lørdag 7. mai 2011

Politiet så ut som et nyforlovet par - Udatert avisklipp om politiet i Askim

I en skoeske som jeg har "reddet", ligger det mange gamle avisutklipp og dette er teksen på baksiden av et innlegg om Ellef Kjos i Spydeberg på hans 80-årsdag: 

I går blev saken behandlet i herredstyret:
Ordf.: Formannskapet har ikke tatt noe standpunkt i saken, men det har vært nevnt en komite til å utarbeide saken sammen med politiet. Det blir nødvendig å utarbeide et helt nytt reglement, så å gjøre noe i saken i dag kan vi ikke gjøre.
Kvale: Jeg er av den mening at det er politibetjenter nok, bare de blir brukt i rette tid. Men reglementet må omlegges, slik at de ikke patruljerer når det ikke er bruk for dem. For eksempel ved 4-5 tiden om eftermiddagen er det helt unødvendig å gå.
Berg: Jeg er også av den mening at det er politi nok. Men det er ikke nødvendig å patruljere hver aften fra kl. 7 om kvelden. Da er det stille og rolig allikevel. Det er bedre at de på lørdag og søndag litt utover natten. Men det kunde kanskje være et spørsmål om ikke politibetjentene burde forynges. Begge begynner jo nu å bli litt gamle av år.
Kvale: Jeg har lagt merke til at begge betjenter alltid går pent sammen som et annet nyforlovet par. Vilde det ikke vært bedre om den gikk på sydsiden og en på nordsiden av Askimbyen?
Sæves: Vi som skal sove i centrum merker ofte uro i gatene om natten og blir ofte holdt våkne langt utover. Det begynner som regel når tjenestetiden er forbi. Men politiet har jo også andre viktige gjøremål, for eksempel når det gjelder å overholde fartsbestemmelsen for motorkjøretøier. Hvis politiet la litt arbeide på dette, vilde de ganske sikkert gjøre en rik fangst. En mer effektiv tjeneste og en forandring i tjenestetiden vilde være bra. Hvis det ikke allerede er optatt forslag om dette, vil jeg gjerne foreslå at det nedsettes en komite til å utrede spørsmålet.
Ole Gundersen syntes at Askim er et fredelig og rolig sted. Det var de tilreisende som var verst....

- Så er teksten klippet av, det var den andre avissiden som var "viktig". Morsomt å lese og fint å se at vi tross alt har hatt en utvkling i politiet. Å lage komiteer og utredninger er vi fremdeles "gode" på. Problemet nå er at lokaldemokratiet ikke lenger spiller noen rolle for enkelte. Les saken om Storberget som ikke ser behovet for å møte ordførerne i Follo her: ØB
Jeg har også omtalt saken i en tidligere blogg: "Gull og grønne skoger - kutt i politiet".

Det var dagens lille morgenstund - nå skal den nye hengeren vår fylles med hageavfall, gressklipperen skal vekkes til liv igjen og garasjen skal tømmes for skrot. 

onsdag 4. mai 2011

I morgen kveld skal Høyre diskutere skolesituasjonen i Ytre på sitt gruppemøte

I kommunestyret (KST) på mandag skal skolesituasjonen i Ytre Enebakk behandles. Sakspapirer finner du her 
Tilstandanalysen til Ytre Enebakk skole (YES) var faktisk noe bedre enn fryktet, men ny skole skal allikevel planlegges nå. 
I Formannskapet den 27. april, foreslo AP/SP en ny utredning av en ny skolebruksplan for hele Enebakk. Slik jeg ser det er de utredningene som foreligger gode, og vi i Høyre ønsker overhodet ingen omkamp på AP/SP sitt ønske om å legge ned Mjær ungdomsskole og bygge en felles ungdomsskole i Kirkebygda. Høyre fikk gjennomslag og flertall sammen med Frp og SV.
Høyre var i fjor med på å stoppe skoleplanene om Berget det blå på Kvernstua. Spaden sto nesten i jorda, men da vi fikk forelagt økonomien i prosjektet måtte vi legge spaden ned. Det var budsjettert 120 millioner til skolen, og nå viste prosjektet at forslaget ville ligge på rundt 180 millioner kroner. Det kunne vi i Høyre ikke være med på, selv om vi fikk forelagt et noe rimligere alternativ ved en ny behandling av saken. Vi vet at det er menneskene inne i bygget som skaper verdien og som er viktigst for læring og trivsel. Da må et signalbygg til overpris legges til side.
Nye prognoser fra rådmannen viste dessuten at skoleproblematikken ikke var så prekær som først antatt. Rådmannen fikk i oppgave å komme tilbake med ny sak når situasjonen endret seg - og det har vi fått nå.

