lørdag 19. november 2011

En ny hverdag

 

Mandag 31. oktober ble nytt kommunestyre konstituert i Enebakk kommune. Enebakk Høyre er stolte og glade for at vi skal ha ordførervervet de neste fire årene. Som fersk ordfører må jeg beklage at bloggen har ”tørket” litt ut siden valget. Å finne tid til skriving har ikke vært enkelt. 
Denne bloggen kommer heretter til å omhandle politiske saker vi arbeider med i kommunen og litt om arbeidet jeg utfører på vegne av Enebakks innbyggere.

Hvordan har dagene mine vært siden 1. november?
Overgangen har vært stor fra en hverdag fylt med elever og en hektisk skolehverdag på Enebakk ungdomsskole. Ordførerkontoret ligger i 2. etasje på Herredshuset i Kirkebygda. Litt ensomt og litt avsondret fra alt som skjer. 
Folkevalgtopplæring
Etter et valg er det mange nye politikere og i den forbindelse har vi i Enebakk gjennomført en felles folkevalgtopplæring for hele kommunestyret. Kurset var et lærerikt og viktig innslag i starten av en ny kommunestyreperiode.

Hverdagen så langt
Det har vært mange møter, kurs og markeringer de første 14 dagene som ordfører. Derfor har jeg så langt kun hatt 2-3 dager på kontoret. Å bli kjent med ordførere og andre fra våre nabokommuner har vært positivt og det er bra å knytte kontakter – både mot Follo og Romerike.

Første oppdrag med ordførerkjedet
Men for meg er det først og fremst den jobben jeg kan gjøre inn mot Enebakk som er viktig. Jeg er derfor glad for at min første representasjonsoppgave som ordfører var å dele ut Enebakk kommunes kulturpris 2011 til Leikarringen Ignar. Det gjorde jeg sammen med leder for kultur, oppvekst og skole – Nina E. Wold og enhetsleder Per Sandvik. Leikarringen har lange og gode tradisjoner i Enebakk. Jeg håper barn og unge i Enebakk i større grad finner veien frem til Leikarringen, de ivaretar en viktig kulturarv – både innenfor sang, dans og musikk. Dette viste seg i stor grad da deltakere fra dansegruppa Frikar viste hvordan norsk hallingdans og break dance – lett kan kombineres i felles dans. Fantastisk!!

Budsjett 2011
Rådmannen har lagt ut sitt forslag til budsjett og økonomiplan. De politiske gruppene arbeider nå med dette frem til endelig vedtak i kommunestyret 19. desember.

SKUP - utvikling av Enebakk skolen 
To dager denne uken var jeg på kurs vedrørende kunnskapen elevene tilegner seg på skolene våre. Enebakk har inngått en avtale med Veilederkorpset. De gir støtte til skoleeiere og skoler som trenger veiledning for å bedre læreprosessene i skolen. Dette utviklingsarbeidet skal forankres ute på skolene ved rektorene, skoleeierne som er kommunestyret og tre personer fra administrasjonen. Det blir veldig spennende å følge dette prosjektet av flere årsaker. Vi ser at begge våre ungdomsskoler oppnår gode resultater ved eksamen på 10. trinn, men vi ser også at vi har mulighet til å løfte både de beste og de svakeste elevene våre. Vårt mål er selvsagt bedre kvalitet i skolene våre, og da må vi ha gode kunnskaper om dagens tilstand i skolen.


søndag 16. oktober 2011

Tonje Anderson Olsen fra Høyre blir ordfører i Enebakk kommune i perioden 2011-2015


Forhandlingene mellom Enebakk Høyre, Frp og Krf har vært en god prosess og vi har sammen kommet frem til en god plattform som vi skal styre etter de kommende fire årene. Torsdag ble pressemeldingen sendt ut med informasjon om at undertegnede blir den nye ordføreren i Enebakk kommune. Konstitueringen skal skje i kommunestyremøte 31. oktober 2011.

