Den siste uken har jeg deltatt i mange møter, utvalg og råd. Torsdag 9. Februar var ordfører i Ås, Johan Alnes og jeg i samarbeidsutvalgsmøte på UMB (Universitetet, som er tidligere landbrukshøgskolen i Ås). Der deltok rektorer, direktører og lederne av studentforeningene. Målet med vår deltakelse, er at Universitetet og Follokommunene i større grad kan samarbeide om utveksling av studenter, få med næringslivet og sammen møte den fremtiden vi går mot. Det er gledelig at vi i Follo har et universitet, og jeg ser mange positive synergieffekter med et tettere samarbeid. Vi i Enebakk kan ha god nytte av dette samarbeidet.
På kvelden var det Follomøtet på Rosenholm (IBM-bygget). Formannskapene fra alle Follokommunene deltok på en konferanse med ulike foredrag om: "Hvordan skape næringsvekst", Samhandlingsreformens første måned, Arealplanlegging og Follonæringskonferansen den 19. april - les om den her: Follo næringskonferanse 2012
Follorådet består av alle ordførerne i Follo, sammen med rådmennene samles vi en gang hver mnd. Sakslisten settes opp av AU (arbeidsutvalg). AU består av leder i Follorådet, ordfører i Ås - Johan Alnes, nestleder som er undertegnede, samt rådmennene fra begge kommunene. Aktuelle saker vi arbeider med er samhandlingsreformen, næringsutvikling, samferdsel, Universitet i Ås, arealutvikling og andre områder innenfor interkommunalt samarbeid.
Hjemmeside: Follorådet
Det var et vellykket arrangement både i innhold og sosialt. Det er fint at lokalpolitikerne våre får mulighet til å bli kjent på tvers av kommunegrensene våre.
Fremtid med tog?
Fredag 10. febuar startet med arbeidsutvalget (AU) i Follorådet, vi holdt møtet i Askim kommune. Askim har virkelig klart å bli et regionssentrum - Jeg ser at de har en kjempefordel av å ha et utbygget sentrum - midt i kommunen. Det gjør det enklere å kunne konsentrere seg et felles løft. Det var hyggelig og inspirerende å se uteområdene, samlingsplassene og handelsmulighetene de har i sentrum.
Vi dro til Askim fordi vi var invitert til Indre Østfold Regionråd. Temaet i dag var høyhastighetstog, linjevalg østrelinje og hvilke muligheter som ligger i midler fra EU og hvordan man kan påvirke sentrale myndigheter når de skal velge linje mot Sverige. Her må mange interessegrupper komme på banen, slik at beslutningene snart kan tas. For oss i Enebakk er jo ikke tog det mest aktuelle, men for de fleste av Follokommunene har dette stor betydning for fremtidig kollektivtrafikk. Skal vi i fremtiden ta tog fra Ski, må Ruter først sette opp flere bussavganger den veien.
torsdag 1. mars 2012
tirsdag 7. februar 2012
En hilsen til miljøjournalistelever ved Mjær ungdomsskole Enebakk kommune 2012
Prisutdeling til Mjær ungdomsskole, Flåtestad ungdomsskole
og Fyrstikktorget skole
I dag har jeg vært på Flåtestad ungdomsskole i Oppegård kommune. Elever ved Mjær arbeidet i fjor med et undervisningsopplegg utarbeidet av Klima og forurensingsdirektoratet (KLIF). Elevene jobbet intenst i en uke som miljøjournalister og resultatene fra arbeidet ble lagt ut på nettstedet Origo.
350 elever fra ungdomsskoler og videregående skoler over hele landet deltok i prosjektet som skulle sette fokus på miljø, natur og klima i eget lokalsamfunn.
Elevene ved Mjær har fått hjelp og oppfølging av to svært engasjerte lærere, som sammen med rektor - stolte kunne se Enebakkelevene motta en sjekk på kr. 10.000,- . Jeg forstod det slik at de hadde bestemt seg for å bruke pengene på skoleturen de skal på til våren.
Her er ordførerens hilsen til Vinnerne fra Mjær:
Kjære prisvinnere!
Vår kommunes slagord er: Enebakk den grønne
kulturkommunen. Dere har vist i arbeidet deres at hvis vi fortsatt skal
være en ”grønn” kommune må vi jobbe målbevisst og fortsatt passe på naturen
rundt oss.
I Norge har vi alle forutsetninger for å kunne ta godt vare
på miljøet. Vi har god økonomi og etter hvert god kunnskap om hvordan vi bør
passe på naturen vår. Det
er mange som arbeider for å ta vare på kloden vår.
