lørdag 20. august 2011

Nyhetsbrev nr. 2 – Kommunestyrevalg 2011 – Enebakk Høyre

Sist uke hadde fremdeles store deler av Høyrelista vår ferie. Godt at mange utnytter sommeren til det fulle! Nå er de fleste av dere tilbake, og jeg håper dere har hatt deilige dager og at dere nå er klare for en skikkelig innsats frem til 11. og 12. september.

Først; takk til Thorbjørn og Bent for at dere hadde anledning til å stille opp på valgkampstarten i Ytre og i Kirkebygda sist lørdag. Det var forholdsvis stille der jeg var på Flateby, men det var fint å komme i gang. Noen samtaler og diskusjoner ble det.
Førstkommende lørdag har vi ingen stands, men valgkampen er i gang og da må vi bruke andre midler for å nå ut til velgerne.
Aviser og sosiale medier er viktig for at innbyggerne i Enebakk blir kjent med våre saker og vår politikk.
Den beste kanalen vi har er Enebakk Avis, der var det klargjort et innlegg/svar til Stubberuds åpne spørsmål om skole i Ytre. Dessverre hadde ikke avisen plass denne uken. Det vil komme neste uke, sammen med et annet innlegg.

Sosiale medier
John-Arne er kjempeflink til å skrive blogg og finne frem Enebakk Høyre saker som han legger ut på Enebakk Høyres sider på Facebook.
Alle som har fått en lenke av TV2 må få lagt inn profilen sin der. Det er faktisk mange som går inn der og ser etter dere.

Ordførerkandidat - Spørsmål?
Enebakk Høyre inngår ingen forpliktelser eller avtaler før valget er ferdig. Først når velgerne har ”talt”, vil vi søke forhandlinger. Det skal ikke være noen tvil om at Enebakk Høyre kommer til å kreve ordførervervet dersom vi kommer i posisjon til det.

Intervju i Enebakk avis
Neste torsdag skal jeg til intervju i Enebakk avis, det vil si at vi får vårt ”Ordførerinnlegg” i nest siste- eller siste avis før valget. Jeg gleder meg til å fronte våre saker og program, men for meg er det like viktig å gjøre det kjent for innbyggerne at de får de beste og mest engasjerte politikerne ved å stemme på Høyre.
For meg så handler politikk om å ha visjoner og litt store mål å strekke seg etter. Det var nettopp det jeg fant hos Tore Tidemann og det var derfor jeg ville være med aktivt i politikken i Enebakk da Tore og Jostein spurte meg for 5 år siden.

I media:
På Østlandets Blad ligger det ute en lenke med en filmsnutt til alle ordførerkandidatene til Høyre i Akershus.l
Romerikes Blad har hatt en dobbel side med intervju av Dag (Frp), Øystein (Ap) og meg (H):
Vi deltok også i et nettmøte i Romerikes Blad på onsdag.

Valgkampmateriell:
Vi vil ha et lager med programmer og utstyr hos Nina E. Wold på Omberg gård i Ytre, på Flateby vil John-Arne Nyland ha et lager. Resten vil stå hos meg i Kirkebygda.

Stands i Ytre, på Flateby og i Kirkebygda
Ny og oppdatert liste vil komme. Nina og Jostein har ansvar i Ytre, John-Arne har ansvar på Flateby og jeg har ansvar i Kirkebygda.

Blå hilsen fra

Tonje

søndag 14. august 2011

Finner du ditt parti? og Hvem er hvem?

Lørdag startet valgkampen i Enebakk. Etter enighet mellom alle partiene, startet vi valgkampen med å dele ut denne fellesbrosjyren:


Enebakk Høyre hadde dyktige lokalpolitikere ved Vågsenteret i Ytre, ved Joker i Kirkebygda og på Flatebysenteret. Jeg hadde gleden av å stå på Flateby. Det var ikke mange innbyggere ute på lørdagshandel, men jeg hadde flere hyggelige og engasjerende samtaler. Noen var natuligvis opptatt av katastrofen som rammet oss den 22. juli, andre var opptatt av saker i kommunen. Jeg er kjempeglad for å komme ut å treffe innbyggerne og jeg håper på mange fine samtaler og utfordringer i ukene som kommer.

Hvem er hvem?
Flere av de jeg snakket med hadde sett bildet på plakaten vår i Enebakk Avis. En del lurte på hvem de forskjellige personene var. Det burde kommet frem at dette er ordfører/førstekandidatene til partiene i Enebakk. 

