søndag 28. august 2011

14 dager igjen til valget


Nå er det faktisk kun 14 dager igjen til valget. Vi opplever at vårt program treffer godt i de sakene folk i bygda er opptatt av. En helhetlig utvikling med et langt perspektiv er viktig for alle! 
Lørdag 27. august var alle partiene i gang med stands i Enebakk. Enebakk Høyre hadde besøk av engasjerte Unge Høyre representanter. Leder i Unge Høyre, Henrik Asheim og leder i Akershus Høyre, Sebastian Næss Langaas. De er dyktige politikere som vi kommer til å se mye til i fremtiden.
Ordførerkandidat i vinden utenfor Joker

Jeg hadde gleden av å være i Kirkebygda og på Flateby hele lørdagen. I Kirkebygda var vi fire partier som holdt til utenfor Joker. Venstre og Krf manglet dessverre. God stemning, men ikke så mange folk i Kirkebygda denne grå dagen. Vi hygget oss med Frp vafler, drops fra Ap, tannstikkere fra Sp og selvsagt god Høyre kaffe – før regnet skremte oss alle under taket ved inngangen til butikken. Dette er lokalpolitikere i et nøtteskall - vi er ofte uenige i sak, men ellers er vi vel forlikte.

På Flateby var været like grått, men det var bra med folk og mange positive velgere. Alle partiene var representert utenom Krf.
Flere gratulerte oss og gledet seg over ukens meningsmåling i Enebakk Avis.
Meldingene fra Ytre var at det var litt stille der også, men stemningen var god og alle partiene var representert. Ap’s forslag om nedleggelse av Mjær ungdomsskole ble hyppig diskutert. 

Ungdommen skulle være i fokus denne helgen. En del foreldre var på utkikk etter valgmateriale fra alle partier til sine håpefulle, og noen ungdommer kom også innom. Det var bra! Ved neste valg må vi nok finne en bedre innfallsvinkel når vi vil treffe de unge. De er nemlig ikke på shopping i Enebakk på lørdager. Noe vi forsåvidt var klar over på forhånd, men det var verdt et forsøk.



Kvalitet i skolen - Fra programmet til Enebakk Høyre 2011-2015

Foto: Tonje A. Olsen - Enebakk ungdomsskole "der man finner gull"
Enebakk Høyre vil at kvaliteten i skolen skal ha høy prioritet. Gode elevresultater skal være et viktig mål for kvaliteten. For å få til dette må vår skole ha gode lærere og gode prosesser som viser måloppnåelse for kunnskap, demokratiforståelse og toleranse. Kunnskaper i basisfag er et satsingsområde. Dessuten må tradisjonelle dannelsesidealer som ansvar, respekt og folkeskikk vektlegges. Høyre vil ha en skole hvor undervisningen er tilpasset den enkeltes evner og interesser. Høyre vil gi elevene kompetanse slik at de etter avsluttet skolegang kan møte de krav samfunnet, videre utdanning og arbeidslivet stiller.  
Derfor vil Enebakk Høyre:
gi den enkelte skole selvbestemmelse og frihet til å utvikle egenart og profil innen gitte rammer
• at Enebakk skolen stadig skal utvikle seg og søke etter nye løsninger på det pedagogiske og administrative område
• fortsatt gjennomføre brukerundersøkelser om skolemiljø og læringsmiljø blant foreldre, elever og lærere
• følge opp at skolene legger til rette for den medinnflytelse som foreldre har krav på
• arbeide for å innføre frivillig sidemålsopplæring
• bruke nasjonale kartleggingsprøver i basisfagene og følge opp disse
• legge til rette for kompetanseutvikling for skolens personale
• at vedlikehold av det fysiske skolemiljøet skal være en kontinuerlig prosess
• satse videre på IKT i skolen
• fortsette å satse på alternative skolearenaer via Prosjekthuset
• bygge ny barneskole i Ytre Enebakk
• at skolene i Enebakk skal dele faglige virkemidler på tvers av skolene
• at en fremtidig ny ungdomsskole skal etableres på Flateby

Ovenstående tekst er punkter fra programmet vårt. Vi har selvsagt ikke poengtert at vi ønsker å bevare Mjær ungdomsskole, fordi det er en selvfølge for oss at den skal bestå. 

fredag 26. august 2011

Kunne Høyres fylkesordfører Nils Aage Jegstad fotelle oss noe om gang- og sykkelveier på fylkesveiene?