Pressemelding: 
"Partiene Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti i Enebakk har gjennom forhandlinger blitt enige om en ny politisk plattform for valgperioden 2011 – 2015.
Dette innebærer at Høyres Tonje Anderson Olsen blir ordfører og FrPs Dag Bjerke blir varaordfører.
I hovedutvalg for Teknikk og Utvikling blir det leder fra Høyre, i hovedutvalg for Helse og Omsorg blir det leder fra FrP og i hovedutvalg for Kultur, Oppvekst og Skole blir det leder fra Høyre.
(sign)
 Jostein Årre(Høyre)   Dag Bjerke (FrP)     Leif Øystein Forfang (KrF)"

Fredag 14. oktober ble derfor en svært spesiell dag for meg. Jeg skulle vært på forelesning på Høgskolen i Akershus, men barna var hjemme på grunn av stengt skole. Det var egentlig like greit. Dagen startet med radiointervju på Østlandssendingen og avisintervju med Romerikes Blad, deretter ringte Østlandssendingen TV. De ville komme for å ta et kort intervju på Herredshuset i Enebakk. Deretter ringte de opp igjen fra NRK radio og ville ha meg inn til studioet i Oslo for å ta et litt lenger intervju på direkten i P1. Det ble med andre ord - en spesiell, men svært hyggelig dag. I løpet av helgen har jeg fått mange hyggelige og positive tilbakemeldinger - Det har varmet! 

Det blir på mange måter en ny hverdag og jeg kommer helt sikkert til å savne lærerjobben min på Enebakk ungdomsskole, alle elevene og verdens beste kollegaer de neste fire årene. Men, jeg ser frem til nye oppgaver i nytt verv og jeg vet at vi har en solid gruppe i Enebakk Høyre som jobber godt med de politiske sakene og som gleder seg til kommende kommunestyreperiode. Samarbeidet med Frp og Krf har fungert godt de foregående periodene og jeg er glad for at vi står samlet også i den kommende perioden. 

Lenker til avisartikler:

Besøk, og bli gjerne venn med Enebakk Høyre på vår hjemmeside: Enebakk Høyre

Fritid er også viktig
Etter noen hektiske og innholdsrike uker med knapt en møtefri kveld, var det derfor deilig å være ute i vakkert høstvær sammen med gutta mine og søsteren min i går. Vi gikk lang tur på Malmøya og vår "lille" newfoundlandshund - Balder på snart 5 måneder kunne ikke forstå hvorfor han ikke fikk lov til å ta en dukkert i Oslofjorden. Her er vi på min søsters faste fiskeplass ytterst på Malmøya.

Balder forsøker å be pent om et lite høstbad - Når jeg ser bilde av ham kan jeg nesten ikke forstå hvor raskt de siste ukene har flydd....i går veide han 33 kg

Her er Balder i slutten av mai
Balder for 10 uker siden
    





fredag 16. september 2011

Høyre ble det største partiet i Enebakk


Stor takk til våre velgere, støttespillere og listekandidater. Enebakk Høyre ble det største partiet og det er vi svært glade og takknemlige for. Mandag starter forhandlingene opp og vi kommer tilbake med informasjon når avtalene er klare. 

Fra Enebakk Høyres program: 