For mange innbyggere er de fleste av oss lokalpolitikere ukjente fjes. Jeg har derfor skrevet navn og parti på alle under det forrige blogginnlegget mitt. Du kan jo gjette hvem som hører til hvor først? :-)


Å finne sitt parti?
For mange er partivalget enkelt, men det er også mange som ikke er sikre og som sliter med å finne ”sitt” parti. Det er nok ingen partier som kan dekke alle meninger og interesser, så ofte må man finne hvilke hovedsaker man er opptatt av. I Enebakk er det viktige skiller mellom partiene i noen saker, men vi er også enige i mange saker.

Vi i Enebakk Høyre jobber aktivt for økt kunnskap i skolen, kvalitet i omsorgen, bedre veier, nei til eiendomsskatt og trygge lokalsamfunn. Vi mener at disse punktene skal være grunnpilarene i vårt lokalsamfunn. 

Spennende partimålinger
Som Enebakk Høyres ordførerkandidat kjenner jeg nå at spenningen tiltar og med de siste partimålingene kan det se ut til å bli et veldig spennende valg.
Enebakk Høyres største og beste blogg tilhører John-Arne Nyland. Han har nettopp gjort en vurdering ut fra ferske målinger - og han viser til, at her vil det bli jevnt. Les bloggen hans her: Politikk i Enebakk
Programmet vårt for 2011-2015 kommer ut på nettet en av de første dagene - gå inn og ta en titt på våre kandidater: Hjemmesiden til Enebakk Høyre



Møte torsdag 11. august med alle partiene i Enebakk - Hvem er hvem?

Ordførerkandidatene fra alle partiene i Enebakk. Fra venstre: Dag Bjerke - Frp, Anne Karin Ødegården - SV, Leif Øystein Forfang - Krf, Tonje Anderson Olsen - Høyre, Prisca Bruno Massao - Venstre, Øystein Slette - AP og Kjell Dehli - SP
I kveld har vi hatt møte med representanter fra alle partiene i Enebakk. Vi har sammen kommet frem til følgende:

1. Nå på lørdag 13. august kl. 12.00-14.00 skal alle partiene stille med 1 representant hver i Kirkebygda, Våg senteret og på Flateby. Vi stiller i partiklær men uten valgkampmateriell.
Det vil bli delt ut en flyer med teksten: ”Vern om demokratiet – bruk stemmeretten”. Det vil være et felles bilde av alle ordførerkandidatene, samt partilogoer.

2. I Enebakk har det vært mest vanlig å stille med stands de siste 3 ukene før valget, dvs. 27. august, 3. september og 10. september. Vi i Høyre hadde opprinnelig en plan om å stå på stand den 20. august, men det utgår da det er offisiell minnedag den 21. august.

3. Vi skal prioritere ungdommen. Derfor skal vi legge spesielt vekt på de unge lørdag 27. august. Dette skal vi ha inn i Enebakk Avis i forkant.
Jeg tar kontakt med Unge Høyre i Akershus for å høre om de har noen unge som kan stå på stand sammen med oss denne dagen.

4. Utover dette med stands, så åpner all annen ordinær valgkamp nå på lørdag etter kl. 12.00.
For vår del betyr dette at Enebakk Høyres websider, facebooksider, blogger osv. skal i full sving fra lørdag av. 
Fint om alle følger med og ”deler” saker som blir lagt ut, slik at vi når ut til så mange som mulig.

Dette var kort oppsummert fra møtet i kveld. Ny og oppdatert valgkampliste kommer snart. Ta kontakt hvis du har spørsmål.

Vennlig hilsen


Tonje


Nyhetsbrev nr. 1 – Kommunestyrevalg 2011 – Enebakk Høyre


Enebakk, 10. august 2011
Hei kjære Høyrevenner!

Jeg håper at alle har hatt en deilig sommer og at dere er klare for valgkampen som nå nærmer seg.
Valgkampen starter sentralt lørdag 13. august kl. 12.00. I Enebakk var det egenlig ikke meningen at vi skulle starte med stands før neste helg, men mange innbyggere vil nok forvente at de kan treffe lokalpolitikere førstkommende lørdag. Jeg håper derfor at vi kan stille med noen personer i hver del av bygda. Se vedlagt forslag til valgkampoversikt.
Mange vil ha behov for å snakke om det som har skjedd. Vi bør vise raushet og være medmennesker for de som vil snakke med oss – alle har hatt det vondt uansett politisk tilhørighet.

