen
Gledelig er det også at det er funnet midler til to nye kunstgressbaner; både på Flateby og i Ytre Enebakk. Mange barn, ungdommer og voksne kan glede seg over forbedrede treningsforhold fra sommeren 2011. Idrettlagene, frivillige og privatbedrifter står klare til å sette spaden i jorda så snart våren kommer.
Idrettsbygget/flerbrukshallen til Enebakk ungdomsskole skal prosjekteres så raskt som mulig. Her skal det bli plass til både kultur og idrett! Et stort felles samlingssted for alle i bygda har det vært behov for lenge. Å få dette stedet i Kirkebygda kan kanskje være med å samle innbyggere noe mer? Forebyggende og helsefremmende arbeid er viktig, så i tillegg til forbedringene innenfor organisert idrett ber vi rådmannen om å utarbeide en sak om tursti til Varåsen med utsiktstårn på toppen.
Opposisjonen hadde selvsagt sine forslag, både Sv og Ap/Sp hadde gjort et ok budsjettarbeid. Ap/Sp stod fortsatt på sitt om at de ønsker å legge ned Mjær ungdomsskole i Ytre Enebakk for å kunne samle alle på en skole i Kirkebygda. Det tror jeg ikke befolkningen i Ytre er særlig interessert i. Vi fikk skryt av mindretallet i Formannskapet for budsjettforslaget. Flott!
Budsjettenighet i kommunestyret 13.12 (Luciadagen)
I tiden frem til dagens kommunestyre har det vært samtaler mellom gruppelederne i alle partiene etter initiativ fra Ap og Sp. I et ekstra gruppeledermøte i forkant av dagens kommunestyre kom de frem til enighet. Partiene ønsket å stå samlet om et felles budsjettforslag. I tillegg til tidligere forslag ble det opprettet en stilling innenfor pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Det vet vi det er et stort behov for, så det var ikke særlig vanskelig å imøtekomme dette ønsket fra opposisjonen.
Selvsagt var alle gruppelederne oppe og snakket varmt for ”sine partisaker" – noen godlynte sidespark ble det også plass til i et ellers svært så hyggelig møte.
Alt i alt har Høyre fått gjennomslag for sine hjertesaker i neste års budsjett. Jeg gleder meg over at elevene på Enebakk ungdomsskole i Kirkebygda skal få ny flerbrukshall, og at den soppbefengte gymsalen som står der i dag blir historie om ikke så lenge. Å satse på barn og unge er å satse på fremtiden. Vi har et godt tilbud innenfor Helse og omsorg, så selv om de ikke ble "budsjettvinner" er jeg trygg på at HOS administrasjonen får mange gode tjenester ut av årets budsjett.
"Det er et godt budsjett, men svært stramt". Jostein Årre, gruppeleder i Høyre gjentok flere ganger; ”Budsjett kontroll - Budsjett kontroll - Budsjett kontroll” det skal være rådmannens mantra det kommende året. Store avvik i budsjetter og prosjekter, slik vi har sett det tidligere kan vi ikke tolerere. Det blir spennende å følge neste års utvikling. Det er valgår!
Heia Høyre!
Flyktninger til Enebakk - et selvsagt samfunnsansvar
FLYKTNINGER hva er det? http://no.wikipedia.org/wiki/Flyktning
I Kommunestyret forrige mandag (6.12) var temperaturen svært så høy, da den årlige forespørselen fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) skulle behandles. Denne gangen gikk forespørselen ut på at Enebakk kommune skulle ta i mot inntil 30 flyktninger over en periode på tre år (2011-2013). Rådmannen har funnet høyde for halvparten, noe flertallet av partiene var enige i.