Når statsledere sammen blir enige om at vi skal redusere utslipp og forurensing
setter de fokus på at miljøarbeidet er viktig og de setter mål vi skal strekke
oss etter.
Skal vi nå disse målene må hvert enkelt land sette seg egne
mål. Det har vi også gjort i Norge. Men dersom det virkelig skal skje noe, må
hver enkelt av oss ta et ansvar. Det hver enkeltperson kan gjøre for å spare
miljøet – er det som skal bli den store summen av redusert forurensning og
klimautslipp. For å møte dette har politikerne i Enebakk utarbeidet en egen
klima og energiplan. Mange av de sakene dere har arbeidet med omtales i denne
planen.
Å være journalist betyr at man må sette seg godt inn i de
sakene man skal undersøke, man skal stille spørsmål til de rette personene og man
skal sortere ut det viktigste stoffet før saken skal presenteres. Alt dette har
dere klart på en troverdig og god måte. De miljø sakene dere har valgt er
viktige for vårt lokalsamfunn. Vi ønsker alle rent vann, økt bruk av
kollektivtrafikk og kunne vite at søpla vår blir sortert og gjenvunnet.
Dere har vært flinke til å bruke media for å få oppslag. - Og
ved å publisere stoffet deres på Sonen – har dette skolearbeidet blitt til noe
mye mer en et prosjekt som havner i en bunke så fort karakteren er satt. Dere
har vært kritiske – det er bra!
Ved å vise at dere har satt dere godt inn i de utfordringene
vi har i Enebakk har dere løftet miljø og klima opp på dagsorden i kommunen. Det
engasjementet dere har vist håper jeg dere tar med dere videre i livet. Dere må
huske å fortsette å stille de gode spørsmålene, men dere kan også være med på å
iverksette tiltak som er positive for miljøet i deres egen hverdag.
Gratulerer med prisen – den er vel fortjent!
Tonje Anderson Olsen
Ordfører
Østlandets blad har artikler om prosjektet og prisutdelingen:
Bilder fra 7.2.2012: Vinnere fra tre skoler i Oslo og Akershus
Artikkel fra 12.1.2011: Miljøjournalister
onsdag 11. januar 2012
Mjærlærernes revy er årets kulturnavn i Follo
I dag har vi feiret lærerne på Mjær ungdomsskole. Rådmannen, kommunalsjef for kultur og oppvekst og jeg var invitert sammen med alle elevene på skolen. Vi fikk en liten smakebit på tidligere oppsetninger og det hele ble avsluttet med en høytidlig overrekkelse av diplom og blomst fra redaktøren i Østlandets Blad. Rådmannen og undertegnede takket også Mjærlærerne med en noen ord og en flott oppsats fra Våg Blomsterstue. Etterpå koste vi oss med felles lunsj og kake på lærerværelset.
Ordførerens hilsen til lærere og elever ved Mjær ungdomsskole
i Enebakk kommune
Østlandets Blad kulturpris 2011
Kjære prisvinnere!
Dette er en pris som er særdeles fortjent. Vår kommune har mange aktive personer, lag og foreninger som fremmer kultur. Da sier det seg selv at nåløyet er trangt når Østlandets Blad velger ut noen få som skal være med på kåringen. Når dere i tillegg har utkonkurrert resten av Follo, taler populariteten for seg selv. Folket i Enebakk vet å mobilisere for ting de setter pris på.
Det dere skaper her på Mjær er noe helt spesielt.Dere bidrar til å knytte bygda sammen, dere sprer glede og humor, dere skaper engasjement og ikke minst skaper dere en positiv identitet for hele skolen. Her er det arbeidsoppgaver til alle uansett talent. Å legge til rette for kreativitet og samarbeid gir noe til alle som deltar. Innbyggere og elever jeg har snakket med – trekker bestandig frem revyen som noe helt spesielt. Det at revyene tar utgangspunkt i det nære og kjente gjør at oppsetningene er aktuelle og gjenkjennelige.
At vi i Enebakk kommune har ansatte som bruker fritiden på å lage og sette opp revy er unikt. I slike stunder som i dag skal alle takkes og ingen spesielle trekkes frem. Dette er et lagarbeid! Men jeg regner med at det er i orden å takke en person spesielt allikevel? Espen – takk for innsatsen du har lagt ned, du er laglederen som sørger for at kultur og revy har blitt synonymt med Mjær.
Takk for de små smakebitene vi fikk her i dag!
Gratulerer med prisen – den er vel fortjent!