"Hilsen fra ordførerkandidaten

Kommunevalget i 2007 ble et brakvalg for Enebakk Høyre. I inneværende periode har Høyre hatt hele 9 av 27 medlemmer i kommunestyret.  
Mange enebakkinger ønsket i 2007 at vår daværende ordførerkandidat Tore Tidemann skulle fortsette i sin stilling som kommunens ordfører. Dessverre for Enebakk, oss i Høyre og ikke minst familien til Tore, så gikk han bort på grunn av komplikasjoner etter en operasjon. Høyre valgte å stille seg bak varaordfører Dag Bjerke fra Fremskrittspartiet.
Sammen med dem og Kristelig Folkeparti har vi har et godt samarbeid i perioden. Nå ønsker vi ordførervervet tilbake! I Enebakk Høyre står vi på for Enebakks innbyggere, og er svært aktive i vårt politiske arbeid. Vi er opptatte av å være i god kontakt med innbyggerne i alle deler av bygda vår. Høyre har flinke og engasjerte kandidater på valglistene. De ønsker å arbeide for en positiv utvikling av bygda vår. Vi har jobbet hardt for mange av våre hjertesaker. Vi har styrket ressursene til barnehager, skole, fritidsklubber og omsorg. Vi har oppnådd 100 % barnehagedekning, skoleresultatene peker i riktig retning og ny sykehjemsavdeling på Ignagard stod ferdig i 2010. I de kommende årene vil vi jobbe for å øke kompetansen hos kommunens ansatte. Vi vil gjøre Enebakk til en mer attraktiv kommune å bo i, ønske å jobbe i og drive aktiviteter og frivillig arbeid i.
Høyre er opptatt av lokaldemokratiet. Vi mener at makt og ansvar bør ligge så nært den enkelte innbygger som mulig. Det innebærer også at innbyggerne skal oppleve kommunen som en service innstilt og positiv tilbyder av de tjenestene man kan ha behov for. Alle skal møtes med respekt og vennlighet når de tar kontakt med kommunen vår.
Høyre respekter privat eiendomsrett.
Vi skal sørge for at du som innbygger skal få en serviceerklæring, når du trenger hjelp eller service fra kommunen. Kommunen skal forplikte seg på å holde sine frister og du skal få de opplysningene du trenger når du trenger dem.
Godt valg!
Med vennlig hilsen
Tonje Anderson Olsen
Ordførerkandidat – Enebakk Høyre"

tirsdag 13. september 2011

En lang valgnatt

Det ble en lang og spennende valgnatt. Enebakk Høyre beholdt stillingen som det største partiet, og det er vi særdeles glade for. Nå er fintellingen i gang - så får vi vente på det helt endelige resultatet. Så langt har Høyre flertall sammen med Frp. I morgen er det styremøte i Enebakk Høyre.
Det ble ikke mange timer med søvn i natt, så dag blir det tidlig kvelden.

Dagens avisartikler:

Østlandets Blad
Enebakk Avis
Romerikes Blad




søndag 11. september 2011

Vil innbyggerne i Enebakk fortsatt støtte opp om Høyres politikk og dyktige lokalpolitikere?



Da er siste Høyre program delt ut for denne gang, og vi som har jobbet med Enebakk Høyres valgkamp kan ikke gjøre annet enn å vente. Mandag kveld kommer resultatet på om vi får fornyet tillitt fra våre velgere og om vi har fått noen nye velgere.

Kommunevalgkampen består av lokale saker og en viss dose rikspolitiske saker. I år synes jeg mediene har vært flinkere til å sette fokus på at dette er et lokalvalg.

Enebakk Høyre har gått til valg på noen av de tingene vi kan påvirke, nemlig legge til rette for lokalt næringsliv, økt støtte til lag og foreninger, følge opp at elevene våre får den nødvendige kunnskapen i skolen og at innbyggere skal få omsorg når man trenger det. Den største saken er selvsagt at vi går inn for å bygge en ny barneskole i Ytre.

Å være ordførerkandidat for første gang har vært en positiv opplevelse. Innad i partiet har jeg fått god støtte, men også ute blant innbyggerne har det vært mange positive tilbakemeldinger. Å være synlig ute i bygda har til tider vært en utfordring.  Full lærerstilling og familie som deltar på mange aktiviteter, krever en ekstra innsats av min kjære. Han har styrt huset for å si det slik. Når vi i tillegg har en lokalavis som bare kommer ut en gang pr. uke, kan det til tider føles litt vanskelig å nå ut til innbyggerne våre.

Mange har i hvert fall lagt merke til Høyres ordførerkandidat utenfor butikker på ulike steder i løpet av valgkampen. En del innbyggere har benyttet anledningen til å stille spørsmål om saker de lurer på og andre har takket ja til programmet vårt.