I noen saker viser politisk uenighet seg tydeligere enn i de fleste saker vi har til behandling. Frp ønsket denne gangen å gå inn for flyktninger, men kun dersom de ble fulgt av en fullfinansiering. Noe man vet, ikke kommer til å skje med det første. I praksis vil det si at de ikke vil være med på å ta det samfunnsansvaret som det påligger norske kommuner å ta. Selvsagt skulle vi ønske en fullfinansiering, men enn så lenge, sitter det mange mennesker som har lovlig opphold i landet rundt på ulike mottak. Mennesker som har behov for å komme i gang med livene sine igjen. Så selv om Frp sier at de er lei av å høre ”at det er viktig å ta samfunnsansvar” og at alle de andre partiene er ”populistiske”, kan vi fint stå i det.
Flere representanter fra H, Frp, Sp, Ap og Sv brukte talerstolen som en svingstang. Det kom tydelig frem at flertallet ønsket å følge rådmannens anbefaling. Vi lærte oss et nytt slagord i debatten også, det ble referert på lederplass i Enebakk avis: http://www.enebakkavis.no/debatt/leder/. Jeg må si meg uenig med Frp, det viktigste er ikke å vinne debatten, men å vinne vedtaket. Denne gangen til hjelp for mennesker som har vært i stor nød.
For 70 år siden var det i vårt land vi sendte flyktninger gjennom Østmarka og over Øyeren til Sverige. De ulike flyktningrutene var avhengige av at noen viste vei i natta, og det var ofte folk som satte livene på spill for andre ukjente mennesker. I den forbindelse vil jeg gjerne ta med et
dikt av Erik Bye: Fra Fløyterens hjerte
Det står ei kjerring på vintertunet,
så låg og lita der attmed huset.
Hu står og skjermer ei løkt mot vinden
og lyer, lyer mot nattesuset.
Ho sanser andedrag borti holtet.
En skistav knirker mot skarasnø’n.
Ho svinger løkta og syner vegen.
En flokk av skygger glir over bø’n.
Ja, det glir skygger i alle netter
når det er varg-år og trælletider,
og frosten river i men’skehjertet
og Gud har gjømt seg, og Jorda lider.
Når blodspor går i allverdas skoger
og angsten griner bak svarte trær,
og natta sjøl har sydd våpentrøya
Men det står kjerringer nord i skoga
med tente løkter i vinter-ødet.
Dom lyser frihet for oss som går her.
Dom lyser fred over alle døde.
Dom stikker brødmat i frosne never
og helser ordlaust bak slitte skaut,
mens nattevakta står brent i blikket.
Så går dom innatt til bån og naut.
Nå tier skogen om alt den gjømmer,
og godtfolk blyges ved gamle minner.
Men ennå skjelver en varme i meg
fra fjerne løkter som trassig skinner.
Og kommer varg-år og fimbulnetter
med vondt i vente for folk og land.
Da er min bønn:
Må det stå ei kjærring
på vintertunet med løkt i hånd!
I Kommunestyret forrige mandag (6.12) var temperaturen svært så høy, da den årlige forespørselen fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) skulle behandles. Denne gangen gikk forespørselen ut på at Enebakk kommune skulle ta i mot inntil 30 flyktninger over en periode på tre år (2011-2013). Rådmannen har funnet høyde for halvparten, noe flertallet av partiene var enige i.
I noen saker viser politisk uenighet seg tydeligere enn i de fleste saker vi har til behandling. Frp ønsket denne gangen å gå inn for flyktninger, men kun dersom de ble fulgt av en fullfinansiering. Noe man vet, ikke kommer til å skje med det første. I praksis vil det si at de ikke vil være med på å ta det samfunnsansvaret som det påligger norske kommuner å ta. Selvsagt skulle vi ønske en fullfinansiering, men enn så lenge, sitter det mange mennesker som har lovlig opphold i landet rundt på ulike mottak. Mennesker som har behov for å komme i gang med livene sine igjen. Så selv om Frp sier at de er lei av å høre ”at det er viktig å ta samfunnsansvar” og at alle de andre partiene er ”populistiske”, kan vi fint stå i det.