Tonje Anderson Olsen
Ordfører
onsdag 4. januar 2012
En kort nyttårstale i Romerikes Blad 31.12.2011
Kjære alle sammen!
2012 har vært frivillighetens år i EU, de har hatt et ønske om å se nærmere på rollen frivillig arbeid har å si for samfunnet. De kunne kommet til Enebakk, så hadde de funnet mange svar. I år vil jeg spesielt trekke frem ildsjelene i begge idrettslagene våre. Enebakk IF og Driv IL har sammen med lokalt næringsliv og kommunen sørget for at vi har fått bygget to nye kunstgressbaner. Dette vil glede store og små fotballspillere, men også andre sportsgrener, da vi får frigjort ledig tid i idrettshallene.
For 6. året på rad har Juleveien blitt organisert til glede for mange familier. I år var det Sand gård som var verter. Det var 500-600 besøkende 3. søndag i advent. Dette er et godt eksempel på hvor viktig det er å skape felles møteplasser som gir oss gode opplevelser. Slike arrangementer er viktig for tilhørigheten vår.
Kultur har alltid stått sterkt i Enebakk. Vi har en flott kommunal kulturskole, men også svært gode lokale kulturformidlere. Enebakk Dramatiske Sælskab og Enebakk barne- og ungdomsteater har utviklet seg til å bli publikumsmagneter. Enebakk historielag er aktive med medlemsblad og hvert år organiserer de flere utflukter. Å kjenne bygda si og få kunnskaper om tidlige tider er populært hos både nye og gamle innbyggere.
Elevundersøkelser viser at elevene våre trives svært godt på skolene våre, de opplever lite mobbing og er fornøyde med læringstrykket. Enebakk er en MOT kommune, det forplikter alle oss som bor og arbeider i kommunen. Vi har alle et ansvar for at barna våre har en trygg og god oppvekst og at vi gir dem MOT til å takle vanskelige valg i ungdomstiden.
Enebakk er en fantastisk bygd å bo i for de aller fleste, og sammen skal vi fortsette å stå på for å utvikle bygda vår.
Riktig godt nyttår ønskes til dere alle!
Beste hilsen
Tonje Anderson Olsen
Ordfører, Enebakk kommune
Ordfører Tonje Anderson Olsens budsjett-tale til Enebakk kommunestyre 19.12.2011
Kjære kommunestyre!
Vi kommer alltid til å huske 2011 som et spesielt og annerledes år. Hendelsene 22. juli satte hele nasjonen på prøve. I Enebakk var det ingen personer som ble direkte rammet, men vi føler oss alle rammet allikevel. Befolkningen i Norge vise et mot og et samlet engasjement på tvers av politikk, religion og tilhørighet i etterkant av hendelsene. Denne følelsen må vi bevare i hjertene våre etter hvert som hendelsene kommer på avstand.
Vårt politiske engasjement har ulike innfallsvinkler, men felles er nok ønsket om å være med på å påvirke utviklingen. Jobben vår som politikere er i hovedsak at vi skal forvalte og fordele goder og byrder ut i fra en gitt økonomisk ramme. Målet er å skape et tryggest mulig lokalsamfunn, hvor vi overholder lovpålagte oppgaver fra staten.
Det sier seg selv at dette er en krevende øvelse. Budsjettet skal være realistisk og helst med et ekstra handlingsrom på 3-5 % overskudd på totalrammen.
Rådmannen, hennes stab og tillitsvalgte har jobbet lenge med årets budsjett. Når rådmannen ikke har klart å finne muligheter for å legge frem et budsjett med anbefalt overskudd, gir det oss politikere et ekstra ansvar i forhold til å skape et handlingsrom. Det er usikre økonomiske tider i verden og Europa, i mange land nær oss - kuttes det drastisk i velferdsordninger.
Da jeg overtok ordførervervet 1. november var det med forvissing om at vi leverer mange gode tjenester til våre innbyggere. Jeg er glad for at rådmannen så langt det er mulig har skjermet de som har størst behov for kommunale tjenester.
Vi skal ha god eldre omsorg i Enebakk. Man skal få hjelp når behovene oppstår og man skal bli møtt med omsorg og verdighet av en serviceinnstilt medarbeider i kommunen. Det tror jeg de aller fleste opplever.
Enebakk er en Follokommune, det betyr at vi samarbeider med Follokommunene om en del oppgaver. Vi står ovenfor mange utfordringer og da er det viktig å stå sammen når oppgavene skal løses. Mye av dette arbeidet handler om arealplanlegging, veiutvikling og renovasjon. Det viktigste arbeidet nå er innføringen av Samhandlingsreformen. Follokommunene fikk nettopp utdelt en pris fra Helsedirektoratet, for god planlegging og forberedelse til oppstarten av reformen.