Romkapasitet på YES
På denne tiden i fjor ble vi forsikret av rådmannen om at romkapasiteten på YES ikke ville være noe problem ennå, og det ville være helt greit å opprette en avdeling med forsterket enhet for barn med multifunksjonshemninger i rommene til den gamle helsestasjonen som hadde sine lokaler på YES. Vi i Høyre ønsket å utrede muligheten for å bygge en forsterket enhet ved Kirkebygden skole. Det var flere årsaker til det. For det første ligger denne skolen midt i bygda, den har flate og oversiktlige uteområder, ungdomsskolen og svømmehallen ligger rett ved og vi mente at det ville være positivt å samle kompetansen på et sted. Dessuten var vi sikre på at YES ville ha behov for den ekstra romkapasiteten som ble tilgjengelig etter helsestasjonen. På grunn av hastverk (vi fikk saken til behandling i mars-10) og flere elever med sterke hjelpebehov trengte skoleplass fra høsten 2010, lot vi oss overbevise om å gå for denne enheten på YES. Høyre hadde dessuten ikke flertall med seg i denne prosessen.
Nå ser vi at det sannsynligvis var feil. I sak 29/11 som kommer opp i KST på mandag står det i punkt 4.: ”rom-problematikken på YES skal vurderes nærmere og sak med alternative løsninger skal legges frem for KOS før budsjettbehandlingen i 2012”. Dvs. nå til høsten.

Ny storskole i Ytre Enebakk
Rådmannen foreslår i sin innstilling at det skal utredes en 4 (5) parallell skole for hele Ytre Enebakk. Det er fornuftig etter min mening. En felles barneskole er både en pedagogisk og økonomisk god løsning. Det er også positivt at OPS (offentlig/privat samarbeid) skal vurderes.
Dersom det stemmer at romkapasiteten er sprengt, ser jeg ingen grunn til å følge rådmannens forslag om å ha skolen klar om 5-7 år. Da bør vi sette i gang utredning av en fornuftig priset skole nå, og skolen bør står klar senest i 2013. 
 

mandag 2. mai 2011

Noen "vesen" tar ansvaret sitt litt for alvorlig

I år kan vi ikke glede oss over blomstene på det nydelige epletreet som har stått i en skråning ned mot Ignaelva.

 
 
Vegetasjon skal være tre meter fra veiskulder - 
dette treet står ned i en skråning og har vært til glede for mange

Det står der hvor det er en liten parkeringsplass/busslomme rett etter innkjøringen til Ekebergdalen. 
Statens vegvesen har i vinter foretatt en kantrydding som savner sidestykke. At det lå 50-100 cm snø i veigrøftene spilte ingen rolle. En ting er at det ikke ser ut langs veiene våre i Enebakk etter vinterens harde fremferd med enorme sager og ”vridere”. Med mange sykelister og motorsykelister langs veiene, vet vi at noen havner i grøfta i løpet av sommeren. I år holder det ikke å bli presset av veien, i år skal de på to-hjul spiddes i tillegg.
Flere innbyggere har tatt kontakt med meg vedrørende årets kantklipping. Alle er forferdet over hvordan det ser ut langs veiene. Før påske tok jeg opp problemet i Utvalg for klima og miljø og vi ble alle enige i at vi skulle skrive et brev til Statens vegvesen hvor vi skulle ta opp måten årets vegetasjonsrydding er gjennomført.

Slike saker er kanskje ikke de mest alvorlige vi jobber med, men vi bør allikevel ikke finne oss i at det skal se slik ut etter vegetasjonsrydding. 