Flere representanter fra H, Frp, Sp, Ap og Sv brukte talerstolen som en svingstang. Det kom tydelig frem at flertallet ønsket å følge rådmannens anbefaling. Vi lærte oss et nytt slagord i debatten også, det ble referert på lederplass i Enebakk avis: http://www.enebakkavis.no/debatt/leder/. Jeg må si meg uenig med Frp, det viktigste er ikke å vinne debatten, men å vinne vedtaket. Denne gangen til hjelp for mennesker som har vært i stor nød.
For 70 år siden var det i vårt land vi sendte flyktninger gjennom Østmarka og over Øyeren til Sverige. De ulike flyktningrutene var avhengige av at noen viste vei i natta, og det var ofte folk som satte livene på spill for andre ukjente mennesker. I den forbindelse vil jeg gjerne ta med et
dikt av Erik Bye: Fra Fløyterens hjerte
Det står ei kjerring på vintertunet,
så låg og lita der attmed huset.
Hu står og skjermer ei løkt mot vinden
og lyer, lyer mot nattesuset.
Ho sanser andedrag borti holtet.
En skistav knirker mot skarasnø’n.
Ho svinger løkta og syner vegen.
En flokk av skygger glir over bø’n.
Ja, det glir skygger i alle netter
når det er varg-år og trælletider,
og frosten river i men’skehjertet
og Gud har gjømt seg, og Jorda lider.
Når blodspor går i allverdas skoger
og angsten griner bak svarte trær,
og natta sjøl har sydd våpentrøya
Men det står kjerringer nord i skoga
med tente løkter i vinter-ødet.
Dom lyser frihet for oss som går her.
Dom lyser fred over alle døde.
Dom stikker brødmat i frosne never
og helser ordlaust bak slitte skaut,
mens nattevakta står brent i blikket.
Så går dom innatt til bån og naut.
Nå tier skogen om alt den gjømmer,
og godtfolk blyges ved gamle minner.
Men ennå skjelver en varme i meg
fra fjerne løkter som trassig skinner.
Og kommer varg-år og fimbulnetter
med vondt i vente for folk og land.
Da er min bønn:
Må det stå ei kjærring
på vintertunet med løkt i hånd!
søndag 5. desember 2010
Ok, jeg tar atter en gang min kjære partikollega John-Arne sin utfordring...
I Enebakk har vi kun en skikkelig politisk blogger - heldigvis er han en ekte Høyremann! Jeg har ikke til hensikt å ta opp kampen med en som er født med "pennen i hånd", og som har en egen evne til å ta saker på kornet og formidle dem på en enestående måte til sine faste lesere (som det har blitt en del av etterhvert).
Som folkevalgt og varaordfører for Høyre er det viktig for meg å kommunisere med innbyggerne og ikke minst at de kan følge med på hva vi jobber med i politikken. Mange saker kommer aldri inn i lokalavisen og da kan våre blogger være med på å løfte saker og meninger frem i lyset.
Et nytt år i lokalpolitikken er snart forbi. Mange saker har blitt behandlet i året som har gått og nå gjenstår to kommunestyrer før vi kan ta juleferie.
De siste ukene har det først og fremst vært budsjettarbeidet for 2011 som har tatt tid. Jeg er glad for at mange av Høyres forslag ser ut til å få gjennomslag. For oss har det først og fremst vært viktig å skjerme skolene det kommende året. De fleste skolene kan vise til bedre resultater på årets nasjonale prøver - det er gledelig! Kunnskapsløftets grunnleggende ferdigheter (å kunne lese, skrive, regne og ha digitale ferdigheter) må fortsatt være hovedfokus. Undersøkelser viser også at Enebakk barna/ungdommen trives på skolene sine og det er lite mobbing. At man trives og føler seg trygg gjør det enklere å fokusere på målene.