For å møte fremtiden må endring og utvikling være en naturlig del av kommunedriften. Et godt eksempel på dette er opprettelsen av Familienshus. Takk til rådmannen og hennes stab for en god planleggingsprosess i forkant av vårt vedtak i høst. Det blir spennende å følge utviklingen videre.
I forrige periode fikk vi vedtatt vår egen klima- og energiplan. Rådmannen har etter dette lagt inn klima og miljø som et eget punkt i alle saker som legges frem for behandling til oss politikere. Miljøvernrådgiveren i kommunen er utdannet til å kunne miljøsertifisere kommunale og private bedrifter – og flere har benyttet seg av muligheten og flere bør melde sin interesse.
Rådmannen og hennes stab har også satt i gang energisparende tiltak i flere av kommunens bygg. Å fokusere på energibruken sparer kommunen for utgifter, men er også en viktig del av målene som går hele veien fra Kyotoavtalen og ned til hver enkelt innbygger. Vi må alle ta et ansvar for forbruket vårt.
Innenfor barnehage, skole, oppvekst og kultur skal vi levere effektive tjenester med god kvalitet. For å få til det må vi fortsatt ha fokus på målene. Ungdomsklubbene er godt besøkt, de har mange positive tiltak og turer som er populære. Eksamensresultatene til ungdomskolene viser at barna våre møter kvalitet i opplæringen hele veien fra barnehage, barneskole og ut av ungdomskolen. Det er mange viktige voksne i kommunen som sammen med hjemmene støtter og hjelper våre unge frem i livet.
Det er ikke alle som trives like godt med standard skole og ordinær undervisning. I Enebakk har det derfor vært full enighet mellom alle partiene om at SLT arbeidet og Prosjekthuset er et svært viktig tilbud. På Prosjekthuset jobber elevene etter læreplanen, men med andre innfallsvinkler i læringen. Dette er ikke noe vi må bruke penger på, men jeg er sikker på at alle ønsker å beholde dette tilbudet.
I år har Eu hatt frivillighetens år. De kunne kommet til Enebakk for å se hvor viktig innbyggernes frivillighet er. Frivillighetssentralen organiserer mange aktiviteter, det samme gjør mange andre lag og foreninger.
Det som har toppet alt i år er den fantastiske innsatsen medlemmene i idrettslagene våre har lagt ned, i utviklingen av to nye kunstgressbaner. Dette viser også hvor viktig det er med lokalt næringsliv. Flere av bygdas lokale bedrifter har stilt opp sammen med innbyggere med en dugnadsånd som har vært fantastisk. For kommunen ville det ikke vært mulig å bygge slike arenaer kun for egne midler.
Kulturlivet i kommunen blomster; Sang, musikk, forfatterskap, drama, kunst og mye mer. Arrangementer på Cafe Latter, biblioteket og i kirkene våre samler mange mennesker. Alle slike felles møteplasser gir oss gode opplevelser som vi setter stor pris på og som gir oss viktig påfyll i hverdagen.
I en budsjettprosess har vi mange krav og ønsker. I rådmannens budsjett ser vi at de aller fleste utgiftene er bundet opp mot lovpålagte oppgaver, lønn og pensjonskostnader. Vi ser at utgiftene vokser mer enn inntektene, og det er da vi politikere skal og må ta viktige besluttinger. De kommende årene må vi i mye større grad tilpasse tjenestenivået.
Overføringene fra staten de siste årene gir klare signaler på at omstilling og effektivisering blir mer nødvendig enn noen gang.
Samtidig er den en rivende utvikling, som kan gi oss nye muligheter. Vi må derfor være åpne for nye tanker og nye måter å jobbe på, slik at vi kan videreføre flest mulig av de gode tjenestene vi har i dag, samt utvikle nye tjenester i takt med samfunnets behov.
Hver dag går 624 mennesker på jobb i Enebakk kommune for å yte forventede tjenester til våre innbyggere. Jeg vil takke rådmannen og hennes stab for at de står på for innbyggerne i Enebakk hver dag.
Når noe går dårlig er det alltid lett å klage, og man hører ofte ikke så mye når alt går bra. Det stemmer ikke alltid. Som ordfører har jeg fått mer skryt enn kjeft den siste måneden. Det har vært flere personer som har ringt meg spesielt for å fortelle at de som arbeider i hjemmetjenesten vår er fantastiske mennesker. Det varmer.