Målet mitt i denne valgkampen har vært å snakke om Høyres hjertesaker og jeg har valgt en linje hvor jeg ikke har hatt noe ønske om å snakke nedsettende om opposisjonens saker. Det er klart jeg har tydeliggjort at Enebakk Høyre overhodet ikke skal legge ned Mjær ungdomsskole. Overalt treffer jeg folk som er fornøyde med kommunens tjenester, men jeg har også fått mange innspill som skal tas med i vårt videre arbeid med utviklingen av de kommunale tjenestene.

Som jeg har skrevet har jeg vært tydelig på at vi i Høyre ikke skal drive skremselspropaganda i forhold til de andre partienes programmer og utspill. Politikk er så mangt, men jeg mener at mye av grunnen til politikerforakt blant befolkningen er nettopp det at mange bruker mer tid på å rakke ned på motstanderne enn å snakke om sine egne saker.

I morgen kveld gleder jeg meg til valgvake sammen med alle de som har jobbet og stått på for Høyre i valgkampen. Noen i partiet er svært optimistiske og andre mer realitetsorienterte. Jeg er klar til å overta vervet som ordfører, og mener at det er viktig for kommunestyret at vi får et sterkest mulig Høyre på borgeligside. 

Jeg håper uansett resultat og hvilket parti som blir størst i Enebakk, at vi kommer i posisjon til å kunne gå til forhandlinger så raskt som mulig etter valget. 

Viktigst av alt er at Enebakk høyner valgdeltakelsen fra 2007, den var så vidt over 60 %.

Still opp for demokratiet - gå og stem! og selvsagt gjerne på Høyre! GODT VALG!

Fra debatten på Vågsenteret



onsdag 7. september 2011

Høyre har alltid vært, og vil fortsette å være, opptatt av kvalitet i skolen.


Høyre har alltid vært, og vil fortsette å være, opptatt av kvalitet i skolen
Vi ønsker å skape en felles forståelse for at hovedmålet med skolen er at elevene lærer og gis utfordringer. 
Gjennom å bruke penger på private initiativ som Sand gård og Brevik gård via Prosjekthuset gir vi mange elever en alternativ skoledag som gir dem motivasjon og læring utenfor den ordinære skolehverdagen.

Høyre ønsker mer næringsliv
Enebakk skal ikke være en pendlerkommune, men en kommune med et aktivt næringsliv. Næringslivet er viktig for å utvikle kommunen og som samarbeidspartner for det frivillige barne- og ungdomsarbeidet.


Høyre bryr seg om miljøet
Miljøet skal være Enebakks kjennetegn og skal tas vare på. Vi ønsker ikke flere miljøproblemer som vi har opplevd på Gran. Et rent miljø er alles ansvar, men kommunen har et ansvar som tilrettelegger. Vi ønsker derfor å legge bedre til rette for at alle innbyggerne kan bidra til bedre miljø. 

Valgkamp - mindre enn en uke igjen
I dag har jeg fått tilsendt plakater med teksten: Stem Høyre på mandag - på tirsdag er det for sent! Det er sant, nå gjelder det å gjøre rett valg for de neste fire årene.

Dagen har bestått av et par timer undervisning i mat og helse. Deretter var jeg på Sand Gård i Dalefjerdingen. De hadde invitert politikere fra alle partier - Sv, Sp, Frp og jeg fra Høyre var tilstede. Vi traff elevene som har alternativ skoledag på gården og vi skulle fortelle litt om politikk og partiene våre. Det er veldig inspirerende å se hva de klarer å få til på Sand Gård. 

Etterpå var det undervisning på skolen igjen, før jeg kjørte Dalefjerdingen og Hammern rundt for å legge Høyre programmer i alle postkassene. Dagen ble avsluttet med storforeldremøte på skolen. Nå skal undervisningen for morgendagen planlegges. 

Nyhetsbrev nr. 4 – Kommunestyrevalg 2011 – Enebakk Høyre

Ann Kristin, Jostein, Tonje og Nina snakket med mange om omsorg og valgfrihet på lørdag.