Brev til vegvesenet:
"VEGETASJONSRYDDING LANGS FYLKESVEIENE I ENEBAKK
Det har vært ryddet med sag langs veiene i Enebakk denne vinteren. I år har vinteren vært forholdsvis snørik, noe som har ført til at svært mange trær har blitt kuttet høyt oppe på stammen. Metoden som har blitt brukt har skapt svært stygge og til dels farlige og spisse stubber. Vårt spørsmål i denne forbindelse er om vegvesenet har tenkt til å rydde opp i alt som har blitt liggende igjen langs veien, og om disse svært spisse stammene skal kuttes lavere?
Vi har mange syklister og motorsyklister langs veiene, skulle noen av disse bli presset ut av veien på noen av områdene dere har ”ryddet” kan det oppstå svært farlige situasjoner.
Det kan se ut til at man har vært i overkant ivrig noen steder, og mange trær ser ut til å bare være røsket tvers av. Flisene stikker ut til alle kanter. Nå som våren har kommet ser det helt forferdelig ut langs fylkesveiene våre.

Alle forstår at kantklipping er viktig både i forhold til siktlinjer ved for eksempel kyss og utkjøringer, samt mulighet til å kunne se elg og rådyr som krysser veien. Men det betyr ikke at hele kommunen skal se forsøplet ut etter at vegvesenet har vært ute med maskinene sine.
Vi håper på en snarlig tilbakemelding med informasjon om når og hvordan kantene langs fylkesveiene i Enebakk skal settes i stand og ryddes opp i igjen.

På vegne av
Utvalg for klima og miljø
Enebakk kommune

Med vennlig hilsen

Tonje Anderson Olsen
Utvalgsleder (H)"
Flere bilder - De taler i grunn for seg selv: 


Blir det svaneunger i Ignaelva i år?

I Ekebergdalen i Kirkebygda er vi heldige som har Ignaelva rett ved huset vårt. Hver vår har vi minst et Knoppsvanepar som bygger rede og som vi kan følge med på utover forsommeren.
Det pleier å være fire til seks unger som klekkes ut og vi kan følge utviklingen av ”svanebarna”, før de flytter andre steder på høsten. Barna mine teller svaner hver dag for å følge med på om noen har forsvunnet i løpet av natten.
Det at vi nesten alltid har åpne råker i isen på elva gjennom hele vinteren gjør at mange vakre sangsvaner overvintrer her. De reiser nordover for å hekke etter vinteren. I vinter har vi for første gang på lenge hatt dager hvor eleven har vært helt isbelagt, noe som kan være katastrofalt for svanene. De kan ikke lette og fly når de har for kort ”rullebane” og når de blir liggende i ro om natten fryser isen til rundt dem til de sitter fast og dør.
I vinter kunne vi se bilder i Enebakk Avis, av en svane som hadde frosset fast i isen. Fotografen Kåre Oddvar Hoftvedt som tar helt fantastiske naturbilder, tok de triste bildene ved foringsplassen i februar. Se bildene hans her: Origo - Kaare Oddvar Hoftvedt sine bilder
Nå i dette fantastiske vårværet har spenningen vært stor på om vi får hekkende svanepar her i år. Det er ikke lett å se på svanene hvilket kjønn de har og de siste dagene har det sett ut til at vi har to hanner som svømmer og svømmer og venter. Venter på fruene sine. Svanene lever i et monogamt forhold og jeg fryktet at det var flere ”ekteskap” som ”røyk” i vinter.
Gleden var derfor stor i dag, da jeg satt hjemme og jobbet på PC’n ved stuevinduet. Bildene taler for seg selv. Er vi heldige blir det svaneunger her i år også. Det tar ca. 30 dager fra hunnen legger egg til de blir født, så nå er det bare å følge med. Selv med langlinse ble det litt for langt, men her er beviset :-)