Høyres fylkesordfører Nils Aage Jegstad på besøk i Enebakk


Enebakk har hatt besøk av Høyres fylkesordfører Nils Aage Jegstad i dag. Han stod på stand sammen med vår senior kandidat Owe Gunnar Fagerli, leder av utvalg for helse og sosial, Nina Wold og meg på Vågsenteret. 
Samtalen kom selvsagt inn på veistandard og gangveier. Fylkesordføreren fortalte om positive planer for planleggingen av gangveier. Dersom det blir borgelig flertall på fylkestinget etter valget, ønsker de å anlegge gangveier i tilknytting til alle skoler i fylket og de skal strekke seg helt til skolebuss-grensen. Det er som regel 3-4 km. De vil løfte det inn som et helhetlig prosjekt på en gang og ikke en og en kommune hver for seg. 
Det er etter min mening en kjempebra prioritering. Mange elever som kan sykle eller gå til skolen blir i dag kjørt på grunn av utrygg skolevei. Jeg håper mange stemmer Høyre ved fylkesvalget i år :-) 
Vi har den siste tiden sett et direkte resultat av ekstra midler til ny asfalt på fylkesveiene rundt i kommunen, jeg er også glad for at vi endelig har fått brøytestikker med refleks. Veldig nyttig på mørke høstveier.

På ettermiddagen var jeg til ordførerintervju hos Enebakk Avis. Å fortelle om Høyeres politikk og planer fremover er jo alltid en glede. Det blir spennende og lese i avisen neste uke. 

På slutten av dagen dro jeg til Ski for å handle partytelt til valgkampen (det er meldt regn på lørdag). Jeg fant raskt ut at det er feil tid på året å kjøpe slike telt nå. Etter 3 butikker, dro jeg til Vinterbro - like dårlig resultat der. Coop bygg anbefalte Bauhaus i Vestby, så da var det bare å legge i vei, men nei - de hadde heller ikke slike telt. Eureka - rett over veien for Bauhaus lå Classic Møbler- Topp service og en strålende fornøyd fru Olsen kunne dra hjem med tre flotte telt. 

torsdag 25. august 2011

Meningsmåling for kommunevalget 2011 i Enebakk

Enebakk Høyre ligger på 30,3 % på meningsmålingen fra Norfakta
For første gang har vi fått en egen meningsmåling for Enebakk før et kommunevalg. Selv om en slik måling kan ha store feilmarginer og vi vet at 30 % av de spurte ikke hadde bestemt seg ennå - er det gledelig at det ser ut til at Høyre skal gjøre et bra valg i Enebakk. 

At vi i Enebakk Høyre har klart å befeste det fantastiske valgresultatet fra 2007, er jeg veldig stolt av. Vi har vært forutsigbare og vi jobber langsiktig med utviklingen av Enebakk. Vi har også mange aktive og dyktige støttespillere i lokalmiljøet.

Vi fortsetter å prioritere de viktigste oppgavene; som for oss er kvalitet i skolen, trygge oppvekst vilkår, omsorg når du trenger det og fokus på miljø.

Dette gir en kjempe giv nå inn mot valget den 12. september. Vi skal stå på helt til valglokalene stenger!

Fakta om målingen
Norfakta for Enebakk Avis



Ap  23,7      -0,0
H30,3-2,2
Frp22,70,7
SV7,20,5
Sp8,0-2,3
KrF3,5-1,2
V4,64,6
Antall spurte: 500 (gir vanlige feilmarginer).
Kilde:




onsdag 24. august 2011

Besøk av fylkesordfører Nils Aage Jegstad





I morgen får Enebakk besøk av fylkesordføreren i Akershus, Nils Aage Jegstad fra Høyre. En av våre seniorkandidater, Owe Gunnar Fagerli og jeg stiller opp sammen med ham. Har du spørsmål om tannhelsetjenesten, fylkesveier, gang- og sykkelveier, videregåendeskoler osv.? Møt oss torsdag fra kl. 11.00 på Vågsenteret i Ytre.