I årets budsjettbehandling skal partiene legge frem sine forslag. Jeg håper at vi sammen kan komme frem til et bærekraftig budsjett, som gjør at vi i 2012 kan opprettholde de aller fleste av våre gode tjenester.
Jeg vil også takke alle gruppelederne og representantene i kommunestyret for et godt samarbeide. Selv om vi ikke alltid er enig i vedtakene, er jeg glad for at tonen mellom politikerne er god og konstruktiv.
Årets budsjett handler selvsagt om Enebakk, men det er klart at situasjonen i resten av verden påvirker oss. Mye er usikkert og da er det viktig at vi står rustet til å møte de utfordringene som også kan ramme oss.
Med det ønsker dere alle en god debatt og at vi vedtar et godt budsjett for 2012.
Tonje Anderson Olsen
Ordfører
19. desember 2011
Vi kommer alltid til å huske 2011 som et spesielt og annerledes år. Hendelsene 22. juli satte hele nasjonen på prøve. I Enebakk var det ingen personer som ble direkte rammet, men vi føler oss alle rammet allikevel. Befolkningen i Norge vise et mot og et samlet engasjement på tvers av politikk, religion og tilhørighet i etterkant av hendelsene. Denne følelsen må vi bevare i hjertene våre etter hvert som hendelsene kommer på avstand.
Vårt politiske engasjement har ulike innfallsvinkler, men felles er nok ønsket om å være med på å påvirke utviklingen. Jobben vår som politikere er i hovedsak at vi skal forvalte og fordele goder og byrder ut i fra en gitt økonomisk ramme. Målet er å skape et tryggest mulig lokalsamfunn, hvor vi overholder lovpålagte oppgaver fra staten.
Det sier seg selv at dette er en krevende øvelse. Budsjettet skal være realistisk og helst med et ekstra handlingsrom på 3-5 % overskudd på totalrammen.
Rådmannen, hennes stab og tillitsvalgte har jobbet lenge med årets budsjett. Når rådmannen ikke har klart å finne muligheter for å legge frem et budsjett med anbefalt overskudd, gir det oss politikere et ekstra ansvar i forhold til å skape et handlingsrom. Det er usikre økonomiske tider i verden og Europa, i mange land nær oss - kuttes det drastisk i velferdsordninger.
Da jeg overtok ordførervervet 1. november var det med forvissing om at vi leverer mange gode tjenester til våre innbyggere. Jeg er glad for at rådmannen så langt det er mulig har skjermet de som har størst behov for kommunale tjenester.
Vi skal ha god eldre omsorg i Enebakk. Man skal få hjelp når behovene oppstår og man skal bli møtt med omsorg og verdighet av en serviceinnstilt medarbeider i kommunen. Det tror jeg de aller fleste opplever.
Enebakk er en Follokommune, det betyr at vi samarbeider med Follokommunene om en del oppgaver. Vi står ovenfor mange utfordringer og da er det viktig å stå sammen når oppgavene skal løses. Mye av dette arbeidet handler om arealplanlegging, veiutvikling og renovasjon. Det viktigste arbeidet nå er innføringen av Samhandlingsreformen. Follokommunene fikk nettopp utdelt en pris fra Helsedirektoratet, for god planlegging og forberedelse til oppstarten av reformen.
For å møte fremtiden må endring og utvikling være en naturlig del av kommunedriften. Et godt eksempel på dette er opprettelsen av Familienshus. Takk til rådmannen og hennes stab for en god planleggingsprosess i forkant av vårt vedtak i høst. Det blir spennende å følge utviklingen videre.
I forrige periode fikk vi vedtatt vår egen klima- og energiplan. Rådmannen har etter dette lagt inn klima og miljø som et eget punkt i alle saker som legges frem for behandling til oss politikere. Miljøvernrådgiveren i kommunen er utdannet til å kunne miljøsertifisere kommunale og private bedrifter – og flere har benyttet seg av muligheten og flere bør melde sin interesse.
Rådmannen og hennes stab har også satt i gang energisparende tiltak i flere av kommunens bygg. Å fokusere på energibruken sparer kommunen for utgifter, men er også en viktig del av målene som går hele veien fra Kyotoavtalen og ned til hver enkelt innbygger. Vi må alle ta et ansvar for forbruket vårt.
Innenfor barnehage, skole, oppvekst og kultur skal vi levere effektive tjenester med god kvalitet. For å få til det må vi fortsatt ha fokus på målene. Ungdomsklubbene er godt besøkt, de har mange positive tiltak og turer som er populære. Eksamensresultatene til ungdomskolene viser at barna våre møter kvalitet i opplæringen hele veien fra barnehage, barneskole og ut av ungdomskolen. Det er mange viktige voksne i kommunen som sammen med hjemmene støtter og hjelper våre unge frem i livet.