Enebakk kommune  - Angrepet på Utøya og bomben i Oslo
Det kan være at dere får spørsmål om hvordan kommunen har håndtert katastrofen fredag 22. juli.
I dagene som fulgte etter tragedien fungerte jeg som ordfører og i løpet av helgen snakket jeg med Dag Bjerke og med fungerende rådmann Rune Hallingstad. Rune og jeg hadde et møte mandag morgen, samt to senere møter med kommunens kriseteam og prest. Det ble etter hvert avklart at Enebakk ikke hadde noen direkte involverte innbyggere, men vi kunne ikke være sikre de første dagene så kommunens kriseteam var i beredskap i påvente av endelig svar.
Vi ble enige om å utvide åpningstiden på helsestasjonen, åpne Enebakk kirke to ettermiddager og kvelder, samt legge ut en kondolanseprotokoll slik at innbyggerne kunne uttrykke medfølelse og omtanke med de som er rammet. Jeg var sammen med deltakere fra kriseteamet og presten begge dagene kirken var åpen. Det var noen få innbyggere innom og tente lys begge dagene.
I ettertid ble det også åpnet for at man kunne tenne lys og legge ned blomster på minnelundene vi har ved begge kirkene våre.
 Veien videre
Å tenke på kommunevalg og valgkamp har ikke vært enkelt for noen av oss, men i morgen torsdag 11. august skal 2-3 representanter fra alle partiene møtes på Herredshuset for å snakke om valgkampen i Enebakk. Fra oss stiller John-Arne, Owe Gunnar og jeg.
For oss i Høyre gjelder det å oppfordre alle til å bruke stemmeretten sin. Å støtte opp om demokratiet er viktigere enn noensinne.

John-Arne legger programmet ut på Enebakk Høyres nettsider:

Ønsker du papirutgaven? Ta kontakt med Tonje – Tlf.: 90552268 eller på E-post: t-and-o@online.no

Økt valgdeltakelse i Enebakk må være et mål denne valgkampen – snakk med alle du kjenner om at du står på listen til Høyre ved kommunevalget. Skal vi vinne valget og nå målet med Høyreordfører i Enebakk de neste fire årene, må vi være i kontakt med velgerne – både gamle og nye!

Varm klem fra Tonje

lørdag 13. august 2011

Snart starter valgkampen i Enebakk


Høyre er nå i gang med forberedelsene til valgkampstarten lørdag 13. august. Tirsdag 9. august var jeg invitert til filmopptak på Høyres Hus i Oslo. Alle Høyres ordførerkandidater i Akershus var invitert. På 30 sekunder skulle jeg presentere meg som Enebakk Høyres ordførerkandidat, si litt om våre hovedsaker og oppfordre innbyggere til å stemme på oss. På 30 sekunder….. Det var en utfordring, da man knapt får sagt navnet sitt på den tiden. Det ble foretatt et par opptak, så får vi vente i spenning på om dette ble bra eller ikke.

Møte på Stortinget

Samme dag hadde høyrepolitikere fra alle kommunene i Akershus samling på Stortinget med samtaler om de grusomme hendelsene i Oslo og på Utøya, gjennomgang av valgkampmateriale og litt om hvordan Høyre har håndtert hendelsene. Å gi støtte til Arbeiderpartiet og AUF har vært viktig i denne perioden. Attentatene var et angrep på vårt demokrati og kunne rammet hvem som helst.
For oss gjelder det å oppfordre alle til å bruke stemmeretten sin. Å støtte opp om demokratiet er viktigere enn noensinne.
Nå er det kommunevalg og ikke stortingsvalg, derfor skal våre lokale saker være i hovedfokus. 


For Enebakk Høyre er å bevare og å videreutvikle et godt og trygt lokalsamfunn for alle innbyggere viktig.
  • Vi vil ha flere og nye boliger for unge og for eldre som ønsker å skifte ut et stort hus, med noe mindre og mer lettstelt. 
  • Vi ønsker flere arbeidsplasser til kommunen, fordi mindre pendling gir mer tid til familie og hobbyer. 
  • Vi vil legge tilrette for lag og foreninger som gjør frivillig arbeid. De frivillige er en bærebjelke i lokalsamfunnet.