Partienes budsjettforslag skal opp til votering i kommunestyret den 13. desember. Rådmannen hadde i sitt forslag fjernet idrettsbygget på Enebakk ungdomsskole, det har vi funnet rom for å legge inn i budsjettet igjen. I budsjettet ligger også penger til nærmiljøanlegg. Begge idrettslagene i bygda har jobbet intenst med å prosjektere to kunstgressbaner - målet er at de skal være i drift i løpet av sommeren 2011. Det blir et kjempeløft for idretten i begge ender av bygda. Uten masse frivilling innsats og private bidragsytere ville aldri dette vært mulig.
Det er mange utfordringer i kommuen og vi har ikke pusset helt ferdig på budsjettforslaget ennå. Vi i Høyre fører en ansvarlig økonomisk politikk og da må forslagene være gjennomtenkte. Uansett så vil det ikke være penger nok til alt og alle.
Det er nettopp det politikk handler om: "Å fordele goder og byrder i samfunnet". Da må man ta noen valg - stå for dem!
Nå skal jeg ut å kaste snøballer med mine kjære barn - før jeg fortsetter med eksamensoppgaven min om karriererådgiving :-)
Som folkevalgt og varaordfører for Høyre er det viktig for meg å kommunisere med innbyggerne og ikke minst at de kan følge med på hva vi jobber med i politikken. Mange saker kommer aldri inn i lokalavisen og da kan våre blogger være med på å løfte saker og meninger frem i lyset.
Et nytt år i lokalpolitikken er snart forbi. Mange saker har blitt behandlet i året som har gått og nå gjenstår to kommunestyrer før vi kan ta juleferie.
De siste ukene har det først og fremst vært budsjettarbeidet for 2011 som har tatt tid. Jeg er glad for at mange av Høyres forslag ser ut til å få gjennomslag. For oss har det først og fremst vært viktig å skjerme skolene det kommende året. De fleste skolene kan vise til bedre resultater på årets nasjonale prøver - det er gledelig! Kunnskapsløftets grunnleggende ferdigheter (å kunne lese, skrive, regne og ha digitale ferdigheter) må fortsatt være hovedfokus. Undersøkelser viser også at Enebakk barna/ungdommen trives på skolene sine og det er lite mobbing. At man trives og føler seg trygg gjør det enklere å fokusere på målene.
Partienes budsjettforslag skal opp til votering i kommunestyret den 13. desember. Rådmannen hadde i sitt forslag fjernet idrettsbygget på Enebakk ungdomsskole, det har vi funnet rom for å legge inn i budsjettet igjen. I budsjettet ligger også penger til nærmiljøanlegg. Begge idrettslagene i bygda har jobbet intenst med å prosjektere to kunstgressbaner - målet er at de skal være i drift i løpet av sommeren 2011. Det blir et kjempeløft for idretten i begge ender av bygda. Uten masse frivilling innsats og private bidragsytere ville aldri dette vært mulig.
Det er mange utfordringer i kommuen og vi har ikke pusset helt ferdig på budsjettforslaget ennå. Vi i Høyre fører en ansvarlig økonomisk politikk og da må forslagene være gjennomtenkte. Uansett så vil det ikke være penger nok til alt og alle.
Det er nettopp det politikk handler om: "Å fordele goder og byrder i samfunnet". Da må man ta noen valg - stå for dem!
Nå skal jeg ut å kaste snøballer med mine kjære barn - før jeg fortsetter med eksamensoppgaven min om karriererådgiving :-)
torsdag 31. desember 2009
Nytt år, nye muligheter!
I 2007 opprettet jeg denne bloggen, etter tre innlegg var det bråstopp. Tiden strakk ikke til. Jeg forsøker igjen med oppstart i 2010. Nå ligger det et nytt og ubrukt år foran oss, med alt det innebærer av gleder, stress, latter, sinne, utfordringer og løsninger.
Abonner på:
Innlegg (Atom)