Det er ikke alle som trives like godt med standard skole og ordinær undervisning. I Enebakk har det derfor vært full enighet mellom alle partiene om at SLT arbeidet og Prosjekthuset er et svært viktig tilbud. På Prosjekthuset jobber elevene etter læreplanen, men med andre innfallsvinkler i læringen. Dette er ikke noe vi må bruke penger på, men jeg er sikker på at alle ønsker å beholde dette tilbudet.
I år har Eu hatt frivillighetens år. De kunne kommet til Enebakk for å se hvor viktig innbyggernes frivillighet er. Frivillighetssentralen organiserer mange aktiviteter, det samme gjør mange andre lag og foreninger.
Det som har toppet alt i år er den fantastiske innsatsen medlemmene i idrettslagene våre har lagt ned, i utviklingen av to nye kunstgressbaner. Dette viser også hvor viktig det er med lokalt næringsliv. Flere av bygdas lokale bedrifter har stilt opp sammen med innbyggere med en dugnadsånd som har vært fantastisk. For kommunen ville det ikke vært mulig å bygge slike arenaer kun for egne midler.
Kulturlivet i kommunen blomster; Sang, musikk, forfatterskap, drama, kunst og mye mer. Arrangementer på Cafe Latter, biblioteket og i kirkene våre samler mange mennesker. Alle slike felles møteplasser gir oss gode opplevelser som vi setter stor pris på og som gir oss viktig påfyll i hverdagen.
I en budsjettprosess har vi mange krav og ønsker. I rådmannens budsjett ser vi at de aller fleste utgiftene er bundet opp mot lovpålagte oppgaver, lønn og pensjonskostnader. Vi ser at utgiftene vokser mer enn inntektene, og det er da vi politikere skal og må ta viktige besluttinger. De kommende årene må vi i mye større grad tilpasse tjenestenivået.
Overføringene fra staten de siste årene gir klare signaler på at omstilling og effektivisering blir mer nødvendig enn noen gang.
Samtidig er den en rivende utvikling, som kan gi oss nye muligheter. Vi må derfor være åpne for nye tanker og nye måter å jobbe på, slik at vi kan videreføre flest mulig av de gode tjenestene vi har i dag, samt utvikle nye tjenester i takt med samfunnets behov.
Hver dag går 624 mennesker på jobb i Enebakk kommune for å yte forventede tjenester til våre innbyggere. Jeg vil takke rådmannen og hennes stab for at de står på for innbyggerne i Enebakk hver dag.
Når noe går dårlig er det alltid lett å klage, og man hører ofte ikke så mye når alt går bra. Det stemmer ikke alltid. Som ordfører har jeg fått mer skryt enn kjeft den siste måneden. Det har vært flere personer som har ringt meg spesielt for å fortelle at de som arbeider i hjemmetjenesten vår er fantastiske mennesker. Det varmer.
I årets budsjettbehandling skal partiene legge frem sine forslag. Jeg håper at vi sammen kan komme frem til et bærekraftig budsjett, som gjør at vi i 2012 kan opprettholde de aller fleste av våre gode tjenester.
Jeg vil også takke alle gruppelederne og representantene i kommunestyret for et godt samarbeide. Selv om vi ikke alltid er enig i vedtakene, er jeg glad for at tonen mellom politikerne er god og konstruktiv.
Årets budsjett handler selvsagt om Enebakk, men det er klart at situasjonen i resten av verden påvirker oss. Mye er usikkert og da er det viktig at vi står rustet til å møte de utfordringene som også kan ramme oss.
Med det ønsker dere alle en god debatt og at vi vedtar et godt budsjett for 2012.
Tonje Anderson Olsen
Ordfører
19. desember 2011
Best i klassen på å følge opp direktiver fra EU, men følger staten opp med midler til kommunene?
Arbeidsdagene er varierte og spennende for en ny ordfører og etter en hektisk start før jul kommer nå en litt mer stille periode hvor jeg kan jobbe mer med aktuelle saker.
VANNOMRÅDE ØYEREN
I dag, onsdag 4. januar har jeg vært på møte med styringsgruppa til Vannområde Øyeren/Glomma. Det er opprettet et interkommunalt samarbeid som skal følge opp Eu’s vanndirektiv. Det er ansatt en prosjektleder som skal fronte arbeidet. Vannområdet skal ha en god økologisk og kjemisk tilstand innen 2021, og vannkvaliteten skal ikke forringes i forhold til dagens tilstand. Målet er at prosjektet skal være ferdig i 2016.