Enebakk Høyres program var ferdig trykket før sommerferien og vi er stolte over et godt program som vi skal jobbe etter de neste fire årene. Vi gleder oss til å komme ut å treffe velgere og kommer til å stille på stand med et mannskap som er engasjerte og dyktige.

Torsdag 11. august skal deltakere fra alle partiene i Enebakk møtes for å snakke om den kommende valgkampen. Åpningen av valgkampen er lørdag 13. august kl. 12.00.

tirsdag 9. august 2011

Kondolanseprotokoll - Ligger på biblioteket i Enebakk t.o.m. 12. august 2011


Ord blir fattige når familier og venner i hele vårt langstrakte land er i dyp sorg. Men samtidig er det fint å kunne vise medfølelse i en felles kondolanseprotokoll.


"Våre kondolanser, dypeste medfølelse og sympati til alle etterlatte, til de skadede og til de som klarte seg på Utøya og i Oslo denne forferdelig dagen.
Fredag 22. juli 2011 ble vår frihet og vårt demokrati angrepet. Hele landet er rammet og vi er alle i sorg etter et angrep som er helt uvirkelig. Alle våre varme tanker går til de berørte i Oslo, alle som har deltatt i det krevende redningsarbeidet, til Arbeiderpartiet og ikke minst til alle de flotte ungdommene i AUF. Nå er det er viktig at vi som mennesker og samfunn støtter hverandre og viser samhold i sorgens tid."


Mitt lille land -

Det har vært en usedvanlig lang sommerferie for familien og meg. Vi har spart lenge og gledet oss til fireukers reise i Thailand. Vi var flere familier som reiste sammen og vi hadde alle en fantastisk tur. Reiseruten var Bangkok, Hua Hin, Koh Tao, Koh Samui og tilbake til Bangkok. Vi kommer nok til å dra tilbake til dette spennende og vakre landet.

Hjemreisen gikk fint og vi ble hentet av svigerfar på Gardermoen fredag den 22. juli. Glade og fornøyde kom vi hjem og ble møtt av svigermor med verdens beste hjemmelaget lapskaus. Da de dro tilbake til Oslo, dumpet vi ned i sofaen og satte på TV’n. 
”Det har vært en stor eksplosjon”, sa mannen min – ”Huff, glad vi ikke er i en storby som Bangkok lenger”, tenkte jeg. Der var det sikkerhetsvakter overalt og vi ble stadig påminnet om at terrorfaren er en del av hverdagen i mange land. Jeg tittet på bildene på TV-skjermen. ”Himmel, det er jo i Oslo”, sa jeg. ”Det er ikke mulig”. Resten av dagen og helgen ble vi sittende i sofaen foran TV’n. Grusomhetene var ikke til å fatte.


I dagene som fulgte ble det klart at Enebakk ikke hadde noen direkte involverte innbyggere. Jeg fungerte som ordfører den kommende uken, siden ordføreren var på ferie. Det ble bestemt at vi skulle utvide åpningstiden på helsestasjonen, holde åpen kirke to kvelder, samt legge ut kondolanseprotokoll slik at innbyggerne kunne uttrykke medfølelse og omtanke med de som er rammet. Jeg var sammen med deltakere fra kommunens kristeteam og presten begge kveldene vi holdt åpen kirke. Det var ikke så mange innom, men det var fint å kunne tenne lys for de som var rammet av tragedien i Oslo og på Utøya. I etterkant ble det også åpnet for at man kunne tenne lys og legge ned blomster på minnelundene vi har ved begge kirkene våre.

Nå er det mer enn 14 dager siden hendelsen og jeg har, sikkert i likhet med mange andre, hatt en følelse av tomhet og motløshet. At en person kan klare å planlegge og gjennomføre et angrep av et slikt omfang gjør oss sårbare. Samtidig har det vært godt å se hvordan vi som et folk har klart å stå sammen i sorgen. Det er kun årene som kommer som kan si oss noe om det virkelige omfanget av denne tragedien.

Å tenke på kommunevalg og valgkamp har vært utenkelig nå, men torsdag 11. august skal representanter fra alle partiene i Enebakk møtes. Da skal vi snakke om hvordan valgkampen skal gjennomføres her i Enebakk. Demokratiet er vårt viktigste våpen og da er valg nødvendig.