Politikerutspørring på Vågsenteret. Høyre understreket at vi ønsker å legge bedre tilrette for næringslivet. Det gir arbeidsplasser, som igjen gir mindre pendling, mer mer tid til familie, fritidsinteresser og mulighet for deltakelse i lag og foreninger.

Tonje (H) og Øystein (Ap) fikk mulighet til å utdype standpunktene om skoleutviklingen i Enebakk. Vi i Høyre ser 15-20 år frem i tid og da mener vi bestemt at det beste for kommunen er å beholde to ungdomsskoler. Å bygge ny barneskole i Ytre har vi vedtatt. Debatten bør nå handle om innhold i skolen.

Roar Killerud og Magne Johansen ledet debatten. De hadde satt seg godt inn i sakene og ledet det hele på en god måte.

En blid ordførerkandidat som svarte klart ja, på spørsmålet om Høyre vil kreve ordførervervet dersom vi kommer i posisjon til det.
Det ble atter en fin lørdag ute på stands i Enebakk
 
I uken som gikk
Det var et kjempelag fra Høyre som stilte opp i Ytre Enebakk på lørdagen. Vi fikk også hyggelig besøk av stortingsrepresentant Sylvi Graham og fylkestingskandidat Gunnar Melgaard. Dette var dagen for den store partiutspørringen på Vågsenteret. Alle partiene stilte med sine kandidater. Hvordan utspørringen gikk, er det velgerne som avgjør. Jeg mener vi fikk klargjort våre synspunkter i en del saker som ble tatt opp. På Flateby var som vanlig John-Arne som holdt fortet sammen med dyktige Høyrefolk. Stortingsrepresentant Sylvi Graham var også på stand i Flateby for å snakke med oss og med enebakkinger. I Kirkebygda var det ganske stille denne lørdagen, men det ble noen gode samtaler for de som tok seg tid i regnværet.  


Ukens høydepunkt
Maries kake ble en attraksjon på Vågsenteret – den er faktisk så fin at vi sendte den hjem med Nina, slik at hun kunne fryse den ned. Kaka skal nemlig være med til Flateby på lørdag! Jeg sendte inn bilde av kaka til Akershus Høyre, og jammen ble den ”Dagens bilde” på masseutsendingen som Høyre sentralt sender til hele landet. Det resulterte også i mer enn 300 treff på bloggen min det neste døgnet. Takk til Marie for ditt engasjement og kreativitet !

Valgdagen nærmer seg.
Denne uka leverer vi programmene våre i postkassene til så mange som mulig. Det er satt sammen et team på Flateby, i Ytre og jeg tar for meg Kirkebygda og Dalefjerdingen. Det har vært en hektisk valgkamp, og mange av dere har stått på de siste ukene. Jeg vet at jeg har mange av dere med meg når jeg sier at det har vært gøy å stå på stand!  

Vi skal fortsette å snakke om våre saker og vår politikk!

Det har vært mye regn og kanskje litt lite folk ute disse lørdagene. Da blir spørsmålet: Har vi klart å nå ut med vårt budskap? Har vi et program som befolkningen i Enebakk stiller seg bak? Er folk fornøyde med vårt arbeid de siste 4 årene?  

Medier
Christina hadde et flott intervju i EA sist uke, hun viser vei – og er et flott forbilde for mange andre unge. Bra Christina!

Når hovedoppslaget i lokalavisa nest siste uka før valget, gjelder en gang som ikke er vasket, da vil jeg påstå at vi tross alt lever i en god kommune. Men det betyr også at jobben vår som omdømmebyggere må starte i eget hus!

Jostein har svart godt på spørsmålene som ble lagt frem i EA sist uke, de er også lagt ut på forsiden til EA på nettet, samt på Enebakk Høyres hjemmeside.

På lørdag er det partiutspørring på Flateby kl. 13.00 – Møt opp hvis du ikke står på stand. Vi har gode saker og et godt program.

Blå klem fra Tonje