Svært hyggelig at vi får besøk av vår dyktige fylkesordfører. Vi som lokalpolitikere setter pris på at politikerne i fylket kommer for å treffe velgere våre. Det gir oss også mulighet til å vise frem kommunen til de som prioriterer viktige midler som skal fordeles ute i kommunene. 

tirsdag 23. august 2011

Lokal butikken - det er der man treffer folk!


Sist uke ble jeg ringt opp av et meningsmålingsfirma. De ringte for å spørre om hva jeg skulle stemme ved kommunevalget i Enebakk. Oppdragsgiver var Enebakk Avis. Spennende - jeg gleder meg til å høre hva et utvalg av velgere i Enebakk har svart på undersøkelsen.

Å dele ut Enebakk Høyres program
I går var jeg ute og delte ut programmet til Enebakk Høyre. I noen ettermiddagstimer stod jeg på utsiden av Joker i Kirkebygda, og i dag har jeg stått ved Spar i Ytre. Det var veldig hyggelig å snakke med folk og mange fortalte om hva de er opptatt av i kommunen vår. Det som er felles for de fleste er at de er enige i at kvalitet i skolen, omsorg for eldre og et trygt lokalsamfunn må prioriteres.

Politikk handler oftest om å prioritere ut fra begrensede milder. Da er jeg også ærlig i forhold til ting vi ikke vil eller kan prioritere når jeg prater med folk.
Utenfor Spar i Ytre Enebakk traff jeg mange hyggelige mennesker som ville slå av en prat


 Mange ønsket meg lykke til og det varmet. Enebakk Høyre går spennende tider i møte frem til valget den 12. september. 
På lørdag er det førstegangsvelgerne og de under 30 som er i fokus på valgstandene våre. Vi får besøk av leder i Unge Høyre, Henrik Asheim og leder av Unge Høyre i Akershus, Sebastian Næss Langås + flere andre. Kom gjerne og snakk med oss :-)

Første partilederdebatt på TV
Alle så ut til å glede seg over å komme i gang med valgkampen. Erna fikk klart frem viktigheten av å heve lærerprofesjonen. Hun viste på en flott måte at Høyre har ambisjoner for skolen. Det er mye som er bra med skolen i dag, men vi har en lang vei å gå på mange områder. Jeg syntes tanken på at flere faggrupper bør komme inn i skolen er viktig. 

Det er interessant å høre at venstresiden bruker ordene Høyre har brukt lenge: ”Elevene skal lære å lese, skrive og regne”, vi må ha tester for å finne ut hvor elevene står faglig” osv. I tillegg til det, så sa Statsministeren nå at heldagsskolen var en misforståelse. Det de egentlig mente var at skolen skulle utvides noe + at det skulle legges til rette for mer lekser. Godt å høre at de ikke lenger ønsker at barna våre skal tvinges til å være på skolen fra 08.00-16.00. At foreldre skal kunne ha barna sine på god SFO er jeg imidlertid helt enig i. 
Jeg syntes at både Erna og Venstres Trine Skei Grande var gode i sin argumentasjon om etterutdanning for lærere og mer valgfrihet i skolen. Vi vil ha flere Drømmelærere!

Minnemarkering 21. august 2011

Søndag ble den offisielle sørgetiden etter den 22. juli avsluttet med Nasjonal minnemarkering for ofre, pårørende og hjelpemannskaper i Oslo Spektrum. Det var en rørende og nydelig markering. Kongen og Statsministerens taler fikk tårene til komme. At Aksel Hennie midt i sin egen sorg, gjennomførte sin monolog var sterkt. Prepple sang Tyven tyven, den er skrevet til ham etter at han mistet et barn. 
Det var på en måte vondt og godt på en gang å følge denne markeringen.

Nå skal vi gå videre. De grusomme hendelsene tar vi alle med oss og det er vår plikt å sørge for at demokratiet skal stå sterkere enn noen sinne. Det betyr at vi samler oss til valgkamp i hver og en av kommunene i landet vårt.