Kommunene Nord-Odal, Sør-Odal, Eidsvold, Ullensaker, Nes, Sørum, Fet, Rælingen, Aurskog-Høland, Enebakk, Trøgstad, Askim og Spydeberg deltar i prosjektet. Det var en positiv og god tone i styringsgruppa som bestod av ordførere/varaordførere og representanter fra fylkesmannen og fra fylkeskommunen.
Fremdriften i prosjektet blir snart å finne på en egen hjemmeside, men alle vannområde-prosjektene finner du her: Vannportalen.no
VANNOMRÅDE MORSA
Enebakk deltar også i vannområdet Morsa. Dette vassdraget går ut ved Vannsjø i Moss og er utpekt av miljøverndepartementet som et pilotprosjekt for praktisk gjennomføring av EU’s vanndirektiv. Her samarbeider Enebakk med Ski, Spydeberg, Hobøl, Våler, Moss, Rygge og Råde. På grunn av utslippsbegrensninger til Morsa- vassdraget må Enebakk kommune legge nytt avløpssytem over mot Øyeren. Hjemmeside finner du her: Morsa
NIVA RAPPORT
I en kort rapport som omhandler utviklingen av miljøtilstanden til Øyeren kan man lese:
Kilde: Niva rapport om Øyeren 1980-2010 (15.10.2011). Du kan lese mer her: Niva Rapport
Rent vann er viktig og ingen selvfølge. Det blir spennende å følge arbeidet videre, selv om jeg er kritisk til at kommunene ikke har fått klare økonomiske tilsagn fra staten. Arbeidet skal starte opp nå og da burde de økonomiske insentivene vært på plass. Dette tok flere andre og jeg opp på møtet med ordførerne fra de andre kommunene i dag. Vi skal se nærmere på hvordan vi sammen med fylket kan legge press på sentrale myndigheter. Ingen i staten har sett på hvordan det totale kostnadsbildet vil se ut for alle kommunene i landet, men det har jo kommet tall fra forprosjektene som viser at det blir en ekstra regning for kommunene. Sweco har utarbeidet et notat med anbefalinger, men om det er tatt hensyn til i 2012 skal jeg få sjekket ut.
![]() |
| Ignaelva (Foto: Tonje A. Olsen) |
VANNOMRÅDE ØYEREN
I dag, onsdag 4. januar har jeg vært på møte med styringsgruppa til Vannområde Øyeren/Glomma. Det er opprettet et interkommunalt samarbeid som skal følge opp Eu’s vanndirektiv. Det er ansatt en prosjektleder som skal fronte arbeidet. Vannområdet skal ha en god økologisk og kjemisk tilstand innen 2021, og vannkvaliteten skal ikke forringes i forhold til dagens tilstand. Målet er at prosjektet skal være ferdig i 2016.
Kommunene Nord-Odal, Sør-Odal, Eidsvold, Ullensaker, Nes, Sørum, Fet, Rælingen, Aurskog-Høland, Enebakk, Trøgstad, Askim og Spydeberg deltar i prosjektet. Det var en positiv og god tone i styringsgruppa som bestod av ordførere/varaordførere og representanter fra fylkesmannen og fra fylkeskommunen.
Fremdriften i prosjektet blir snart å finne på en egen hjemmeside, men alle vannområde-prosjektene finner du her: Vannportalen.no
VANNOMRÅDE MORSA
Enebakk deltar også i vannområdet Morsa. Dette vassdraget går ut ved Vannsjø i Moss og er utpekt av miljøverndepartementet som et pilotprosjekt for praktisk gjennomføring av EU’s vanndirektiv. Her samarbeider Enebakk med Ski, Spydeberg, Hobøl, Våler, Moss, Rygge og Råde. På grunn av utslippsbegrensninger til Morsa- vassdraget må Enebakk kommune legge nytt avløpssytem over mot Øyeren. Hjemmeside finner du her: Morsa
NIVA RAPPORT
I en kort rapport som omhandler utviklingen av miljøtilstanden til Øyeren kan man lese:
Kilde: Niva rapport om Øyeren 1980-2010 (15.10.2011). Du kan lese mer her: Niva Rapport
Som de fleste andre norske innsjøer er Øyeren dannet av isens graving under siste istid. Isen trakk seg tilbake fra dette området for ca 10000 år siden. I den tidligste perioden i isens tilbaketrekning var det direkte kontakt mellom Vänern, Haldenvassdraget og Glomma nedenfor Kongsvinger (den såkalte Ancylussjøen). Dette har medført at Øyeren har et uvanlig stort antall arter av vannlevende organismer, sammenliknet med de fleste andre norske innsjøer.