Hunnen blir nærmest drunknet i iveren 


Etter en stund tar hun til vingene


 Hannen ble igjen. 
Han tok en god strekk, fikk lagt fjærene på rett plass 


før han svømte rolig nedover eleven. 
Nå kan vi bare vente i spenning på årets resultat :-)

torsdag 7. april 2011

BYRÅKRAT OVERKJØRER ENEBAKK - FLYTTER TANNLEGEN TIL SKI

Atter en ny sak der Enebakk blir fratatt offentlige tjenester. I forrige uke stod det i Enebakk Avis at den kommunale tannhelsetjenesten i Ytre skulle flyttes til Ski. Å sende alle skoleelever til Ski når det knapt går busser den veien virker svært lite gjennomtenkt. Dersom elevene skal reise til Ski utenom i rushtiden vil det lønne seg å reise til Oslo først og så ta toget til Ski. Veldig praktisk!
Som lærer har jeg hatt mange Flatebyelever som drar en gang i året til tannlegen + alle ”reguleringselever” som må dra oftere. De drar til Strømmen/Lillestrøm og bussen går forholdsvis ofte den veien. Som regel rekker de noen timer på skolen før de må dra. Dersom de har time tidlig, kommer de litt senere til skolen. På grunn av bussforbindelsen mister de ikke mange undervisningstimer. For elever som skal til Ski, blir det ikke like enkelt som tannhelse direktøren Kirsten Nerheim Ahlsen vil ha det til. At direktøren ikke en gang fant det bryet verdt å informere kommunen om sitt vedtak er skammelig.
Man kan ikke forvente at foreldre tar fri fra jobben for å følge elever på 13-16 år til tannlegen. Resultatet vil bli at mange elever må ta hele fraværsdager når de skal til tannlegen. I tillegg har vi pasienter fra sykehjemmene og hjemmetjenesten, samt psykisk utviklingshemmede og pasienter innen psykiatrisk omsorg som det står beskrevet i avisen. Mange av disse gruppene skal ha følge av en ansatt i kommunen, noe som koster tid, penger og økt bilforbruk. Hva vil det koste kommunen å sikre disse gruppene tannhelsetjeneste når det legges til Ski?
Jeg vil tro at de kr. 500 000,- som det ville koste å oppgradere tannlegekontoret i Ytre blir en liten sum i forhold til å sende 1000 pasienter fra Enebakk til Ski hvert år.
Her skyver man alle utgifter over på kommunen og enkeltpersoner i Enebakk fordi de trenger nytt tannlegekontor i Ski.
Ordføreren har tatt tak i dette og han informerte i kommunestyret på mandag om at dette har vært et byråkratisk vedtak som kan endres. Nå må vi legge press på politikere i fylket, og om nødvendig skal vi starte opp et innbyggerinitiativ for å få saken opp til politisk behandling i fylket.

Byråkrat, tilhenger av byråkrati, funksjonær innenfor et byråkrati, særlig som representant for dets langsomme, usmidige og upersonlige behandling av den enkelte sak eller person. (Store norske leksikon: http://www.snl.no/byr%C3%A5krat)

tirsdag 5. april 2011

Gull og grønne skoger? Nye kutt i politiet


Jeg leser i Østlandets Blad at Follo-ordførerne reagerer kraftig på beslutningen om å kutte 10 til 20 årsverk i Follo politidistrikt.
Follo politiet har knapt kommet på plass inn i nye lokaler, før nye kutt foretas. Hvor ble det av pengene man skulle spare på samordningen av lensmannskontorene? Har de fått tid til å vise til noen resultater ennå?
De rødgrønne med justisminister Storberget (AP) i spissen valgte å gå for omorganisering av Follo politidistrikt, til tross for stor motstand fra flere av kommunene i Follo. Lensmannskontoret i Enebakk ble fjernet og vi fikk alle tjenester samlet i Ski. Nå truer Storberget med mer kutt. Det har vel vært en del av planen hele tiden, det er bare enklere å fortsette å kutte når befolkningen ikke lenger har lokal tilknytting til politiet? I Enebakk har vi valgt å forsterke SLT arbeidet som et resultat av at forebyggende arbeid er viktigere enn noensinne. Håper ordførerne får større gjennomslag denne gangen. Stå på! Les mer om hva politiet sier her:  Artikkel i ØB