Rent vann er viktig og ingen selvfølge. Det blir spennende å følge arbeidet videre, selv om jeg er kritisk til at kommunene ikke har fått klare økonomiske tilsagn fra staten. Arbeidet skal starte opp nå og da burde de økonomiske insentivene vært på plass. Dette tok flere andre og jeg opp på møtet med ordførerne fra de andre kommunene i dag. Vi skal se nærmere på hvordan vi sammen med fylket kan legge press på sentrale myndigheter. Ingen i staten har sett på hvordan det totale kostnadsbildet vil se ut for alle kommunene i landet, men det har jo kommet tall fra forprosjektene som viser at det blir en ekstra regning for kommunene. Sweco har utarbeidet et notat med anbefalinger, men om det er tatt hensyn til i 2012 skal jeg få sjekket ut.
lørdag 19. november 2011
En ny hverdag
Mandag 31. oktober ble nytt kommunestyre konstituert i Enebakk kommune. Enebakk Høyre er stolte og glade for at vi skal ha ordførervervet de neste fire årene. Som fersk ordfører må jeg beklage at bloggen har ”tørket” litt ut siden valget. Å finne tid til skriving har ikke vært enkelt.
Denne bloggen kommer heretter til å omhandle politiske saker vi arbeider med i kommunen og litt om arbeidet jeg utfører på vegne av Enebakks innbyggere.
Hvordan har dagene mine vært siden 1. november?
Overgangen har vært stor fra en hverdag fylt med elever og en hektisk skolehverdag på Enebakk ungdomsskole. Ordførerkontoret ligger i 2. etasje på Herredshuset i Kirkebygda. Litt ensomt og litt avsondret fra alt som skjer.
Folkevalgtopplæring
Etter et valg er det mange nye politikere og i den forbindelse har vi i Enebakk gjennomført en felles folkevalgtopplæring for hele kommunestyret. Kurset var et lærerikt og viktig innslag i starten av en ny kommunestyreperiode.
Hverdagen så langt
Det har vært mange møter, kurs og markeringer de første 14 dagene som ordfører. Derfor har jeg så langt kun hatt 2-3 dager på kontoret. Å bli kjent med ordførere og andre fra våre nabokommuner har vært positivt og det er bra å knytte kontakter – både mot Follo og Romerike.
Første oppdrag med ordførerkjedet
Men for meg er det først og fremst den jobben jeg kan gjøre inn mot Enebakk som er viktig. Jeg er derfor glad for at min første representasjonsoppgave som ordfører var å dele ut Enebakk kommunes kulturpris 2011 til Leikarringen Ignar. Det gjorde jeg sammen med leder for kultur, oppvekst og skole – Nina E. Wold og enhetsleder Per Sandvik. Leikarringen har lange og gode tradisjoner i Enebakk. Jeg håper barn og unge i Enebakk i større grad finner veien frem til Leikarringen, de ivaretar en viktig kulturarv – både innenfor sang, dans og musikk. Dette viste seg i stor grad da deltakere fra dansegruppa Frikar viste hvordan norsk hallingdans og break dance – lett kan kombineres i felles dans. Fantastisk!!
Budsjett 2011
Rådmannen har lagt ut sitt forslag til budsjett og økonomiplan. De politiske gruppene arbeider nå med dette frem til endelig vedtak i kommunestyret 19. desember.
SKUP - utvikling av Enebakk skolen
To dager denne uken var jeg på kurs vedrørende kunnskapen elevene tilegner seg på skolene våre. Enebakk har inngått en avtale med Veilederkorpset. De gir støtte til skoleeiere og skoler som trenger veiledning for å bedre læreprosessene i skolen. Dette utviklingsarbeidet skal forankres ute på skolene ved rektorene, skoleeierne som er kommunestyret og tre personer fra administrasjonen. Det blir veldig spennende å følge dette prosjektet av flere årsaker. Vi ser at begge våre ungdomsskoler oppnår gode resultater ved eksamen på 10. trinn, men vi ser også at vi har mulighet til å løfte både de beste og de svakeste elevene våre. Vårt mål er selvsagt bedre kvalitet i skolene våre, og da må vi ha gode kunnskaper om dagens tilstand i skolen.
Abonner på:
Innlegg (Atom)