Kommunestyret 4. april 2011


HVOR SKAL DEN NYE BRANNSTASJONEN LIGGE?
I kommunestyret i går var jeg spesielt opptatt av rådmannens forslag om å plassere den nye brannstasjonen på tomten mellom fylkesveien og Herredshuset. Nordre Follo Brannvesen (NFB) hadde i samarbeid med kommunen sett seg ut 7 ulike alternativer til det nye bygget. At NFB har valgt ut den tomten som er mest sentral, enklest å bygge på og rett ut mot 40 sonen på fylkesvei 120 forstår jeg godt. Men, som innbygger mener jeg at plasseringen er feil.
Jeg hadde i forkant sendt inn spørsmål på vegne av Høyre til rådmannen. Vi ønsket en utdypning vedrørende plasseringen, estetisk utforming, tidligere forslag om Gjølstad og om NFB hadde fått gratis tomt av andre kommuner. Ut i fra saksdokumentene ble det ikke gjort noen kommunal vurdering på om denne tomten bør ses i sammenheng med en fremtidig utvikling av sentrum av Kirkebygda. Noe jeg mener må med i en slik sak. Med en prioritertingslite kunne vi eventuelt vurdert dette forslaget opp mot et alternativ 2. eller 3. Uten noen prioritert liste, hadde vi ikke noen alternativer å gå for når vi mener at forslag til  plassering er feil.
Det er noen ganger slik at vedtak i kommunestyret får utilsiktede resultater. Jeg ser at vårt vedtak fra 2010 om å gi NFB muligheten til å velge en alternativ tomt har kommet skjevt ut. Høyre ønsket derfor å sende saken tilbake til teknikk og utvikling for ny behandling.
Fra talestolen takket jeg for svarene fra rådmannen og innbød til en diskusjon om punktene vi hadde tatt opp med rådmannen. Sp var enig og foreslo saken sendt tilbake. Ap og Sv var også enige. Frp ønsket å gå for utbyggingen, de mente at dette var den eneste mulige løsningen, og det var kun de partiene som ville bruke mye penger som ville utsette saken. Det ble sagt at denne tomten var lite egnet til noe annet enn parkering og brannstasjon. Debatten gikk frem og tilbake, før det ble bedt om et gruppemøte. Frp, Krf og Høyre hadde et felles møte, og Høyre fikk gjennomslag for sine synspunkter i saken. Saken blir sendt i retur til ny vurdering sett i sammenheng med kommunens fremtidige behov.

TILSTANDSRAPPORT GRUNNSKOLE ENEBAKK
Alle skolene har rapportert inn, og KOS har utarbeidet en tilstandsrapport over status av læringsresultater og læringsmiljø. Gledelig er det å se at lesing som kommunen har satset hardt på – begynner å vise resultater. Flott! Noen skoler har fremdeles litt for svake resultater. I matematikk har skolene en jobb å gjøre. Høyre hadde i forkant sendt inn spørsmål til rådmannen om hva som gjøres for å forbedre resultatene. Svarene ble lagt frem i møtet. Rådmannen viste til at det arbeides med å utvikle samme opplegg som for leseopplæringen. Det utarbeides en plan for 1.-10. trinn med fokus på at de grunnleggende ferdighetene i matematikk blir representert i alle fag, og kompetansemålene skal tydelig defineres for hele skoleløpet. Kartlegging av behov for eventuelle kompetanseutviklingstiltak vil også bli gjennomført. Vi er fornøyde med denne tilbakemeldingen fra rådmannen.

BØRTER – Sv og Krf har bedt om lovlighetskontroll på vedtaket på søknad om dispensasjon for oppføring av bygninger på Børter Gård. Saken blir derfor oversendt til Fylkesmannen.

KUNSTGRESSBANER - Kommunestyret gikk enstemmig inn for å utbetale kommunalt tilskudd og forskuttere spillemidler til kunsgressprosjektene til Enebakk idrettsforening og Driv. Det betyr at de kan starte arbeidet og kanskje kan innbyggerne i Enebakk spille på eget kunstgress i løpet av sommeren. Masse frivillig arbeid og dugnader er allerede igang.

Hele sakslisten ligger her: Kommunestyret 4. april 2011